Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ria29
#1298771
Thuis hadden we altijd honden die met de pot mee-aten maar zelf ben ik overgestapt naar brokken toen ik op mezelf ging.

Mijn laekense herder Tjob heeft het hier altijd goed op gedaan. Zijn maatje Boefje, een vuilnisbakkenras, deed het ook prima op brokken. Nu vonden ze krokante brok lekkerder dan een meelbrok dus ik had altijd krokante brokken in huis. Ik was niet kieskeurig in het merk brok dus ik varieerde meestal het aanbod van merk (van huismerk tot royal canin). Mij is dit altijd goed bevallen.

Eind oktober vorig jaar heb ik Tjob helaas moeten laten inslapen. Inmiddels is Boefje niet mee alleen. Twee Jack Russels maakten het huishouden hier weer compleet. De Jacks verschillen niet veel in leeftijd, de oudste is 10 maanden en de jongste 5 maanden.

Het probleem wat ik een beetje kreeg was het volgende. Boefje is gewend alles te eten en dat ging altijd goed. Jack, de oudste van de russels zat op een huismerkbrok van de c1000 toen ik hem ophaalde. Eenmaal thuis vond ik dat hij niet zo denderend at en ben ik overgestapt naar de Royal Canin. Jack was erg jong toen ik hem kreeg maar binnen de twee weken at hij volop deze brokken.

Vanaf de pasen is Rosie hier thuis en zij zat op de puppybrokjes van Hills. En jahoor, het drama compleet. Omdat Jack ouder was dan Rosie ben ik overgestapt op Hills. Dat leek goed te gaan maar kennelijk vinden ze de Royal Canin lekkerder dus na weken modderen overgestapt naar de Royal Canin.

Tot zover klinkt het leuk. Minder leuk is dat de Jacks er een sport van maken om de brokken van Boefje te jatten. Nog minder leuk en erg prijzig, is dat Boefje dit ook andersom doet. Kortom, dure brokkenbusiness.

Nu ben ik gaan nadenken en ja hoor, wat kunnen ze allemaal eten: vlees.

Ik heb geen idee of er een direkte overstap gemaakt kan worden maar ik heb de dame en heren in kwestie na hun ochtendbrok gisteravond getrakteerd op de bijvoeding van Smuldier. Helaas hadden ze bij de supermarkt niets anders maar het ging me om het idee.

Heerlijk, alledrie gewoon bij hun eigen bak, en alles op. Het eten ging niet schrokkend maar ze hadden de bak sneller leeg dan met hun normale brok.

In eerste instantie ga ik mij richten op het kant-en-klare vlees en dat zal een combinatie van Smuldier en Rodi worden. Dat er prijsverschil is daar ben ik inmiddels achter. Bij de c1000 was alleen aanvullend voer van Smuldier. Bij de Pets Place waren de complete maaltijden van Rodi voor € 1,50 maar gelukkig bij de Superdeboer waren zowel de complete maaltijden van Smuldier en Rodi te verkrijgen. Smuldier € 0,69 en Rodi € 0,89. 

Wel heb ik een aantal vragen:

- is het aantal plakken zoals op de Rodi verpakking, de werkelijke hoeveelheid of is dit te veel (meen iets te hebben gelezen)
- moet ik altijd een complete maaltijd geven of mag ik in plaats van de complete maaltijd een deel vervangen door aanvullend voer
- moet ik de verschillende soorten afwisselen of is dit niet nodig (bv rund/groenten en pens/hart)
- hoeveel tijd gaat er over heen voor de viervoeters gewend zijn aan hun vleeshap ipv de brok
- wat is het aantal grammen voor volwassenhonden per dag

Alvast bedankt voor jullie tips.
Gebruikersavatar
Door Madera
#1298934
Smuldier kun je ook halen bij de C1000 of Mcd of Hoogvliet daar kosten ze maar €0,50 per pakje. Rodi ben ik vanwege de hamburgerstructuur geen fan van namelijk, maar als je honden het goed doen op Rodi, moet je dat vooral geven.
is het aantal plakken zoals op de Rodi verpakking, de werkelijke hoeveelheid of is dit te veel (meen iets te hebben gelezen)

- Ik weet niet precies wat Rodi adviseert om te geven, wat ik wel nog weet van als ik eens Rodi gaf is dat ik daar véél meer van nodig had dan van een ander kvv. Maar voeren doe je met je ogen en niet met een tabelletje, lijkt het jou veel, geef je honden wat minder en kijk wat er gebeurd. Je merkt al gauw of je te veel of te weinig geeft, en zodoende kun je de hoeveelheid naar boven of beneden bijstellen.


- moet ik altijd een complete maaltijd geven of mag ik in plaats van de complete maaltijd een deel vervangen door aanvullend voer
- Ik weet niet wat je bedoeld met of je altijd een complete maaltijd moet geven, hier even een 2 delig antwoord in mijn dubbele interpretatie:
1. (situatie compleet kvv en aanvullend kvv)
In dit geval kun je inderdaad best een deel van de complete kvv vervangen door de aanvullende, let er alleen wel op dat je niet grrotendeels of zelfs alleen maar aanvullend gaat geven want dan lopen je honden kans op tekorten.
2. (situatie brokken en kvv ernaast)
nooit brokken en kvv in een maaltijd geven, beide worden op een verschillende manier verteerd (het een vraagt zuurder maagzuur dan het andere) en kan dus leiden tot maagklachten.

moet ik de verschillende soorten afwisselen of is dit niet nodig (bv rund/groenten en pens/hart)

- het is altijd leuk om voor de variatie af te wisselen, jij eet toch ook niet graag elke dag hetzelfde. Ook is het slim om verschillende merken af te wisselen. Maar strict gezien, nee het is niet nodig om af te wisselen maar wel leuk :P

hoeveel tijd gaat er over heen voor de viervoeters gewend zijn aan hun vleeshap ipv de brok

dat hangt af van de hond zelf, de een is er meteen aan verkocht, de ander doet er weken of maanden over.

wat is het aantal grammen voor volwassenhonden per dag

wederom dat hangt van de hond af. bewegen ze veel? zijn de reuen gecastreerd of niet? hoe groot zijn ze?
meestal eet een volwassen hond zo tussen de 2,5 en 5% van zijn lichaams gewicht.

Hoop dat je hier wat aan hebt!
Door Ria29
#1299271
Nou de honden vinden het lekker, dat zie ik nu gelijk al. De bakken gaan leeg en worden van elkaar flink nagelikt ;) Vanmorgen hadden ze de pens compleet en de stank viel mij mee.

Wat ik een beetje begrijp is dat als ik deels compleet voer en deels de aanvullende geef (en dan de aanvullende combineer dus de ene keer hart en de andere keer weet ik veel wat) dat ik dan in een periode van 14 dagen compleet moet zitten.

Voor mij is het nog een puzzel om te kijken waar ze wat hebben maar dat zal ik dan de komende tijd moeten ontdekken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1299291
[quote="Ria29"]
Nou de honden vinden het lekker, dat zie ik nu gelijk al. De bakken gaan leeg en worden van elkaar flink nagelikt ;) Vanmorgen hadden ze de pens compleet en de stank viel mij mee.

Wat ik een beetje begrijp is dat als ik deels compleet voer en deels de aanvullende geef (en dan de aanvullende combineer dus de ene keer hart en de andere keer weet ik veel wat) dat ik dan in een periode van 14 dagen compleet moet zitten.
Voor mij is het nog een puzzel om te kijken waar ze wat hebben maar dat zal ik dan de komende tijd moeten ontdekken.
[/quote]

Dat is meer voor mensen die volledig zelf samenstellen. Je kunt als kvvjer vier dagen compleet voeren en de drie andere dagen mag je dan hobbyen. Het is wel leuk om op die hobbydagen die dingen te geven die niet of in mindere mate in je complete voer zitten. voer je b.v. pens-compleet wat grotendeeels uit pens bestaat, dan heeft een pensdag op dag 5 weinig toegevoegde waarde tegenover b.v. een visdag, of een halve hanendag.
Door Ria29
#1299391
Ok. Het wordt me steeds duidelijker. Heb inmiddels de vriezer volliggen met 40 pakjes, voldoende voor 10 dagen.  Het streven is om er nog een lade bij te krijgen zodat ik twee keer per maand kan shoppen. Bij de AH (zie ander topic) heb ik dan nog keuze uit hart en kip. Nu nog opzoek naar iets van lam/rijst en ik kan een mooi menu voor ze uitzoeken.

De oudste van het stel weegt 20 kilo en heb ik op 4% gezet (800 gram en dus 2 pakjes per dag). Beide Jacks zie ik nog als pup (5 en 10 maanden) en krijgen ongeveer 10% van hun gewicht wat neer komt op 400 gram per dag (ze wegen 4 en 5 kilo).
Door *wendy*
#1299414
Let wel een beetje op hun lijn  ;)
De JR's die ik ken worden over het algemeen vrij snel vet  :-[
Maar daar zal je vast wel op letten. Het is in het begin toch een beetje puzzelen
hoeveel "ze kunnen hebben" aan voeding.

Fijn dat het zo goed bevalt  ;)
Door Ria29
#1299420
Dank je voor de tip maar het op de lijn letten doe ik al zolang ik zelf honden heb. Beide reuen die ik eerst had waren gecastreerd en ik heb ze eigenlijk nooit te dik gehad.

Ik ben nu begonnen met een hoeveelheid maar ga inderdaad wel opletten of het geen 'vette' Jackies worden. Dat vind ik namelijk absoluut niet mooi en ongezond voor de hondjes.


Dit is de tweede volle dag. De ontlasting is goed van alle drie. Ze zijn cold-turkey overgezet. Ik heb ze op tweemaal daags gezet omdat ik 1x daags voor de jongste nog te veel ineens vind. Met de brokken kregen ze ook tweemaal daags alleen daar liepen ze meer mee te klooien. Ik weet nu zeker wie wat binnen krijgt. De hoeveelheden die ik nu geef zijn wel makkelijk, volle pakjes per dag. Hopelijk kom ik niet met restanten te zitten ;)
Door *wendy*
#1299423
[quote="Ria29"]
Dank je voor de tip maar het op de lijn letten doe ik al zolang ik zelf honden heb. [/quote]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk pas doe sinds ik bullen heb.  :-[
Snel last van gewrichten enzo. Niet dat mijn vorige honden moddervet waren, maar
een paar kilootjes minder had geen kwaad gekunt (achteraf).
Eind vorig jaar had ik Ruby wel moddervet  :-[ Moest heel erg wennen aan het feit dat zij
geen reu van 50 kg was  :-[ Kwam er gelukkig wel zelf achter  ;D
Vroegah dacht ik ook dat puppyvet hoorde. Van die mollige bolletjes.  :-[

En omdat mijn teef van 35 kg die redelijk actief is aan 650/700 gram genoeg heeft,
dacht ik....moet ff reageren  8)

Super dat ze het zo goed doen tot zover  :)
Door Ria29
#1299452
laat ik het zo zeggen, bij elke check-up bij de dierenarts vraag ik altijd wat ze er van vinden, met name de reuen waren altijd goed op gewicht, met de jacks wordt het puzzelen

op het oog vind ik ze aan de magere kant, ribben niet zichtbaar wel voelbaar, maar volgens de dierenarts zagen ze er uitstekend uit


mijn laekense herder werd 14 jaar en 4 maanden maar vlak voor dat ik hem moest laten inslapen was hij wel mager, van ouderdom, je kon erg goed zien dat bijvoorbeeld zijn spiermassa verminderde en ook dus kracht verloor


zelf wel iets aan de zware kant maar de honden wil ik gewoon goed hebben, lekker gezond en zolang mogelijk plezier van de viervoeters, het zijn mien skatties ;)
Door Nynke
#1300196
welkom op BP  :) :)

veel vlees voor de honden kun je kopen bij Islamitische slagers. Als je, zoals ik begreep uit:
[quote="Ria29"]
Ok. Het wordt me steeds duidelijker. Heb inmiddels de vriezer volliggen met 40 pakjes, voldoende voor 10 dagen.  Het streven is om er nog een lade bij te krijgen zodat ik twee keer per maand kan shoppen. Bij de AH (zie ander topic) heb ik dan nog keuze uit hart en kip.
[/quote]

alleen maar naar de supermarkt gaat, kom je toch wel heel snel op teveel orgaanvlees vrees ik  :-\ :-\

Wil je alleen maar KVV geven of ook Barfdingetjes toe gaan voegen ?
Gebruikersavatar
Door Madera
#1300542
nee een compleet voer behoeft geen toevoegingen.

Waare het niet dat Smuldier geen natuurlijke calciumbron bevat. Dus is het niet verkeerd om iets van botjes erbij te geven, om te beginnen iets van kippennekken, later kun je iets van lamsribben geven ofzo. iets wat niet in smuldier zit iig.

Bedoel, je kunt zelf ook beter een sinaasappel  eten dan een vitamine C pil.
Door Suri&Bohdi
#1301989
van rodi zou ik trouwens niet de vermelde aantal schijven geven (of ze moeten aan de magere kant zijn)
want hier heb ik gezien dat ze dan bijna  het dubbele.... als van een andere kvv
nodig hebben. suri bv krijgt 400 gram per dag en als ik rodi mag geloven heeft ze
voor haar gewicht minimaal 800 nodig..nou ook van rodi krijgt ze maar 400 en blijft
prima op gewicht

Bij de jumbo krijg je het trouwens ook in alle varianten zowel rodi als smuldier...
en ze bestellen het daar ook heel graag voor je per doos als je wilt..stukken goedkoper
als de dierenspeciaalzaak in ieder gavel..
heel veel succes ermee....
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1302021
[quote="Ria29"]
Begrijp ik nu dat als ik 'smuldier' compleet geef ik dan toch niet compleet geef en er extra dingen bij moet geven ?
[/quote]

Er is een wettelijke richtlijn die voorschrijft dat een voer bepaalde hoeveelheden vitaminen/mineralen moet bevatten om het "compleet" te mogen noemen. En zo kun je van een een enkele vleessoort een legitiem "complete" maaltijd maken.

Goed beschouwd voer je bij veel kvv's nog steeds die pizza met die vitaminepil erbij.  Zelfs compleet heeft nog een overtreffende trap....completer dus. En een aantal van ons vinden dat aan een karig samengestelde kvv met vitaminepoeiertje nog veel gezonde dingen toegevoegd kunnen worden waar de hond zijn/haar voordeel uit kan halen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door