Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1300903
Kan wel al zeggen dat ze gisteren voor het eerst Bibi en een stukje kwartel hebben gehad. Al was Mika in beide niet zo geïnteresseerd. De Bibi eigenlijk helemaal niet en de kwartel was heel leuk speelgoed, maar hij heeft ook een stukje ervan gegeten. Foto´s komen echt.

Ik heb veel vragen:
1. De kittenmoeder zou ze afspenen met Bibi voor mij maar dit is helaas niet gebeurd. Ze kregen daar whiskas. Dit heb ik natuurlijk ook in huis gehaald maar wil dit dus niet blijven geven. Kan ik gewoon cold turkey over op Bibi en de whiskas in de kliko gooien?
2. Moet ik ze nog kattenmelk geven.
3. Wat kan ik ze nu allemaal aan barf producten geven? Kan een kuiken ook?
4. Ze zijn wel al een aantal keren ontwormt.  MOET ik dit nog preventief herhalen.
5. Ze zijn niet ontvlooid omdat ze geen vlooien hadden bij de kittenmoeder. Zal ik ze wel preventief ontvlooien?
6. Moet/zal ik ze enten?
7. Op welke leeftijd kunnen ze gechipt worden?
8. hoe vaak per dag blik of barf geven

Ik ga me even beter inlezen  :P Komt toch wel veel meer bij kijken met kittens dan met herplaatsers  :D
#1300909
*Nikki* schreef: Kan wel al zeggen dat ze gisteren voor het eerst Bibi en een stukje kwartel hebben gehad. Al was Mika in beide niet zo geïnteresseerd. De Bibi eigenlijk helemaal niet en de kwartel was heel leuk speelgoed, maar hij heeft ook een stukje ervan gegeten. Foto´s komen echt.

Ik heb veel vragen:
1. De kittenmoeder zou ze afspenen met Bibi voor mij maar dit is helaas niet gebeurd. Ze kregen daar whiskas. Dit heb ik natuurlijk ook in huis gehaald maar wil dit dus niet blijven geven. Kan ik gewoon cold turkey over op Bibi en de whiskas in de kliko gooien?
2. Moet ik ze nog kattenmelk geven.
3. Wat kan ik ze nu allemaal aan barf producten geven? Kan een kuiken ook?
4. Ze zijn wel al een aantal keren ontwormt. MOET ik dit nog preventief herhalen.
5. Ze zijn niet ontvlooid omdat ze geen vlooien hadden bij de kittenmoeder. Zal ik ze wel preventief ontvlooien?
6. Moet/zal ik ze enten?
7. Op welke leeftijd kunnen ze gechipt worden?
8. hoe vaak per dag blik of barf geven

Ik ga me even beter inlezen :P Komt toch wel veel meer bij kijken met kittens dan met herplaatsers :D

Ik ga je proberen te helpen ;D

1. Ik zou het gewoon proberen! Anders moet je het een tijdje mengen. Heb ik ook gedaan en de dames eten nu bijna alles aan KVV.
2. nee hoor absoluut niet
3. kuiken kan, kwartel, kippennek eendennek etc etc zachte dingetjes dus proberen en zien wat ze ermee doen en hoe het eruit komt
4. ik zou dit wel doen een keertje
5. moeilijk.. misschien even afwachten. Het probleem is alleen dat je dan meestal dus wel te laat bent. In ieder geval niet gelijk met het ontwormen doen
6. ik zou dat het eerste jaar wel doen. Eventueel aangepast. Mijn poezen zijn altijd binnen en zijn alleen het 1e jaar geent en daarna nooit meer
7. dat kan nu al
8. ik geloof dat dat 3x of 4x moet zolang ze nog zo klein zijn.

Jaja ook een kat kan best lastig zijn :biggrin2:. Heel veel plezier met je kleine monsters!!
Door Henkje
#1301078
*Nikki* schreef: Kan wel al zeggen dat ze gisteren voor het eerst Bibi en een stukje kwartel hebben gehad. Al was Mika in beide niet zo geïnteresseerd. De Bibi eigenlijk helemaal niet en de kwartel was heel leuk speelgoed, maar hij heeft ook een stukje ervan gegeten. Foto´s komen echt.

Ik heb veel vragen:
1. De kittenmoeder zou ze afspenen met Bibi voor mij maar dit is helaas niet gebeurd. Ze kregen daar whiskas. Dit heb ik natuurlijk ook in huis gehaald maar wil dit dus niet blijven geven. Kan ik gewoon cold turkey over op Bibi en de whiskas in de kliko gooien?
2. Moet ik ze nog kattenmelk geven.
3. Wat kan ik ze nu allemaal aan barf producten geven? Kan een kuiken ook?
4. Ze zijn wel al een aantal keren ontwormt. MOET ik dit nog preventief herhalen.
5. Ze zijn niet ontvlooid omdat ze geen vlooien hadden bij de kittenmoeder. Zal ik ze wel preventief ontvlooien?
6. Moet/zal ik ze enten?
7. Op welke leeftijd kunnen ze gechipt worden?
8. hoe vaak per dag blik of barf geven

Ik ga me even beter inlezen :P Komt toch wel veel meer bij kijken met kittens dan met herplaatsers :D

Leuk dat ze er zijn :)
Ik heb de opvangkittens meteen op CB gezet en dat aten ze ook meteen. In het begin een beetje kokend water over heen doen. Je zou het kunnen mengen met kattenmelk als ze het dan wel eten?? Ze hebben dat niet nodig, maar het is een handig mengmiddeltje. Net als blikvoer. Ik zou in het begin even rustig aan doen met de barf dingetjes omdat ze niet eens rauw willen eten. Kuikens waren hier meteen een groot succes. Zachte botjes zijn kippennek, kipkarkas en konijn en parelhoen. Je zou kunnen beginnen met wat spiervlees.
Zoals al gezegd, zou ik wel het eerste jaar enten. Als ze geen vlooien hebben, hoeven ook niet behandeld te worden.
Chippen kan altijd, hier hebben ze af en toe acties dat je voor 10 euro kunt laten chippen en registreren. Ik zou ze verder zo'n 4 keer eten geven per dag.
Door Nyncke
#1301141
* Ik zou de eerste dag rustig aan doen maar zodra ze gewend zijn met barfdingen beginnen en steeds wat extra voeren. Er staat een geweldig topic hoe je kittens om te zetten.

Ik zoek zo de link even voor je op.

* Niet te bangig zijn, kittens zijn geweldig en ten alles, je bent binnen 3 dagen om.

* Ik heb van al mijn katten ooit 2 ingeent gehad...dat waren de enige die steeds van alles mankeerden. De rest ( met die van Charles meegerekend zijn dat er 10) zijn niet ingeent en mankeren nooit iets.
Dus ik zeg, ook kittens niet inenten.

* Ligt eraan of jullie vlooien hebben...maar ben voorzichtig in deze tijd, voor je het weet heb je een vlooienplaag...dus als ze er al 1 tje hebben....
Door ibbi
#1301182
tuurlijk wel inenten! kattenziekte/niesziekte, wij laten ook enten voor de felv.  zeker 't eerste jaar doen! chippen kun je 't beste denk bij de tweede enting doen, over 3 weken.  ( dus bij 9 en 12 weken enten )

dan hebben ze een goeie booster.... daarna kan je eventueel om de 2 (?) of 3 jaar kattenziekte doen.

ik geef een stronghold pipetje tegen vlooien. 

en lekker kvv geven, en die blikjes weggooien.....whiskas  :-X
en dan kun je heel snel makkelijke barfhapjes toevoegen, je zult versteld staan  :)

ik gaf ze 6 x per dag eten op die leeftijd!
Laatst gewijzigd door ibbi op ma 06 jul 2009, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1301925
Henkje schreef:
Leuk dat ze er zijn :)
Ik heb de opvangkittens meteen op CB gezet en dat aten ze ook meteen. In het begin een beetje kokend water over heen doen. Je zou het kunnen mengen met kattenmelk als ze het dan wel eten?? Ze hebben dat niet nodig, maar het is een handig mengmiddeltje. Net als blikvoer. Ik zou in het begin even rustig aan doen met de barf dingetjes omdat ze niet eens rauw willen eten. Kuikens waren hier meteen een groot succes. Zachte botjes zijn kippennek, kipkarkas en konijn en parelhoen. Je zou kunnen beginnen met wat spiervlees.
Zoals al gezegd, zou ik wel het eerste jaar enten. Als ze geen vlooien hebben, hoeven ook niet behandeld te worden.
Chippen kan altijd, hier hebben ze af en toe acties dat je voor 10 euro kunt laten chippen en registreren. Ik zou ze verder zo'n 4 keer eten geven per dag.
Ze eten juist graag rauw. Althans Gijs en Amira. Mika heeft het nog niet echt door dat het eten is.
Foto´s staan op barfplaats bij Gijs, Mika en Amira
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1301927
Nyncke schreef: * Ik zou de eerste dag rustig aan doen maar zodra ze gewend zijn met barfdingen beginnen en steeds wat extra voeren. Er staat een geweldig topic hoe je kittens om te zetten.

Ik zoek zo de link even voor je op.

* Niet te bangig zijn, kittens zijn geweldig en ten alles, je bent binnen 3 dagen om.

* Ik heb van al mijn katten ooit 2 ingeent gehad...dat waren de enige die steeds van alles mankeerden. De rest ( met die van Charles meegerekend zijn dat er 10) zijn niet ingeent en mankeren nooit iets.
Dus ik zeg, ook kittens niet inenten.

* Ligt eraan of jullie vlooien hebben...maar ben voorzichtig in deze tijd, voor je het weet heb je een vlooienplaag...dus als ze er al 1 tje hebben....
Mijn volwassen katten zijn ook niet geënt omdat als ik ze wel ente ze dus ook altijd ziek waren. De kittens twijfel ik om ze dus wel de 9 en 12 weken enting te geven. Net zoals ik mijn honden heb gegeven als pup. Alleen de kitten/pup enting
Door Too
#1301937
En toch... zou ik wel voor de kitten-serie inentingen gaan om ze die duw te geven, nu hebben ze als t goed is nog weerstand van moeder gekregen.

In principe ist zo/zou t zo moeten zijn dat na een jaar t weerstandsvermogen optimaal is.
Precies daarom hebben mijn dames een jaar na de kitten-serie nog een keer kattenziekte 'gekregen', vanaf nu ws niks meer óf elke 3 jaar alleen kattenziekte [daar ben ik nog niet uit]
Andere mogelijkheid is om na een jaar titers te bepalen en aan de hand daarvan wel of niet inenten.

Niesziekte is imo een discutabele enting, gezonde volwassen katten hebben daar genoeg afweer tegen zeker als ze ook buiten komen [door contact met t virus wordt de afweer regelmatig geactiveerd]
Door flin
#1301947
*Nikki* schreef: Mijn volwassen katten zijn ook niet geënt omdat als ik ze wel ente ze dus ook altijd ziek waren. De kittens twijfel ik om ze dus wel de 9 en 12 weken enting te geven. Net zoals ik mijn honden heb gegeven als pup. Alleen de kitten/pup enting
zijn de volwassen katten (toen) wel geent toen ze klein waren?
dwz: met 9 weken 1e enting
3-4 weken later een booster
enting bij 1 jaar
???
werden ze ziek omdat je ze daarna elk jaar weer liet enten?
of was dit omdat ze genoeg anti-stoffen hadden en eigenlijk over-ent werden?
Door flin
#1301953
  paar feiten op 'n rij:

  't kattenziekte virus is nu vrij zeldzaam, zodat een 1 keer geente kat in kittentijd weinig kans loopt een booster te krijgen om zichzelf (dmv een buitenkat) te her-vaccineren

  komt de kat toch onverhoopt (na een aantal jaar) t virus tegen, is hij weer 100% vatbaar en 90% kans om aan't virus te overlijden (ingeent/getiterd = genoeg anti-stoffen = 100 % beschermd)

infecties breken nogal eens uit in omgevingen met veel dieren bij elkaar en/ of in wijken waarin veel eigenaren hun dieren niet of nauwelijks laten enten

de verwilderde katten vormen een reservoir vanwaar epidemieen kunnen uitbreken

't virus blijft een jaar actief aanwezig in de omgeving

de laatste epidemie was in okt 2007
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1301972
flin schreef: zijn de volwassen katten (toen) wel geent toen ze klein waren?
dwz: met 9 weken 1e enting
3-4 weken later een booster
enting bij 1 jaar
???
werden ze ziek omdat je ze daarna elk jaar weer liet enten?
of was dit omdat ze genoeg anti-stoffen hadden en eigenlijk over-ent werden?
Ik zou het niet weten. Heb altijd herplaatsers gehad en bij sommige wel het ent boekje gekregen en bij sommige niet. Toen mijn katten dus altijd ziek waren toen ik ze wel jaarlijks enten ben ik gewoon totaal gestopt met enten. Ook bij nieuwe katten deed ik niet enten. Ik praat nu wel over jaren geleden hoor.

Ik ga de kittens gewoon hun kitten entings geven
Door flin
#1301984
*Nikki* schreef: Ik zou het niet weten. Heb altijd herplaatsers gehad en bij sommige wel het ent boekje gekregen en bij sommige niet. Toen mijn katten dus altijd ziek waren toen ik ze wel jaarlijks enten ben ik gewoon totaal gestopt met enten. Ook bij nieuwe katten deed ik niet enten. Ik praat nu wel over jaren geleden hoor.

Ik ga de kittens gewoon hun kitten entings geven
slim plan!

en mocht je twijfels hebben over genoeg anti-stoffen van de anderen, laat ze titeren, dan weet je wat zonder ze te over-enten/ziek maken...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door