Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nouchka
#1300371
Ik heb eindelijk de moed gehad om een hele pens te bestellen.
Daarvoor bestelde ik altijd al penslappen, maar die zijn dan al gekuist. Ik heb echter gelezen dat niet zo veel voedingswaarde meer heeft.  Klopt dit?
In ieder geval, hoe doen jullie dat, zo'n pens van 12kg  :o, in kleine porties krijgen???
Laatst gewijzigd door Nouchka op zo 05 jul 2009, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tanna
#1300403
Ik heb het jaren gedaan, maar het lukt me niet meer nu de reumatische klachten in mijn handen erger worden. En omdat mijn hond pens toch alleen maar in kleine stukjes wil eten, koop ik nu gewoon Rodi. Toen ik nog zelf pens sneed vroor ik het eerst in, dat maakte het snijden wel gemakkelijker.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1300409
Een hele pens is ook gespoeld, en netzo als penslappen..
Als ik een hele pens bestel, dan laat ik hem ontdooien, liefs niet helemaal, dan snijd het een stuk makkelijker, maar je krijgt er wel koude handen van !!
Ik haal ook altijd het vele vet eruit, meestal hangt er een gordijn aan vet in, en dat vind ik teveel om erbij teverpakken.
En ik gebruik een flink scherp mes om de klus te klaren.

Als het weer warm is zoals de laatste tijd kan je de pens beter laten ontdooien in water, grote teil ofzo, naarmate hij ontdooit zakt`tie verder het water in,zodat de vliegen er niet zo vat op kunnen krijgen, want je krijgt wel kilo`s vliegen er gratis bij !!!!

Succes !!!!
#1300575
Knippen krijg ik RSI van, dus met de Marigolds aan, een groot scherp mes (messenslijpert erbij), schort aan, zakken vantevoren klaarzetten zodat je de stukken er zo in kunt mikken, en dan snijden. Ik doe het vaak buiten op de tuintafel, eerst een paar opengeknipte vuilniszakken, dan een laag oude kranten, dan nog een vuilniszak, en daar de boel op. Half uurtje werk, valt reuze mee.
#1300801
Ik doe het met een slagers fileermes, die is vlijmscherp en dat gaat prima. Maar een grote goede schaar is ook handig.
Met een hand hou ik de pens omhoog en met de andere snij ik er grote lappen vanaf.

Ik bestel meestal 2 á 3 pensen tegelijk, dus ben dan wel een paar uurtjes bezig en gebroken daarna. Maar het is wel een stuk voordeliger met die grote veelvraten van mij :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1300825
[quote="de Meiden"]
Een hele pens is ook gespoeld[/quote]
Nou die van mij echt niet hoor! In "mijn" slachthuis zijn ze zo lief om de pensen alleen maar leeg te schudden en verder niet. :-X
Door Fido
#1300865
Ik ga pens helemaal niet te lijf  ::) dat laat ik mijn man doen  ;D

Maar ik kijk wel dus kan je vertellen hoe het gaat  :biggrin2:

Pens wordt aan een vleeshaak gehangen op lekkere werkhoogte. Met een vlijmscherp slagersmes wordt de pens in stukken gesneden. Tussendoor mes slijpen met aanzetstaal. Messen worden snel bot omdat het om vuile pens gaat.
Pens wordt als laatste gedaan en daarna wordt alles schoongemaakt en ontsmet.
Wij snijden de pens zelf voor verkoop bij ons in de praktijk. Het is best wel zwaar werk en daarom hoef ik dat niet te doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door