Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hertog
#1300416
Beste Barfers.

Ik vraag mij af waarom er zo gemeten en gewogen wordt. Kun je niet de ene dag een lap pens geven en de volgende dag een stuk hart enz. Dan wissel je toch ook af en komen ze over de lange termijn genomen aan alle benodigde stoffen? Of maar ik hier een denkfout?

Hertog
Door Lizzy
#1300651
Maar jij denkt dan dat het niet belangrijk is om te weten hoeveel orgaanvlees en vleesbot je voert? Hoe weet je dan of je hond (of opgroeiende pup) voldoende of teveel calcium of bepaalde vitamines binnen krijgt?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1300705
Dit is mijn mening:
Ik denk dat je denkbeeldig uit moet gaan van een prooidier. waar dus een aantal procent vlees/bot/orgaan in zit en daarbij dan nog wat wolven eten in de natuur aan groente.
Als ik het vergelijk met hoe een wolf zou eten, eet die ook niet de ene dag een stuk hart en de andere dag een stuk pens.
per keer eten zal die dan dus min of meer compleet eten, beestje in z'n geheel. af en toe wel eens wat meer bot of vlees, ligt ook wel aan de grote van het dier en hoe die gevonden wordt, of er nog veel orgaan of vlees over is. maar dat zal niet de basis zijn van z'n voedsel.
Wel zal deze de miss wat minder vaak in de week eten dan onze honden, maar meer hoeveelheid per keer eten.

Dan de link naar onze hond, daar probeer je dan na te bootsen een geheel prooidier. dus ook een aantal procenten om ervoor te zorgen dat de basis goed is van het dieet wat hij krijgt.
Ik denk dat dat erg lastig wordt zonder menu, want dan zal je (als je uitgaat dat een hond in de 2 weken alle stoffen binnen moet krijgen in aantal %) dat moeten onthouden ofzo. Of je komt alsnog aan een menu.....
Ook zal het spijsverteringsgestel van de hond erop gaan reageren als ie dus dagelijks een stuk van het een krijgt en andere dag van het ander. bij vlees of pens zal dit nog wel meevallen denk ik. maar geef je hond eens een dag enkel lever, of bot.....

Dus is menu denk ik handig voor ons mensen om te weten wat je hond binnen krijgt en of dat klopt ten opzichte van het patroon hoe een wolf eet.
Voer je hele prooidieren iedere dag, dan denk ik dat je niet persé een menu hoeft te hebben.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1300784
Ik denk dat een menu handig is in het begin om wat inzicht te krijgen in wat je voert. Zelf maak ik geen menu. Maar geef wel zoveel mogelijk variatie.
Door Anthraciet
#1300794
Ik maak ook niet echt een menu, maar hou wel globaal in de gaten wat ik voer.
Zelf heb ik alles per kilo verpakt in de vriezer liggen en ik pak elke dag 1 kilo spiervlees, 1 kilo orgaan en 2 kilo vleesbot.

Een enkele keer komt het wat anders uit, maar dan pas ik dat de volgende dag gewoon weer aan.
Dus qua percentages kom ik wel goed uit, alleen welke diersoorten ik voer bepaal ik gewoon op de dag zelf 8)
Door Too
#1300795
Ik weet niet of ik je vraag helemaal begrijp

#een week [of 2week] menu lijkt me wel zinvol zodat je idd er zeker van bent dat bot/spier/orgaan en evt groente in de juiste verhouding  
  naar binnen gaat

#een dagmenu met x gram bot, x gram orgaan, x gram etc is niet perse nodig,
  als je hond niet verstopt of aan de slinger raakt van alleen bot danwel orgaan

En voor de katten heb ik geen vaststaand menu meer, al bouw ik af en toe een controle weekje in en schrijf op wat ze per dag gekregen hebben... even doorrekenen KLAAR
Door Lizzy
#1301069
In mijn ogen gaat het er gewoon om dat je een gevoel krijgt van hoeveel je van wat moet voeren. In mijn ogen kun je niet zo makkelijk zeggen "ik voer vandaag hart en morgen pens" omdat je geen idee hebt hoeveel vleesbot, orgaanvlees, spiervlees, groenten, etc. je hond dan binnen krijgt. Dus maak je een menu zodat je weet dat je per week xxx gram orgaanvlees, xxx gram vleesbot, etc. moet voeren.

En zodra je dat weet en je een beetje gevoel krijgt voor gewichten, hoef je natuurlijk niet meer van een menu te werken, zou je dat vervelend vinden. Dan kun je zeggen "als ik xx keer per week iets van vleesbot geef en xx keer per week spiervlees en xx keer per week groenten, dan komt het wel ongeveer op het juiste percentage.

Maar vind je iets mis, met het (in eerste instantie) maken van een menu?
Door ulla
#1301225
Hier hangt er nog steeds een menu aan de vrieskast,en ik pak aan de hand daarvan per dag eruit wat ik nodig heb, dat wil per botsoort,of spiervlees weleens wisselen, maar over het algemeen hou ik mij eraan.

Afwegen heb ik lang gedaan, maar dat doe ik niet meer, het kan dus voorkomen,dat de 1 ietsje meer krijgt dan de ander,maar de volgende keer kan dat andersom zijn.
Ik denk ook dat daar ruimte voor is in het menu. :)
Door spickenstef
#1301482
ik hou me graag aan m'n menu omdat  spickel dan mooie ontlasting heeft , anders heeft ze de ene dag diaree en de andere dag moet ze dan moeite doen om te poepen dus daarom geef ik m'n hond te eten aan de hand van een vast weekmenu
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door