Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door AstridZ
#1295261
Vorige week is bij ons ene kitten komen wonen.
Ik heb hem op het forum al voorgesteld, onze Vince, ons abrikooskleurig katertje wat zo goed bij onze vloer past ;D

Maar nu.....
we zijn begonnen met carnibest maar we willen toch vrij snel over gaan op Barfen
voor ons is dit alleen nog onbekend terrein en we hebben geen idee wat we nou allemaal moeten bestellen
waar we op moeten letten zodat hij gevarieerde voeding binnen krijgt
en alles krijgt wat hij nodig heeft.
We willen er zowiezo eendagskuikens bij doen om hem te laten wennen aan bot enzo
maar wat kun je allemaal bestellen voor een kitten die nog aan barf moet wennen?
We willen bij Herby gaan bestellen
Ik weet ook niet of er iemand in de buurt van Lieshout (omgeving eindhoven/helmond) woont die eventueel mee zou wilen bestellen
Er zal hier waarschijnlijk zowiezo een extra vriezer moeten komen hhahaah

heeft er iemand een voorbeeldbestellijst voor mij???
Ik weet dat er hiet op het forum al verhalen staan over barfen mar ik zie door de topics de topics niet meer, er staat zoveel informatie
dus wil ff op een simpele manier beginnen doordat iemand het voor me voorkauwt (figuurlijk dan he hahaha)

alvast bedankt
Door Mevroi Kruim
#1295316
Het handigste is om een menu te maken. De standaard-percentages zijn 50% bevleesd bot, 15% orgaan waarvan liefst 1/3 lever, en de rest spiervlees. Dat hou je dan bij de hand als je je gaat bestelling gaat maken.
Hou er rekening mee dat kuikens niet echt compleet zijn, ze bevatten weinig calcium bv. Leuk voor erbij en als onderdeel van het menu maar niet als enige en zeker niet als bot. Kuikens zijn zo zacht dat ze niet echt als kauwwerk tellen.

Je kunt iig beginnen met de standaard kippennekken, en die dan platmeppen en in stukjes knippen. Als eerste vleesbot voldoen die wel. Kipkarkassen zijn meestal ook nog wel te doen als je ze mept en knipt; alstie later groot is kan hij ze zo wel aan. En kwartels zijn prima voor beginners, dunne goed te kauwen maar wel echte botjes, meestal zit er nog orgaan in en vrij veel spiervlees. Die kun je wel als compleet rekenen.

Verder zijn bv konijnenvoorbenen mits ingeknipt aardig te doen voor een kitten, en daar zit ook veel spiervlees aan. Ik zou zelf ook runderlappen kopen en aan stukjes snijden, dat is prima knaagwerk voor een kleine. Qua orgaan heeft Herby natuurlijk heel veel keus, als afwisseling op de kip is konijnenorgaan prima.
Door ibbi
#1295392
en b.v. eenden vleugels zijn goed te kauwen,
eenden orgaantjes  ( erg lekker blijkbaar  :) )
haasspiervlees, paardenvlees, hert of wild-spiervlees
konijn en haas-karkassen en konijnorgaantjes,
zoek veel afwisseling! zodat je minstens 6 verschillende diersoorten hebt.

1dagskuikens zijn meer als extra vitaminepakketje, een paar x per week krijgen ze 't hier, b.v. om de dag,
maar rekenen niet mee als vleesbot inderdaad!
Door AstridZ
#1300625
Euhm, nu het me allemaal wat duidelijker is geworden wat ik kan bestellen, heb ik een vraag over de bestellijst van Herby.
achter het product staat prijs/kilo
dan noem ik een voorbeeld, eendagskuikens, als je daar 1 invult, krijg je dan 1 kilo of krijg je dan 1 kuiken?
en hoeveel kuikens zitten er ongeveer in 1 kilo?
ik moet dit even voor de zekerheidvragen hoor, niet dat ik dadelijk 14 invul en dan 14 kilo krijg ipv 14 kuikens hahaahha
Gebruikersavatar
Door koekje
#1302092
de kwartels zijn overigens wel per stuk, maar erg lekker en zeker de moeite waard om te proberen en een paar te nemen. voor de rest is alles per kilo, tenzij anders vermeld.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door