Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sjakie
#129982
Kan iemand mij op weg helpen. Ik ben op zoek naar onderzoeksresultaten die bevestigen dat de ph-waarde van het maagzuur van de hond verandert al naar gelang hetgeen hij te eten krijgt.
Door Lizzy
#129995
Onderzoeksresultaten ken ik persoonlijk niet maar misschien kun je beginnen met hetgeen Mogens Eliasen erover schrijft. Als je onder in de zoekfunctie "maagzuur mogens eliasen" in geeft, dan zie je daar al een aantal onderwerpen over en ook een email van Mogens. Overigens heeft Professor Dr Donath er ook over geschreven maar volgens mij is dit stuk over maagzuur zonder referenties...
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#130053
Ik heb vele boekjes ooit van hem toegezonden gekregen en heb die altijd bewaard.In de 80 er jaren begin 90 was dat over Ethoxyquine BHA en BHT.Zelfs een boze brief gekregen van RC dierenarts als reactie op een stukje dat ik toen in het VDH-blad had geschreven.In die boekjes stond dan dat zoveel honden huidklachten hadden en kregen door die troep.
Door Paul_Barte
#130068
In 1888 bewees de Russische geleerde Pawlow al dat vlees en vleesextracten de maagwand tot grotere afscheiding van maagsap prikkelen.

Ook Donath schrijft in zijn boek 'Wat moet mijn hond eten' op blz. 59...

Ik citeer letterlijk:
Een ander bezwaar van een voeding, waarin veel koolhydraten voorkomen is het volgende: zoutzuur, dus ook het maagsap, werkt, wanneer het in een niet te laag percentage in de maag voorkomt, desinfecterend.
Als we nu weten dat koolhydraten een vel geringer prikkeling tot maagsapafscheiding geven dan bijv. vleesvoeding, dan is het duidelijk, dat dus ook de zoutzuurafscheiding gering wordt en deze hoeveelheid niet meer dodend voor bacterieën is, waardoor ze ongestoord hun omzettingen kunnen doen plaatsvinden.
Er heeft dan in de regel een melkzure gisting plaats met veel gasvorming. Ook hierom is het dan ook gewenst de honden een ruimer portie vlees of vleesafval in hun dagelijkse voeding te verstrekken, zodat de per dag genoten hoeveelheid koolhydraten in de vorm van hondenbrood, meel enz. geringer wordt.
Door Sjakie
#130312
Thanks allemaal, maar ik hoop toch echt onderzoeksresultaten te bemachtigen. Al deze uitspraken zijn mooi en waarschijnlijk zijn ze heus wel ergens op gebaseerd, maar waarop dan???

Ik zoek verder....... Als jullie nog iets tegenkomen, ik hou me aanbevolen.
Door Paul_Barte
#130319
Carnivores have a much higher concentration of hydrochloric acid in the stomach for break down of proteins and to kill any dangerous bacteria. Their stomach acidity is less than or equal to pH 1 with food in the stomach, while humans are pH 4 to 5.

Bron: http://b-naturals.com/Spr1999.php

De referencies van dit artikel zijn:

API Report: What's Really in Pet Food, www.api4animals.org/Petfood.htm
Case, Linda P. MS, Carey, Daniel P D.V.M. and Hirakawa, Diane A, Ph.D., Canine and Feline Nutrition, Mosby Press 1995
Cohn, Jeffery: How Wild Wolves Became Domestic Dogs, Bioscience, Vol 47, December 1997
Ewer, RF: The Carnivores, Cornell University Press, 1977
Kronfeld, DE Ph.D. Dsc MVSc: Home Cooking For Dogs: Pure-Bred Dogs American Kennel Gazette, July, 1978.
Kronfeld, DS Ph.D. Dsc, MVSc: Protein Quality and Amino Acid Profiles of Commercial Dog Foods: Journal of the American Animal Hospital Association, July/August 1982.Vol 18
Londale, Thomas D.V.M.: Pet Foods Insidious Consequences
Mestel, Rosie: Ascent of the Dog: Discover, October, 1994.
Mills, Milton R MD.: The Comparative Anatomy of Eating
Simpson, JW SDA BVM&S Mphil MRCVS, Anderson, RS BVMS Ph.D. MRCVS and Markwell, PJ, Bsc, BvetMed MRCVS: Clinical Nutrition of the Dog and Cat, Blackwell Scientific Publications, 1993

Johan ik weet niet waar je naar op zoek bent of 'wat je wilt bewijzen'............maar tik in op Google stomach,dog,ph
en je bent waarschijnlijk weken verder om 'iets' te bewijzen wat al 150 jaar bekend is.
Door Sjakie
#130398
Ik probeer helemaal niets te bewijzen. Als ik dat wilde dan was ik zelf wel onderzoeker geworden. Ik ben gewoon benieuwd naar de onderzoeksresultaten. Voornamelijk omdat ik zie dat veel mensen in de hondenwereld elkaar "napraten". Liefst ben ik geen "naprater" en als ik dan iemand probeer te overtuigen van versvlees dan wil ik gewoon graag uit eerste hand de gegevens, snap je ;)
Dat het bekend is dat het maagzuur van de hond een andere ph waarde heeft dan die van de mens, dat is mij ook wel bekend. Waar het mij om gaat is dat de ph waarde veranderd als de hond een ander dieet krijgt.

Op google zoeken wordt een probleem, aangezien google geblokkeerd wordt door mijn firewall. Dus dat gaat ff niet.

En eerlijk gezegd begrijp ik je reactie niet zo goed Paul, als de "hondenindustrie" een artikel schrijft dan schreeuwt iedereen om de onderzoeksresultaten, maar als Donath, Eliasen, Billinghurst of één van de andere bekenden een artikel schrijft dan mag ik niet kritisch voor mijzelf zijn en probeer ik ineens iets te bewijzen.
Door Paul_Barte
#130502
Sjakie schreef: Ik probeer helemaal niets te bewijzen. Als ik dat wilde dan was ik zelf wel onderzoeker geworden. Ik ben gewoon benieuwd naar de onderzoeksresultaten. Voornamelijk omdat ik zie dat veel mensen in de hondenwereld elkaar "napraten". Liefst ben ik geen "naprater" en als ik dan iemand probeer te overtuigen van versvlees dan wil ik gewoon graag uit eerste hand de gegevens, snap je ;)
Dat het bekend is dat het maagzuur van de hond een andere ph waarde heeft dan die van de mens, dat is mij ook wel bekend. Waar het mij om gaat is dat de ph waarde veranderd als de hond een ander dieet krijgt.

Op google zoeken wordt een probleem, aangezien google geblokkeerd wordt door mijn firewall. Dus dat gaat ff niet.

En eerlijk gezegd begrijp ik je reactie niet zo goed Paul, als de "hondenindustrie" een artikel schrijft dan schreeuwt iedereen om de onderzoeksresultaten, maar als Donath, Eliasen, Billinghurst of één van de andere bekenden een artikel schrijft dan mag ik niet kritisch voor mijzelf zijn en probeer ik ineens iets te bewijzen.
Jij mag voor mij zo kritisch zijn als je maar wilt Johan, heb daar echt geen probleem mee en graag zelfs.
De woorden leveren op Google 36.500 pagina's leerstof op en als je die wilt doorspitten heel graag.

Indien jouw firewall Google blokkeert moet je je firewall toestemming geven om Google WEL te accepteren. Je hebt in het verleden waarschijnlijk zelf een keer opdracht geven om de URL niet toe te staan tot je systeem. Deze zal bij de pagina nu op automatisch staan en dat moet je veranderen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door