Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Danny
#1298295
He getsie Mariska, enge dingen altijd die bulten! Nou hopelijk voelt hij zich snel beter en geneest het vlot! Ik duim nog even voor een goede uitslag!
Door Ine
#1298371
De eerste nacht dus goed gegaan. Ik hoop, dat dit een voorbeeld is van de komende nachten.
Knuffel mijn zwarte ventje maar eens extra van mij en jij ook  :bigarmhug:
Door Mariska
#1298443
Ine schreef: De eerste nacht dus goed gegaan. Ik hoop, dat dit een voorbeeld is van de komende nachten.
Knuffel mijn zwarte ventje maar eens extra van mij en jij ook  :bigarmhug:
Knuffel is doorgegeven hoor, hij is er erg blij mee en ik ook! Zijn staart blijft maar heen en weer zwiepen  :)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1298893
Knuffel en beterschap voor Bora. :-*
En voor jou sterkte met het wachten op de uitslag.
Door Mariska
#1299128
Het gaat heel erg goed met Bora, hij is alweer aardig het ventje en daar ben ik superblij om! Hij lijkt niet zoveel last te hebben van de wond, die er overigens prima uitziet. Eten, drinken, rondje lopen, plassen en poepen gaat allemaal uitstekend. Hij loopt me alleen de hele dag achterna :)...hij is altijd al erg aanhankelijk maar nu is het nog een tikkie erger. Maar dat geeft niks, ik ben blij dat het zo goed gaat.  :)
Door *loes*
#1299132
Fijn Mariska, dat Bora zo snel hersteld is van de ingreep, en we duimen stevig door voor de uitslag.
Gebruikersavatar
Door Dian
#1299462
wat fijn dat het zo goed gaat met Bora. Heel veel beterschapsknuffels voor hem :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: en sterkte met het wachten tot de uitslag er is :-* :-* :-*
Door Ine
#1299527
Mariska schreef: Het gaat heel erg goed met Bora, hij is alweer aardig het ventje en daar ben ik superblij om! Hij lijkt niet zoveel last te hebben van de wond, die er overigens prima uitziet. Eten, drinken, rondje lopen, plassen en poepen gaat allemaal uitstekend. Hij loopt me alleen de hele dag achterna :)...hij is altijd al erg aanhankelijk maar nu is het nog een tikkie erger. Maar dat geeft niks, ik ben blij dat het zo goed gaat.  :)
Heerlijk om te lezen, doorgaan zo, vooral doorgaan ;)
Je hebt al angst genoeg voor de uitslag, dus dat hij zich zo goed voelt en de wond er goed uitziet, is alleen maar een fijne oppepper! :-*
Door Mariska
#1300696
Het gaat nog steeds erg goed met Bora. Zo aan de buitenkant ziet de wond er goed uit dus ik hoop dat de binnenkant ook aardig aan het helen is. Vorige week was ik heel erg angstig voor de uitslag, op dit moment kan ik het wat beter relativeren. Ik zie het wel wat eruit komt en ben er eigenlijk wel rustig onder. Ik heb inmiddels wat gelezen over nabehandelingen zoals radiotherapie en chemotherapie maar ik denk niet dat ik daar aan ga beginnen. Ik kies liever voor nog een paar jaar een goed, leuk en actief leven dan dat ik koste wat het kost het leven van de hond wil verlengen want dat is in feite wat je doet. Uitspraken als "het werkt niet genezend maar levensverlengend" komt naar mijn idee te vaak naar voren. Maar goed misschien kan iemand mij, als het zover zou komen, tegen die tijd nog overtuigen van het feit dat nabehandelen wel zinvol is. Ik neem geen overhaaste beslissingen en ik bekijk het stap voor stap. Op dit moment gaat het dus goed!  :)
Door Ine
#1301456
Mariska schreef: Het gaat nog steeds erg goed met Bora. Zo aan de buitenkant ziet de wond er goed uit dus ik hoop dat de binnenkant ook aardig aan het helen is. Vorige week was ik heel erg angstig voor de uitslag, op dit moment kan ik het wat beter relativeren. Ik zie het wel wat eruit komt en ben er eigenlijk wel rustig onder. Ik heb inmiddels wat gelezen over nabehandelingen zoals radiotherapie en chemotherapie maar ik denk niet dat ik daar aan ga beginnen. Ik kies liever voor nog een paar jaar een goed, leuk en actief leven dan dat ik koste wat het kost het leven van de hond wil verlengen want dat is in feite wat je doet. Uitspraken als "het werkt niet genezend maar levensverlengend" komt naar mijn idee te vaak naar voren. Maar goed misschien kan iemand mij, als het zover zou komen, tegen die tijd nog overtuigen van het feit dat nabehandelen wel zinvol is. Ik neem geen overhaaste beslissingen en ik bekijk het stap voor stap. Op dit moment gaat het dus goed!  :)
Fijn, dat je wat rustiger bent en je denkt inderdaad goed na. :-*
Liever een korter, maar waardevol leven, dan een lang leven als haardkleedje.
Bekijk de opties, die aangereikt worden en beslis pas, als je er ook volledig achterstaat!
Ik hoop, dat je morgen een uitslag krijgt, die niet te ingrijpend is.
Ik duim nog steeds voor jouw kanjer en jou :-* :-*
Door Mariska
#1301910
Ik heb de uitslag, het is definitief een mastocytoom graad 2 en de wondranden zijn schoon. Wat nog niet bepaald is of het een graad 2 laag of graad hoog is. Daarvoor moet er nog een "kleuring" plaatsvinden om dat te bepalen. Stel dat het graad 2 laag is dan is er geen nabehandeling nodig, is het een graad 2 hoog dan wel. Mijn dierenarts heeft al nagevraagd bij een dierenkliniek in Gouda wat de behandelingen zouden inhouden. Het wordt dan een chemokuur van 12 behandelingen, toegediend door een infuus en ik geloof dat het om de week zou plaatsvinden. Honden schijnen anders te reageren op chemo dan mensen, ze kunnen misselijk zijn en een verminderde eetlust hebben maar daar blijft het wel bij. Hiervoor wordt een antibraakmiddel toegediend. Gedurende deze behandelingen moet Bora een aantal dagen na de behandeling gescheiden worden van de andere honden, alles wat hij verder uitscheidt in de vorm van speeksel, braaksel, ontlasting bevat sporen van de behandeling en hier moet zorgvuldig mee worden omgegaan. Zelfs etens-/waterbakken die hij gebruikt mogen een aantal dagen niet door andere honden gebruikt worden. Heeft dus aardig wat impact. Het laatste maar eigenlijk minst belangrijkste zijn de kosten, deze zullen rond de € 2.500,00 bedragen.

Ik moet nu gaan nadenken over wat te doen. Laat ik nog een kleuring uitvoeren? Zo ja, wat als het een graad hoog is? Ga ik dan tot behandelen over? Moet ik dat mijn hond die 7,5 jaar is aandoen? Eén belangrijke zin die mijn dierenarts heeft gezegd blijft in mijn hoofd hangen...."Het is niet te genezen maar de behandeling is puur om het leven van de hond te verlengen"...Ik vind het erg moeilijk. Ik ben aan de ene kant opgelucht dat de wondranden schoon zijn, aan de andere kant ben ik onzeker en is die kleuring nodig om uitsluitsel te krijgen. Mijn vriendin gaat advies voor mij vragen bij een andere dierenarts. Zij heeft ook een hond met een mastocytoom graad 2 met schone wondranden en zij heeft toen advies gekregen van een oncoloog in wageningen om er niets aan te doen. Dat is inmiddels een aantal jaar geleden maar zij wil weten wat tegenwoordig het advies is.

Enfin, genoeg om over na te denken. Vanavond ga ik even langs mijn dierenarts om de wond te laten controleren of alles rustig is. Naar mijn idee wel maar aangezien ik zondag voor een paar dagen naar Engeland vertrek voor een training met mijn jongste hond wil ik enige zekerheid hebben dat het herstel van Bora de goede kant op gaat. Ik ben op mijn werk maar van werken komt er vandaag niet veel meer, de raderen draaien in mijn hoofd..en ergens valt er ook een soort last van mij af..te horen dat de wondranden schoon zijn en dat het geen graad 3 betreft is prettig met uiteraard in mijn achterhoofd dat er ergens toch een grote kans is dat de mastocytoom (snel) weer zal kunnen terugkeren...het is een dubbel gevoel.
Door claudiaB
#1301999
Pffff, Ik snap het dubbele gevoel.
het is fijn als je ook advies krijgt via een andere DA.
Sterkte met alles.
Door Juul
#1302068
Gatie, op die uitslag had je natuurlijk niet gehoopt. Ik duim met je mee voor een uitslag laag, en geen verdere gevolgen.
Door Danny
#1302523
Phoe he Mariska het word je er niet gemakkelijker op gemaakt he. Moeilijke beslissing ik zou niet graag in je schoenen staan. Advies vragen in Wageningen lijkt me idd een goed idee!
7,5 jaar is hij he...phoe lastig zeg.

He veel plezier in Engelnad Bert en Cora gaan ook he, ga ja met hen mee?
Vermaak je en veel foto's maken en een verslagje schrijven he!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door