Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ibbi
#1299396
ik zit best met Borre in m'n maag  :-[ 
hij was een heel flink kitten, groeide als een gek, groeicurve van een main coon ... en sinds hij een maand of 7 is stopte dat - langzaamaan wilde ik nog zeggen maar da's niet waar, ( wishfull thinking ), 't stopte vrij oprubt... hij is nu de hele maand niet aangekomen.

nou denk ik aan pubertijd/warmte
dat soort dingen. maar van 3 a 4 ons per maand groeien naar niks, da's toch niet goed? 
hij is verder zoals normaal, niks an 'm te merken, niet ziek. poept, piest, speelt. 
eet alleen zowat niks.

ik zou normaal nog nieteens zo in de stress liggen - of er niet zo op letten - als ik niet meegemaakt had dat ons vorig kitten, 't birmaantje, met 7 maand opeens minder ging eten en af ging vallen en leukemie bleek te hebben. dat eten is natuurlijk een obsessie voor mij geworden!  ik zal zoooooooo blij zijn als Borre een jaar geweest is, en deze maanden voorbij zijn.

met de andere katten - die toen brok kregen - heb ik nooit zo opgelet of ze in de pubertijd minder groeiden eigenlijk...

waarschijnlijk maar ik me druk om niks en ik lees op de forums steeds dat de katten zo slecht eten met dit weer... maar ik vind 't héél erg vervelend. 

Bor weegt nu 4,3 kilo.  ruim 8 maand oud. zit goed in z'n vacht. is slank, mooi gespierd. maar ik vind dat hij iets aan de magere kant raakt, ik zou er graag wat gewicht bij zien.
als kitten is hij getest en ingeént tegen felv.


Meneer heeft zelfs deze week 2 x z'n muis niet opgegeten! nou was 't achterlijk warm maar muis at hij altijd....

kvv wil hij niet, hij eet of prooidier of barf ... maar ik ben nu totaal 't overzicht kwijt, en ben bang dat hij niet alles binnenkrijgt wat hij hebben moet, want de helft van zijn menu beland in de prullenbak.
ik zal de komende week gaan opschrijven wat hij eet en hoeveel.

hij ging van ruim 2 ons naar een ons per dag, en momenteel haalt hij dat nog nieteens sommige dagen, dan eet hij denk maar iets van 50 gram.
:(
ik wordt pas weer blij als hij weer lekker gaat eten! 
't irriteerd me ook mateloos want ik heb een stel die staan gelijk te schreeuwen als je even naar de keuken loopt, alsof ze nooit wat te eten krijgen  :D
er is er trouwens nog 1 die heel slecht eet door de warmte, maar die kan 't wel even missen, da's de grote teddybear.

de katten zitten s'nachts steeds in de tuin, en Bor eet ook veel insecten. 
met regelmaat ligt er wat kots/meestal met gras.  ik weet niet welke katten dat doen.
zou er een haarbal dwars zitten bij Bor? 
geven jullie haarbalpasta?

wie kan mij een beetje geruststellen  :'( 
Gebruikersavatar
Door koekje
#1299415
haarbal zou best eens kunnen. sien heeft een keer een obstructie gehad van een haarbal, maar die was daar ook echt ziek van.
als ot een haarbal heeft, eet ze ook heel erg slecht. ze is dan ook wat kotserig, maar verder wel redelijk actief. alleen voor en na het kotsen zegt ze dat buikpijn heeft.
ik geef ot dan extra haarbalpasta. ik gebruik gimpet, die vinden ze iig alle2 lekker.
Door Too
#1299417
He, weer een zorg erbij.. ik kan me voorstellen dat je met zo'n ervaring z'n eetgedrag met haviksogen bekijkt.

Zal even proberen mee te denken

Zou t kunnen zijn dat ie de grootste groei achter de rug heeft en een soort natuurlijke rem op [over]eten heeft en dus nu met ca 100gr voldoende heeft?
Kan me herinneren dat de dames rond 7/8 maanden wat vads werden , ik ben toen gaan minderen [zelf doen ze dat echt niet]
Inmiddels zijn t 2-jarigen die t op ca 90gr/dag [barf] perfect 'doen'

50gr/dag is inderdaad wel erg weinig, is dat sinds de warmte of doet hij dat ook al langer?
Ik merk nl dat ze hier,ondanks de warmte, graag eten maar als t een paar uur later komt wordt er helemaal niet gezeurd en dat is meestal wel anders..

Lijkt me een goed idee om een tijdje te noteren wat hij eet, misschien valt t wel mee als je t over 1-2 weken bekijkt.

Haarbalpasta krijgen ze nu even wel, vooral Cera zat goed 'vol' [die heeft een dikke pluizige jurk aan] Ik schrok me nl wezenloos toen ze laatst een vismaal spuugde....... dacht dat die vis volledig bedorven was oid..... na enig pluiswerk bleek er een enorme stinkende haarworst tussen te zitten. :o


Sterkte!
Door ibbi
#1299449
Die 50 gram is sinds de warmte.

ik heb dochter naar de DW gestuurd voor gimpet.  met die dikke zwarte lange haren van hem zou dat best kunnen - al geeft hij geen buikpijn aan of zo.

kan best hoor dat 't natuurlijk verloop is en dat hij later in t jaar weer een groeispurt krijgt - een kat met main coon poten moet toch minstens 6 kilo gaan wegen  ;)
't is m'n eerste kitten op barf, dus ik weet ook niet of 't dan anders is dan op brok of zo - mijn kittens waren altijd van die vreselijke vr**tzakken  ::)

ik heb er net 35 gram bibi ingekregen!  da's goed, ik wil iig proberen iedere dag een bakje bibi erin te krijgen, dan weet ik dat hij niks tekort komt.  ik ga deze week ook een prak draaien dan heb ik nog meer complete maaltijden die ik hem kan voorzetten...  en dan noteren wat hij verder de komende weken eet ...
en eventueel maar even voor een checkup langs de DA, bloedprikken, misschien dat dat wat geruststelling kan geven. 
( ik vermijd 't kattenforum al een beetje, lees daar constant maar jonge katten die overlijden aan fip en dergelijke dingen, da's nu niet goed voor mij. )  :-[  :'(


wat er met ons birmaantje is gebeurt zorgt bij mij nog steeds voor nachtmerries, dat heeft er zo ingehakt, ik wilde ook helemaal geen kitten er meer bij ... deze leeftijd is erg moeilijk voor me ... ja ik let vreselijk op dat eetgedrag....  :'(  jullie vinden me vast een aansteller....
thanks koekje en Too  :-*
Gebruikersavatar
Door koekje
#1299454
ik heb me met ot ook zo zitten opvreten, en ik heb niet eens een geschiedenis van felv achter de rug. ot at heel slecht en op cb ook niet echt denderend. ze was zo'n mager en iel dingetje en in het begin ook nog eens erg suffig. ik herken de zenuwen heel goed.
maar met ot is het allemaal helemaal goed gekomen! op barf groeien ook katten veel langzamer en gelijkmatiger op. bij ot zit daar denk ik ook een genetische component bij, want ik denk dat ze pas een paar maanden is uitgegroeid en nu nog bezig met uitzwaren. otje is begin  mei 2 geworden. sien was met 9 maanden al een dikke rolmops op pootjes, dus dat was helemaal niet te vergelijken.
Door flin
#1299457
hmmm....haarballen kan 'k je nix over vertellen... :biggrin2:

wat 'k hier wèl zie: (bij de BARF-jongens) de ene dag best veel eten (vooral als 't een favo kwartel of duif is)  en de volgende dag 'n stuk minder...
over 3 dagen is't eigenlijk gemiddeld genomen 'normaal'

misschien kun je dat 'n beetje bijhouden?

...en idd met de warmte vreten ze liever 's avonds laat of later...en dan in 1 keer behoorlijk wat...

~

ohw, by de weg: veel insecten: prima eiwitbron, pas wel op voor verstopping...(veel onverteerbare deeltjes, weinig vocht)
maar 'k neem toch aan dat je de bak in de smiezen houdt...  
Door Henkje
#1299515
Mijn haarbal Skoll heeft met haar puberteit ook van die niet-eet-acties gehad. Ze luste opeens niets meer en werd wel groter, maar niet zwaarder. Zo'n slungel kat. Ze was ok nog eens super actief. Ze eet nu eigenlijk het meest ondanks de warmte :S en is nu 1 jaar geworden in maart. Mijn andere katten eten nu vrij weinig. Ze zijn wel allemaal actief.
Door ibbi
#1299661
ze hadden hier alleen beaphar haarbal/vitamine pasta.
nou ja ik ga 't maar proberen. kijken of 't wat helpt.

de drolletjes zijn goed ~  de bak houden we wel in de gaten  :biggrin2:

zo'n eetritme heeft Bor normaal ook flin. maar nu heeft hij helemaal geen eetritme meer  :-X

voor morgen maar kuikens en kipkarkas ontdooien, dat eet makkelijk en gaat meestal wel goed...
beetje bibi erbij... hopelijk gaat die pubertijd snel voorbij .... dank jullie wel allemaal voor 't meedenken,
ik hou jullie op de hoogte.
Door Henkje
#1299668
ibbi schreef: ze hadden hier alleen beaphar haarbal/vitamine pasta.
nou ja ik ga 't maar proberen. kijken of 't wat helpt.

de drolletjes zijn goed ~  de bak houden we wel in de gaten  :biggrin2:

zo'n eetritme heeft Bor normaal ook flin. maar nu heeft hij helemaal geen eetritme meer  :-X

voor morgen maar kuikens en kipkarkas ontdooien, dat eet makkelijk en gaat meestal wel goed...
beetje bibi erbij... hopelijk gaat die pubertijd snel voorbij .... dank jullie wel allemaal voor 't meedenken,
ik hou jullie op de hoogte.

Dat zeggen wel meer ouders :biggrin2:





Door ibbi
#1300812
:(  treurig.  
van 't weekend een gemiddelde van 55 gram.  vanmorgen pas 2 happen gegeten.

ik ben zaterdag met de pasta begonnen, van beaphar, die vind hij heerlijk iig.
kattenbak = iets soepeler drol dan normaal, dat zal van de pasta komen.

verder gedraagt hij zich normaal, wil lekker buiten, actief, de andere katten pesten  :D
schreeuwend zijn ongenoegen laten merken toen hij gister niet in de tuin mocht tijdens een onweersbui  :o
want er niks leuker dan in de regen spelen  ;D
zit mooi in z'n vacht,
maar dat kreng wil gewoon niet eten!

p.s.  ik zie net dat hij wel z'n muis op at, nou da's iig iets   :)
Laatst gewijzigd door ibbi op ma 06 jul 2009, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1305650
update on Borre ;

afgelopen weekend, toen 't zo warm was, at hij maar 55 gram per dag,
maar de rest van de week zat hij gemiddeld op 100 gr.  
dus dat is toch niet zo slecht.
hij is niet afgevallen of aangekomen deze week.

heeft toch meestal met smaak zitten eten, zoals afgelopen nacht, genoot hij van de patrijspootjes  :D

krijgt nu een week die pasta en spuugde vrijdag een haarbal uit,
vrijdag en vanmorgen ook diarhee.
ook zie ik sinds een paar dagen met regelmaat dat witte randje, dat derde ooglid ...
een teken dat hij zich niet lekker voelt dus?
maar hij speelt en doet, is op 't moment de andere katten aan t uitdagen voor een worstelpartijtje,
niks te merken...

dat derde ooglid - wat verteld me dat nu -  heeft hij toch wat onder de leden of voelt hij zich niet lekker door het spugen/diarhee van de haarballen ? moet ik toch maar even naar de DA met hem?

blijft natuurlijk dat hij inmiddels al ruim een maand niks aangekomen is ( wat me nog steeds dwarszit )


( trouwens donderdag ook vis uit blik gegeten, daar heeft hij vaker diarhee op gehad )
Laatst gewijzigd door ibbi op za 11 jul 2009, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1305720
ot heeft eigenlijk nooit diarree, maar als ze overgegeven heeft (van bv een haarbal), zie ik ook een stukje 3e ooglid.
hij gedraagt zich verder goed en net als anders, dus ik zou er niet mee naar een DA gaan. een virusje oid kan hij best hebben, maar zolang hij het zelf aankan qua immuunsysteem, zie ik er geen noodzaak in om hem veterinaire zorg te geven. als hij zich ziekig gaat voelen en zich er ook naar gaat gedragen (je merkt dat snel genoeg, dat hij niet helemaal zichzelf is), dan kan je altijd nog naar de dokter. mijn ervaring is dat de katten dan toch snel AB oid krijgen, en dat is meestal eigenlijk niet gelijk nodig. sien krijgt overigens altijd diarree (of toch een beetje plakpoep) van AB.
Door flin
#1305727
volgens mij wil 't laten zien van derde ooglid zeggen: extra bescherming van 't oog

dit zou kunnen zijn om stof (kattenbak oid) weg te houden
of idd een virusje onder de leden, maar dan zul je ook andere dingen zien (koortsig, haar overeind, zoiets)
irriterende (naar binnen groeiende) haartjes

'k zou zeggen temp een keer, houdt poëpjes in de smiezen, en kijk naar z'n algehele gesteldheid....

vertrouw je 't echt niet, of duurt 't te lang naar je zin, zou ik toch langs de DA gaan...

 
Door ibbi
#1305773
temp. is 38.7
normaal dus ---  en een héle boze Borre nu  :D

ik kijk t even aan, morgen en maandag.
ik wil er ook niet zomaar AB in proppen ( twee dagen plakpoep in z'n lange broek was al niet handig )
wacht t maar even af ... zolang hij zich niet ziek voelt...
morgen moet de diaree wel over zijn.

en anders vd week misschien niet naar onze DA hier in 't dorp maar naar Heiloo rijden,
daar heb ik toch al over zitten denken, om over te stappen naar meneer van Gijtenbeek
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door