Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#1287879
tja,

de DA stond al in de aanslag met 't scheerapparaat...en das niet nodig bij een blote-buik-rex  :biggrin2:

Miep was in elk geval heeeel braaf,

de bloeduitslagen:

ALKP  = 91 U/L        (normaalwaarden 14- 111)
ALT    = 647 U/L        ( nw 12- 130)
UREA  = 9.2 mmol/L  (nw 5.7 - 12.9)
CREA  = 80 umol/L    (nw 71-212)
GLU    = 4.78 mmol/L (nw 3.94 - 8.83)
TP      = 88 g/L        (nw 57 - 89)
bile acids = 31.6umol/L (nw < 20)
T4      = 17  nmol/L    (nw 9 - 74.6)

wat ze zag met de echo:
vergrote lever, geen verdere structuur wijziging
verbrede galwegen, geen directe ontsteking/verdikking

kortom we hebben voor 2 weken Baytril meegekregen
(en dankzij Maddoc de tip: pas op dat je niet overdoseert: en jawel, de kleinste tabletjes zijn voor 'n kat van 3 kg; en dus mag/moet er 'n piep-stukje van 'n piep-pilletje af)

de DA gaat nogmaals (op d'r gemak?) de video bekijken,  en belt dan nog, we dachten misschien nog aan de pancreas, en daar schijnt nu een relatief makkelijke test voor te zijn, om de werking te beoordelen,

vooralsnog heb 'k niet de indruk dat Miep pijn heeft, hij is niet apathisch oid, (speelt niet meer, maar komt wel kroelen, wandelt, zont en snuffelt wat in de tuin) eet best graag, (heeft de oren van m'n kop gesmeekt, gisteravond en vanmorgen,: neej jongen, nuchter blijven) drinkt normaal, z'n ontlasting is dan weer mooi, dan weer niet, ook geen rare hoeveelheden (soms lijkt de kleur wat grijzig)...hij spuugt niet, word toch magerder,  ergens zit er  iets te pesten, kortom ik hoop dat de AB z'n werk gaat doen, en ook n's vragen wat die pancreas-test inhoud
Door YaYa
#1287917
:biggrin2: Scheren bij een rex :biggrin2:
Dus nog niet echt opgeschoten. Hopelijk heeft het inderdaad te maken met een ontsteking en helpt de baytril. Maar met bijna 3 kg rex heeft 'ie ook niet zo heel veel wat hij kwijt kan aan gewicht. Met een paar dagen zou je dan toch al wat verbetering moeten merken. Zo niet dan toch verder spitten zou ik zeggen en richting een radioloog gaan en de pancreas-test. Kan er verder niks zinnigs van maken.
Wat ik weet van mijn droge fip-ervaring is dat dan ook de eiwitten niet goed zijn (iets met globuline als ik het onthouden heb) en dat blijkt niet hieruit. Dus misschien toch ietsjes wijzer :-\
Door flin
#1289013
in zoverre opgeschoten, dat 'k in ieder geval weet wat er niet mankeert; en geen enge tumoren oid...(ppfffjieuw!)

in z'n 'goede' tijd woog Miep 3.5 kg, en hij weegt nu 2.45 kg (op de weegschaal bij de DA)

  'k ga vragen zowieso naar die pancreas-test, ook omdat 'k 't idee heb dat hij moeilijk met wat vet om kan en kon ; de normale versie rundgehakt van Lidl oid, daar heeftie snel dunnere ontlasting van, alsook de vis-uit-blik-op-water...is misschien een aanwijzing...en zou (als dat 't is) niet heel moeilijk op te lossen moeten zijn , aan de andere kant kan dit dus misschien ook door die zgn ontsteking ergens komen?

verder heb 'k de DA niet gehoord over afwijkingen in de rest van z'n buik, en daar heeft ze wel gekeken, (ik ook, maar kon er geen biet van maken, .. en weer naar Miep z'n buik kijken, dan weer naar 't scherm; gokken naar welk onderdeel ze aan 't kijken was....) de lever met verbrede galgangen was trouwens wel overduidelijk...

  'k wil 'm nog even op lichtverteerbare kip of kalkoen, witvis houden met eischaal + blikvoer (zonder koolhydraat) + kuiken
halve b-100 complex, 1 vit-E 400, en halve  probiotica (probiotic-5)
Door flin
#1292661
kleine update Miep:

de DA heeft na nogmaals de video kijken geen gekke dingen meer gezien;
we zijn nu een aantal dagen pillen verder, en Miep word steeds moeilijker om te 'pillen'....
zelf ook maar een stukje pil op m'n tong gelegd, en jah , bah, zelfs ik ga er van speekselen, en de 'smaak' blijft lang hangen....
de pillenschieter biedt wat uitkomst, de handoek ook, maar owow, hij weet wat er komen gaat....nog 7 dagen pilletje te gaan

z'n dieet is veranderd naar overwegend: een kuiken, heuvel-brok en heuvel-blik ad, dit om zo snel mogelijk met zo min mogelijk voer weer wat spek op z'n heupen te krijgen...vooralsnog blijft 't een grote zeursnor kwa eten...dan weer dit wel, dan weer dat niet....
z'n ontlasting lijkt nu redelijk stabiel, dus aankomen moet en zal lukken

nog even met de DA over Miep z'n voer gehad:
"zo veel mogelijk 'hoogwaardige eiwitten'"
    ....uhh, hij vreet 'normaal' oa rauw vleesch...wat is hoogwaardiger eiwit?
"hmmm"

"er mag best wat koolhydraat int voer zitten bij leverproblemen"
  eens, maar stel dat er toch een pancreas probleem speelt?
"hmmm"

nah, 'k weet 't ook niet precies, en affijn eerst even zien dat 't zo wat aanzet, dat krijg 'k anders zo niet in Miep met een zelfsamengesteld menu...dan weer bloed laten nakijken, en langzaamaan proberen weer op vers te krijgen...zoiets,,,
Door Too
#1292699
T schiet nog niet erg op met de Miep hé, onzekerheid/onduidelijkheid alom als ik t zo lees.

Is Miep 'in' voor een stukkie leverwurst?

1dame is niet  van t vasthouden dus voordat er een pil in beeld is vecht ze al voor haar leven ,
maarrr als de pil in worst gekleid is maakt t niet uit hoe groot ie is.... sloek-lekker-meer?

En je da... je moet niet zulke ingewikkelde dingen voorleggen... dat kennienie aan
Door flin
#1292749
ohw ja, leverwurst is zekers wel lekker: "dan frot 'k die pil er wel effe tussenuit..bah....zo...pffprwltpf.." en zit je met 'n plakpil die er toch in moet....

hij houdt z'n kaken nu stijf op elkaar, of houdt de pil netzolang op z'n huig om te denken dattie weg is....niet dus...pfffft...tjoep...daar issie weer...

met de pillenschietert kom 'k verder in z'n huig, 's alleen moeilijk om die kaken te bewegen en niet onder z'n tong te schieten...

en deze DA en voer....er is niet zozeer discussie, maar wel een soort uitwisseling van...op zich niet verkeerd, denk ik...
'k zou d'r  graag de thesis van Fido /...  sturen
Door maddoc
#1292766
Mooi
dat het al zo'n stuk beter gaat met Miep en dat ie al zo'n ontzettende berg= calorien wegvreet.

Vwb de pil en achter op de tong blijven liggen;
in een 2cc spuitje water opzuigen en onder handbereik liggen wanneer je gaat pillen en dan zodra je de pil achter op de tong hebt gelegd,
bek dichthouden en dan spuitje water er achter aan ingeven, dan moet/wordt er automatisch geslikt en dus pil weg.
Voorkomt ook dat de pil in de slokdarm blijft hangen.
Door flin
#1298132
't leek idd allemaal even beter te gaan, maar helaas...
z'n ontlasting wil niet beter worden...
de ene dag is't redelijk, de volgende dag vlaai..

't pillen wil ècht niet meer..hij sluit gewoon z'n slokdarm af, en kijkt me met boze zwarte ogen aan: niet!

  morgen om 11.40 weer present bij (onze) DA...
Door flin
#1298980
njah,

Miep heeft z'n pillenkuur Baytril dus niet afgemaakt, wegens: 'echt niet!'

de DA heeft 'm nog n's flink in z'n buik geknepen, en daar verder geen gekke dingen gevoeld, lever is nog steeds duidelijk vergroot
hij heeft nu een injectie Marbocyl gekregen (familie van Baytril) en 'n prednison spuit
en predpilletjes (ohwow) om  geleidelijk weer af te bouwen...

dinsdag 1355 u as weer terug voor nog 'n spuit Marbocyl

die speciale brokken vindtie maar matig te kanen, en eigenlijk durf ik 'm er even nix anders naast te geven...
't druist even tegen m'n gevoel in, voorlopig wacht 'k op 'n mooi keuteltje....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door