Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1296934
Beau staat sinds zondag op volledig barf en krijgt nu op 1 dag na, s'avond altijd bot/vlees ik vind zijn ontlasting op het moment niet zo goed.
De binnenkant bestaat uit niet verteerd bot zitten allemaal stukjes bot in en de buitenkant is wat dun ziet er wat nattig uit.
Hij heeft hiervoor op vlees uit Abcoude gestaan 1/3 van het geheel en 2/3 barf dus at toen om de dag bot.
Zijn ontlasting was toen volgens mij wel goed heb daar nooit wat bijzonders aan gezien.
De laatste dagen zit er aldoor een soort dunne natte laag om een harde drol heen. Het is niet slijmerig.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn hij heeft gisteren haaskarkas gegeten.
Hij krijgt al een paar maanden bot van konijn haas eend en kip en parelhoen en kalkoen.
Laatst gewijzigd door deja op wo 01 jul 2009, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#1296948
lijkt wel op ontgiften, een laagje om de drolletjes...
misschien heeft ie toch ook nog wat probleempjes met verteren als je kleine stukjes bot in zijn ontlasting terug vindt..
misschien toch eventjes een stapje terug doen wat het botwerk betreft..
ik zou terug gaan op kip/konijn/parelhoen/eend en de kalkoen en haas voorlopig kwa bot even laten gaan...
totdat ie langdurig goed zijn botwerk verteerd..
#1296951
Ja ik dacht vandaag ga toch eens kijken met een stokje, hij had gisteren haaskarkas gehad en weer zulke gekke ontlasting dus toen ontdekte ik dit.
Hij krijgtvanavond een zalmkop want heb dat ontdooid en heb momenteel niets anders ontdooid liggen en dat  heb hij ook al diverse keren gehad en nooit iets geks gezien eigenlijk sinds deze week dacht ik nou ik vind zijn ontlasting er niet goed uit zien.
Laatst gewijzigd door deja op wo 01 jul 2009, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#1296998
deja schreef: Ja ik dacht vandaag ga toch eens kijken met een stokje, hij had gisteren haaskarkas gehad en weer zulke gekke ontlasting dus toen ontdekte ik dit.
Hij krijgtvanavond een zalmkop want heb dat ontdooid en heb momenteel niets anders ontdooid liggen en dat  heb hij ook al diverse keren gehad en nooit iets geks gezien eigenlijk sinds deze week dacht ik nou ik vind zijn ontlasting er niet goed uit zien.
Haaskarkas is vrij hard. Misschien is het bij hem nodig dat je nog een tijdje wat zachtere vleesbotjes geeft zoals eendennek en kippennek. Ik zou hem zelf gewoon nu de zalmkop geven en de volgende dag of nekken geven of compleet geplette vleugeltjes. En wat probiotica geven. Niet in de vorm van zuivel maar in de vorm van capsules.
#1297584
Ik had voorheen vlees uit Abcoude s'morgens dat was compleet zat al bot in en orgaan dus dan heb je een heel ander menu.
Ik trok dat gedeelte van het totaal af en daar heb ik toen het barf gedeelte mee berekend.
Nu is het natuurlijk 100 % barf en krijgen ze 6 x per week bot/vlees ik voor s'morgens en s'avonds doe nu s'morgens spier of orgaan en s'avonds bot een avond spier.
Dat is ong. 52 bot 25 spier en 13 orgaan en 10 groente.
#1297640
Ook binnen de zelf samenstel theoriën zijn er verschillende opties hierin die 'zeggen' dat elke dag vleesbotten voeren niet nodig is. Als jouw hond dit verschil nu laat zien en voorheen niet, zou ik er voor kiezen om na een vleesbotdag een botloze dag in te stellen. Als je dan safe wilt zitten met je 1:1 calcium/fosforverhouding zou je bv. een pensdag in kunnen lassen of iets van makreel kunnen geven. Iets wat makkelijker verteert dan het harde vleesbot waar je hond minstens 12 uur voor nodig heeft om dat uit zijn systeem te krijgen. Het vlees/bot wat je dan 's avonds geeft, zou ik in laten pakken door meer spiervlees of vuile pens toe te voegen en/of ruw vezel. Zodat het in de verhouding van een prooidier gegeven wordt en bijdraagt aan een betere vertering.
#1297664
[quote="SandraH"]
Ook binnen de zelf samenstel theoriën zijn er verschillende opties hierin die 'zeggen' dat elke dag vleesbotten voeren niet nodig is. Als jouw hond dit verschil nu laat zien en voorheen niet, zou ik er voor kiezen om na een vleesbotdag een botloze dag in te stellen. Als je dan safe wilt zitten met je 1:1 calcium/fosforverhouding zou je bv. een pensdag in kunnen lassen of iets van makreel kunnen geven. Iets wat makkelijker verteert dan het harde vleesbot waar je hond minstens 12 uur voor nodig heeft om dat uit zijn systeem te krijgen. Het vlees/bot wat je dan 's avonds geeft, zou ik in laten pakken door meer spiervlees of vuile pens toe te voegen en/of ruw vezel. Zodat het in de verhouding van een prooidier gegeven wordt en bijdraagt aan een betere vertering.
[/quote]

Sterker nog, er is bij mijn weten geen enkele theorie die zegt dat je wel iedere dag vleesbot moet voeren. De meeste honden doen het daar goed op, juist omdat je niet iedere dag grotere hoeveelheden bot geeft maar het verspreid over 1 week. Maar als jouw hond (TS) het beter doet op vleesbot om de dag: kun je dat rustig voeren. Er is geen enkele voedingsstof die je elke dag moet voeren, da's nou helemaal het idee achter het zelf samenstellen. Dat je voert op een manier dat jouw hond het goed doet. En dat je alles voert over 1 of 2 weken, zodat je binnen die periode "compleet" voert.
#1297679
Falco heeft ook nog steeds af en toe botjes in de ontlasting na 1,5 jaar barf. Maakt niet uit wat voor botsoort.
Ik merk dat het beter gaat als ie juist geen groenten in combinatie met vleesbot krijgt, maar dat is geen garantie. Geen idee waar het aan ligt.
#1298118
Beau krijgt nooit groentemix met botvlees dat krijgt hij s'morgens door zijn spiervlees, wij zijn inmiddels 2 x naar het strand geweest van de week nou heeft hij ook nog diaree.
Is gisteravond na het strand begonnen en nog steeds water heeft vanavond toevallig spiervlees gehad heb daar een kipkarkas bij gedaan zal mij benieuwen morgenochtend.
Het is misschien wel en combinatie van nieuw dieët (helemaal barf) strand en hitte.
#1300739
Beau heeft gisteravond een half konijn gehad plus eendenrug, vanmorgen weer bot in de ontlasting, ik denk dat ik maar helemaal opnieuw begin met kippennekken en karkassen, ik snap niet dat het een hele poos wel is goed gegaan hij heeft ook een week of 2 geleden nog kalkoen vleugels gehad die vond ik knijterhard en heb daar niets bijzonders ontdekt in zijn ontlasting, Deja de hond van bijna 12 geeft geen problemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door