Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door turbo-maike
#154098
Ik ben eindeloos verdrietig.
Mijn hond heeft een acute niervergiftigging gekregen.
Ze is 3 dagen bij de dierenarts geweest en heeft infuus gekregen.
Dat ik haar terug kreeg had ze een speciaal eiwitarm dieet mee gekregen.
Maar helaas wil ze dat niet eten, eigenlijk wil ze bijna helemaal niet eten.
Afgelopen vrijdag ben ik weer met haar bij de dierenarts geweest en toen heeft ze weer een infuus gekregen en pillen voor de misselijkheid.
Op het moment gaat het goed met haar, maar eten doet ze bijna niet.
Het enigste wat ze eet met meden weten van de dierenarts is leverworst.
Wie kan mij goede raad geven om haar weer op hondenvoer te krijgen.

Alvast bedankt :-* groetjes van Violetta.
Door Audrina
#154107
Oh, leverworst is zo slecht voor je hond. :-\ Maar ja, beter iets dan niets he? Ik weet niet wat voor voer je je hond normaal gesproken geeft? Misschien helpt het als je een klein beetje bouillon (niet te zout) of karnemelk over het voer heen doet.
Door Lizzy
#154109
Ik ben geen dierenarts dus ik weet niet zo goed wat je hier mee aan moet.... Persoonlijk zou ik denken dat een goede kwaliteit eiwit nog veel belangrijker is als een lage hoeveelheid eiwit. En daarom is het misschien toch een goed idee om versvlees te proberen en daar bijv. wat goed doorgekookte rijst doorheen te mengen.

Ik denk dan aan bijv. Rodi of Energique (waarschijnlijk makkelijk te krijgen en waarschijnlijk kent jouw DA dat ook) + wat gekookte rijst. Desnoods de eerste 2 dagen even overgieten met gekookt water. En hele kleine beetjes geven.

Zekerheidshalve zou je dit even met je dierenarts moeten nagaan. Als hij begint dat vlees teveel eiwit bevat, dan kun je wel ophouden, dan heb je helaas een DA die er weinig verstand van heeft.... (want versvlees bestaat lang niet uit alleen vlees en de kwaliteit van eiwit is belangrijk, niet zozeer de hoeveelheid).

En verder wil ik je natuurlijk ongelofelijk veel sterkte wensen! Ik hoop dat het snel goed komt met jouw hond! Hoe oud is zij, als ik vragen mag Violetta?
Groetjes, Lizzy
Door turbo-maike
#154125
Bedankt alvast voor de antwoorden.

Turbo zo heet de hond is 10 jaar.
Het voer wat ze altijd kreeg was van Hill`s senioren lihgt.
Op het moment maakt het de dierenarts niet uit wat ze eet, als ze maar eet !!!
Ik heb deze website pas gevonden en ben er zo over te spreken.
Op een hele hoop vragen heb ik hier het antwoordt al gevonden.

Ik wil nu proberen om turbo op vers vlees te zetten en kijken of ze dat wil eten.
En daarna ga ik met de dierenarts overleggen en over deze website vertellen.
Dat ze hier ook maar eens moet gaan kijken daar wordt ze vast niet slechter van. :)
Vrijdag moet ik met turbo weer bij de dierenarts terug komen voor bloed te laten afnemen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes van Violetta.
Gebruikersavatar
Door Binno
#154218
Onze vorige hond met nierproblemen vond de dieetbrokken van de DA ook maar niets, en van het speciale blikvoer kreeg ze diarree (Hill's).
Versvoer vond ze nog wel lekker. Dat vond onze dierenarts qua eiwitgehalte trouwens goed. :D Soms lukte zelfs dat niet en wou ze eigenlijk alleen maar kleine beetjes kip of rundsvlees (dat soms heel fijn gemalen moest zijn, anders at ze het niet) macaroni en af en toe wat rijst.
Veel sukses vrijdag met Turbo! :-*
Door tieneke
#154292
Als je hond haast niets wil eten zou ik toch versvlees gaan geven.
Leverworst lijkt mij nou niet echt goed voor een hond met nierproblemen,brokken trouwens helemaal niet :-X
Beterschap met je hond ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#154432
Ook ik ben geen dierenarts, maar ik sluit me bij de anderen aan: Beter dat je hond iets eet dan niets en dan lijkt versvlees me beter dan leverworst.
Ook ik denk dat niet alleen de eiwitfractie, maar ook de kwaliteit van de eiwitten een rol speelt, dus het lijkt me het proberen waard om een compleet versvlees te proberen.
Was er trouwens niet een engelstalige mailgroep over nieraandoeningen waar ook wel aandacht werd besteed aan vers?
Zal eens even zoeken.
Door turbo-maike
#155002
Ik ben net terug van de da.
Als ik het goed heb heb je twee nierwaardes de een was 14 en de ander 161.
Die van 14 was prima maar de ander is veel te hoog.
De da zou nu kontakt opnemen met een internist.
Daar krijg ik maandag een belletje over.
Op het moment eet ze wel pens.
Ik heb ook vertelt van deze website en ze zou zeker gaan kijken.
Verlopig maar weer even afwachten.
Wel wil ik even laten weten dat turbo wel heel vrolijk is op het moment.


Groetjes van Violetta.
Gebruikersavatar
Door Binno
#155268
turbo-maike schreef: Als ik het goed heb heb je twee nierwaardes de een was 14 en de ander 161.
Die van 14 was prima maar de ander is veel te hoog.
Waarschijnlijk is dus het ureumgehalte 14 en het creatininegehalte 161. Verhoogde ureum en creatininewaarden (afvalstoffen) ontstaan doordat de nieren deze niet meer uit het bloed kunnen filteren. Het creatininegehalte ligt normaal tussen 60 en 135 umol/l. Dit hangt ook een beetje van het gewicht van de hond af. Op een labo-analyse van onze hond staat: "het creatinine-gehalte kan als verhoogd beschouwd worden indien hoger dan 70 umol/l plus lichaamsgewicht..."
Het is dus inderdaad wel te hoog, maar de creatinine-waarden kunnen soms oplopen tot waarden van 900 umol/l of meer in heel erge gevallen, dus ik hoop dat het eigenlijk nog wel meevalt, vooral omdat volgens de DA het ureumgehalte wel goed is.
Op het moment eet ze wel pens.
Goed nieuws dat ze eet, al zou een kompleet versvoer natuurlijk nog beter zijn omdat ze dan alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Bovendien wordt bij nierproblemen een eiwit- en fosforarm dieet aangeraden, waarbij vooral ook de kwaliteit van de eiwitten belangrijk is (versvoer ;D)...
Wel wil ik even laten weten dat turbo wel heel vrolijk is op het moment.
Dat klinkt in ieder geval al positief. Houden zo! :D
Hopelijk weet je maandag meer, wij duimen mee voor Turbo! :-*
Door Jade
#1296020
Ik haak even hierop in omdat het over hetzelfde onderwerp gaat.
Mijn hondje (januari 6 kg, nu nog 4,75) heeft de volgende bloedwaarden, niet schrikken: ureum 453 en creatinine 471...
Eerlijk antwoord gevraagd: is het reeel te denken hier met voeding nog iets aan te kunnen doen?
Ben al redelijk ingelezen voor wat betreft de goede eiwitten en weinig fosfor.
Heb al veel geprobeerd te voeren, maar wil niet veel.
Door Lizzy
#1296277
Jade schreef: Ik haak even hierop in omdat het over hetzelfde onderwerp gaat.
Mijn hondje (januari 6 kg, nu nog 4,75) heeft de volgende bloedwaarden, niet schrikken: ureum 453 en creatinine 471...
Eerlijk antwoord gevraagd: is het reeel te denken hier met voeding nog iets aan te kunnen doen?
Ben al redelijk ingelezen voor wat betreft de goede eiwitten en weinig fosfor.
Heb al veel geprobeerd te voeren, maar wil niet veel.
Ik zou het zelf altijd proberen! Rauwe, verse voeding, aangepast voor honden met nierproblemen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html. Ik zou ook Solidago tabletten van A. Vogel.
Door vagebond
#1296350
Ook ik heb hier onverwachts vanaf april een 15 jarige teckel met nierfalen. Ik kon kiezen tussen nierdieet brok of blik Brok afgewezen, de blik vrat ze gewoon niet. Ik heb nu van Bandit nierdieet, ook carnibest eend of kip kun je geven. Ik geef haar chlorella, probiotica, visolie, glucosamine (gewrichten) en een beetje groente erdoorheen. Ik vind haar wel opgeknapt de laatste maanden. Echter, ik moet haar wel voeren, maar dan ben je ook in 20 seconden klaar haha, wat een teckel. Kan mij t schelen, die laatste maanden, als het zo moet, best dan. Als ik jullie waardes lees, vallen die van haar wel mee trouwens. Ureum 45.1, creatinine 141.
Door Jade
#1296363
Inderdaad, dat valt best mee.
Heb net weer van alles proberen te voeren.... zucht..... wil niet echt lukken.
Rauw worteltje nam hij aan, beetje op gesabbeld en beetje doorgeslikt.
Stukje (gekookte) vis nam hij aan. Dat was het dan weer. De rest van dingen die ik aanbod negeerde hij.
Deze hond is bedorven bij zijn vorige baasjes met voeding van tafel....

Zijn anti-braakmiddelen ook tegen de misselijkheid?
Hij wil nooit eten, totdat ik zijn tanden even poets met kiptandpasta (vieze smaak weg??) dan hapt hij een beetje.
Nu maar afwachten of hij het binnenhoudt.

Chlorella, probiotica, visolie en groeten heb ik trouwens ook altijd gevoerd.... het laatste half jaar. Toen gebeurde dit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door