Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1295031
hallo,

ik heb ruim 2 maanden geleden een 5 jarige boxer met chronische darmontsteking uit het asiel gehaald. ik wil hem overzetten op kvv. Hieronder zal ik een zo goed mogelijke situatie schets neerzetten en graag hoor ik jullie adviezen en ervaringen met honden met chronische darmontsteking en KVV.

Geschiedenis:
Als pup is hij vanuit polen bij nederlandse eigenaren terecht gekomen. Hij heeft van jongs af aan gevoelige darmen gehad en heft altijd Royal Canin voor boxers gekregen. Toen hij 4 was, gingen zijn baasjes scheiden en konden niet meer voor hem zorgen. Hij is herplaatst, maar deze mensen wilden hem na een paar maanden niet meer omdat hij teveel zou kwijlen :'( die hebben hem geprobeerd terug naar de 1ste eigenaar te krijgen, die wilde wel, maar kon er niet voor zorgen. Een paar dagen later werd de 1ste eigenaar opgebeld met de mededeling dat Tyson in het asiel terecht was gekomen, en of ze hem wilde ophalen. Dit kon ze dus niet.
Tyson kreeg gelijk grote darmproblemen toen hij in het asiel was, waarschijnlijk door slechte voeding in de zwerfdagen. Hij viel af tot 22 kg met heel dunne ontlasting met bloed. Na veel onderzoeken en op veel dingen te zijn getest kwam eruit dat hij nu chronische darmontsteking heeft.
Met veel medicijnen en duur voer is hij weer opgeknapt.

Huidige situatie:
Op dit punt komen wij in zijn leven en besluiten deze onwijs lieve herplaatser mee te nemen met de volgende voeding en medicijnen:
-50mg prednoral per dag
-2000mg salazosulfapyridine per dag
en ongeveer 1kg Royal Canin Obesity waar hij onbeperkt van moet kunnen eten ivm zoveel mogelijk vezels binnen krijgen.

Hij begon sinds hij bij ons was langzaam kaal te worden, zijn huid werd dunner en zijn ontlasting was tegen diarree aan. In overleg met de DA zijn we gaan minderen met prednoral tot hij daar vanaf zou zijn. Hij is nu 2 weken van de prednoral af en dat is te merken, zijn huid wordt weer dikker, zijn vacht lijkt ook beter te worden en zijn ontlasting is vrij stevig geworden. Hij is ook veel speelser en actiever geworden  :biggrin2: ook is hij sterker geworden en conditioneel er op vooruit gegaan. Zijn gewicht is eigenlijk continu 29-30kg (het is een reutje)
Wij denken dat er meer in zit en ik heb de laatste tijd zoveel goed nieuws gehoord over KVV en BARF dat ik deze overstap wel wil wagen.

We hebben 1kg carnibest gehaald om te kijken of hij dit zal lusten. Na 1 keer eraan te hebben geroken heeft hij een half uur achter ons aan gesjokt omdat hij er van wilde eten :)

Ik wil het als volgt gaan aanpakken: eerst een paar dagen 3/4 brokken en 1/4 carnibest (even van te voren in kokend water) dit herhalen met steeds 25% meer carnibest en 25% minder brokken. en bij 100% carnibest op dezelfde manier verder en dan steeds minder koken.

- is dit de goede manier (natuurlijk goed de ontlasting controleren)?
- kan ik in het begin rare dingen verwachten?
- wat is het verstandigst met het medicijn gebruik? eventueel even weer wat prednoral erbij om de darmen te kalmeren? of juist niet?

of moet ik de hele overstap niet doen en op brokken blijven omdat hij het nou eindelijk redelijk goed doet?

groet
Marijn
Laatst gewijzigd door DesertWind op di 08 sep 2009, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#1295047
Hoi,

Ik heb een sheltie die heeft chronische diarree gehad, deze heb ik cold turkey overgezet naar Carnibest (overgoten met kokend water) ze was binnen 24 uur van de diarree af. Alleen mijn sheltie had door een enting chronische diarree gekregen. Ze is hele lange tijd zonder diarree geweest.

Kan me niet voorstellen dat Vers voor hem slecht zou zijn, hier heeft het in ieder geval veel goeds gebracht, alleen zorg er wel voor dat hij niet iets krijgt wat te vet is. Ik heb mijn sheltie een kalfsbot gegeven en daarna is de diarree weer terug gekomen.

Jou plan lijkt me een goed plan :) langzaam overstappen, ook omdat je hem misschien nog niet door en door kent :)
#1295151
hier een hond met gastritus..
ik zou die van jouw gelijk overzetten op kvv, want brokken mengen met kvv is geen strak plan, het heeft allebei een verschillende vertering, dus dat is juist vragen om ellende..
wel zou ik de cb even overgieten met warm water..
En zeker geen brokken blijven geven!
even de ontlasting goed in de gaten houden!
#1295163
[quote="vanaalst"]
hier een hond met gastritus..
ik zou die van jouw gelijk overzetten op kvv, want brokken mengen met kvv is geen strak plan, het heeft allebei een verschillende vertering, dus dat is juist vragen om ellende..
wel zou ik de cb even overgieten met warm water..
En zeker geen brokken blijven geven!
even de ontlasting goed in de gaten houden!
[/quote]

Dit klopt niet helemaal hoor. Honden met een heel gevoelig spijsverteringssysteem reageren vaak juist heel goed op een langzame overschakeling. En dat verhaal dat brokken en vers anders verteren en daarom niet gecombineerd mogen worden: dat is al lang achterhaalt. Wanneer je verwacht dat je hond moeilijk overschakelt naar vers, doe je er inderdaad goed aan, om langzaam over te schakelen. Hier meer over hoe je dat moet doen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790. Het is bij het overschakelen (langzaam) ook aan te raden om het voer te overgieten met gekookt water (het rauwe voer).

Het is wel zo dat veel honden, ondanks dat ze een slecht spijsverteringssysteem hebben, vaak probleemloos cold turkey overschakelen en juist vanaf dag 1 nooit meer dunne ontlasting hebben. Maar ja, het is jouw hond, jouw gok en jij kunt het best inschatten hoe jouw hond hier op gaat reageren! Ook al heb je hem nog maar kort, jij kent hem beter dan wij. Met deze geschiedenis schakelde ik hem langzaam over. Fijn trouwens, dat je hem uit het asiel hebt gehaald :-*
#1295219
[quote="Lizzy"]
Het is wel zo dat veel honden, ondanks dat ze een slecht spijsverteringssysteem hebben, vaak probleemloos cold turkey overschakelen en juist vanaf dag 1 nooit meer dunne ontlasting hebben. Maar ja, het is jouw hond, jouw gok en jij kunt het best inschatten hoe jouw hond hier op gaat reageren! Ook al heb je hem nog maar kort, jij kent hem beter dan wij.
[/quote]
dat heb ik nm al veel vaker gehoord, dat juist met maag/darm klachten in 1 x overgaan hele goede resultaten geeft!
veel beter dan langzaam en mengen met brokken..
maar goed, ze kan id het beter inschatten als ik, is mijn hondje niet.....

en ik dacht toch echt vaak genoeg te lezen dat je juist niet brok met vlees moet geven...
maar dat ie dus ook niet waar meer??
#1295824
Ik kan hier alleen van ervaring spreken:

De meeste honden die overgaan van brok naar KVV, laat ik binnen 1 week opbouwen, door brokjes te mengen met de kvv.
Daarnaast is het uiteraard aan de eigenaar of het sneller kan of langzamer. Meestal gaat het veel sneller en is het mengen eigenlijk niet eens nodig.
Sommige eigenaren hebben de brokken al op als ze hier komen: dan gewoon eerste paar dagen met gekookt water overgieten en hoppa hondje is over.

Zoals ik het adviseer: nooit krokante (geextraheerde etc) brok en kvv mengen, behalve in de overstap periode  ;)
Liever geen geperste brok en kvv mengen, dan min. 8 uur er tussen, maar hiermee "zie" ik nog de minste problemen.
In het geval van een pup die én kvv én brok gevoerd (bijv. 2 of 2) krijgt is dit natuurlijk ook al niet logisch.

Honden die brokken eten, adviseer ik met klem géén rauw-bot werk te voeren. Hoewel ik er geen ervaring mee heb of het wel of niet goed gaat.

en dan.. geldt altijd nog: kijk naar je hond hoe deze reageert, want je kunt nog net zoveel theorieën (gebaseerd op praktijk weleenswaar) noemen, het gaat er toch om hoe het specifieke dier erop reageert.

Ook heb ik al regelmatig gemerkt dat een hond die al slechte darmen heeft, en bijv. chronisch diarree eigenlijk binnen een paar dagen opknapt en stevige ontlasting heeft.

Vind het wel zo veilig om het advies te geven om het rustig aan te doen  :)
#1295833
Een tijdje terug heb ik het volgende stukje tekst op Barfplaats geplaatst. Het gaat over waar je op moet letten bij voeding bij chronische darmonsteking.

Het specifieke koolhydratendieet

Het voedsel bestaat voornamelijk uit eiwitten, vetten en in mindere mate koolhydraten. Vetten en eiwitten veroorzaken zelden problemen. De problemen bij een (chronische) darmontsteking worden veroorzaakt door de koolhydraten. Meer specifiek: de disaccharides en de polysaccharides veroorzaken de problemen.

Mono-Saccharides
Monosaccharides bestaan uit een enkele suikermolekuul (saccharide). De darmen zijn precies zo geconstrueerd dat ze monosaccharides door kunnen laten. Alle molekulen die groter zijn, kunnen niet in het bloed opgenomen worden. Het lichaam kan monosaccharides direct in het bloed opnemen. Er hoeven verder geen bewerkingen op losgelaten te worden (ze hoeven niet verteerd te worden). Monosaccharides (ook wel simpele suikers genoemd) komen vooral voor in fruit en honing (in de vorm van glucose en fructose).

Disaccharides
Disaccharides bestaan uit twee suiker molekulen. Ze zijn dus te groot om direct door de darmwand geabsorbeerd te worden. In de wand van het eerste deel van de dunne darm, het duodenum, worden speciale enzymen geproduceerd. Deze enzymen reageren met de disaccharides en splitsen ze in monosaccharides. Nadat ze gesplitst (verteerd) zijn, kunnen ze als monosaccharide door de darmwand in het bloed opgenomen worden. Tafelsuiker (maar ook: bruine suiker, rietsuiker, poedersuiker, etc) is een disaccharide (sucrose), evenals de suiker die van nature in melk zit (melksuiker, lactose). Voor elk verschillend type disaccharide is een ander enzym nodig. Zo is voor lactose een enzym genaamd lactase nodig en voor sucrose is sucrase nodig. Bij honden zijn veel van die enzymen niet aanwezig, waardoor de vertering van disaccharide problemen op kan leveren.

Polysaccharides
Polysaccharides bestaan (zoals de naam al zegt) uit meerdere (poly) suiker molekulen. Omdat de hond niet gebouwd is op het eten van polysaccharides, zijn deze molekulen redelijk moeilijk om te zetten naar monosaccharides. Het gebeurt in twee fasen. In de eerste fase wordt een vloeistof in de alvleesklier aangemaakt die door de darmen wordt gespoeld. In deze vloeistoffen zitten speciale enzymen die de polysaccharides (zetmelen) opbreken in disaccharides (maltose). Deze disaccharides moeten vervolgens weer omgezet worden naar monosaccharides (zie hierboven). Zetmelen (zoals in granen, aardappelen, mais, rijst, pasta, etc) zijn polysaccharides.

Het probleem
Alhoewel lang niet alle koolhydraten goed verteerd worden (de darmen zijn daar niet op ingesteld), uit zich dit slechts in brandend maagzuur, soms wat winderigheid of opgeblazen gevoel. Bij (chronische) darmonsteking werken bovenstaande processen echter niet optimaal. Het gevolg is desastreus:
Bijvoorbeeld bij het eten van brood, aardappelen of rijst: deze bestaan voor een zeer hoog percentage uit zetmelen (tarwe). Deze zetmelen worden in de darmen overspoeld door de vloeistof uit de alvleesklier. Dit proces gaat vaak nog redelijk goed. Het grootste deel van de zetmelen wordt omgezet naar disaccharides (maltose). Nu ontstaat er echter zo een gigantische overvloed aan disaccharides, dat de enzymen (maltase) niet in staat zijn ze allemaal te verteren en om te zetten naar monosaccharides. Deze disaccharides blijven dus in de dunne darm achter, onverteerd. Dit zou geen probleem hoeven te geven: De onverteerde etensresten verdwijnen in de ontlasting zou je logischerwijs denken. Wat er echter gebeurt is het volgende: Bacterieen in de darmen beginnen de onverteerde disaccharides op te eten. Als bijproduct blijft er een giftig gas achter en de bacterieen scheiden daarnaast ook nog een zuur af. De stinkende gassen veroorzaken overdruk in de darmen, met als resultaat: boeren en winderigheid. Bovendien raakt de maag ontregeld, waardoor teveel maagzuur aangemaakt wordt, met als gevolg een brandende keel en zuurbranden/kokhalsen. De zuren zorgen echter voor grotere problemen. Ze tasten namelijk zodanig de darmwand aan, dat de cellen die normaliter de enyzmen moeten produceren, nu afsterven. Ook de cellen die normaal de voedingsstoffen moeten absorberen sterven af. Bovendien zijn de zuren ontstekingbevorderend.

De vicieuse cirkel
Hier begint een zeer gemene vicieuse cirkel die moeilijk te doorbreken is.
Bij de volgende maaltijd, speelt bovenstaand proces zich nogmaals af. Er zijn echter al minder gezonde darmwandcellen over, waardoor er ook minder enzymen aanwezig zijn. Resultaat: nog meer onverteerde etensresten en dus nog meer zuur en gas, waardoor vervolgens de darmwand nog verder beschadigd wordt. De darmwand raakt na verloop van tijd zodanig beschadigd dat de voedselopname sterk achteruit gaat doordat de voedselabsorberende darmwandcellen bijna allemaal vernietigd zijn. Bovendien kan de darmwand, zoals ik al eerder zei helemaal geen onverteerde disaccharides absorberen. Dus op het moment dat de hond bijvoorbeeld rijst of aardappelen eet, voert hij niet zichzelf, maar voert hij de bacterieen in de darmen. Het gevolg is een tekort aan vitaminen en mineralen (die worden ook niet opgenonen door de sterk beschadigde darmwand) met als veelvoorkomend gevolg chronische vermoeidheid met als oorzaak bloedarmoede (B12 en foliumzuur) en eiwittekorten.

De oplossing
De oplossing ligt voor de hand: geen complexe koolhydraten meer voeren!
Onder complexe koolhydraten verstaan we: disaccharides en polysaccharides.
Dit betekent voornamelijk dat je geen brood, crackers, koekjes, rijst, pasta, aardappelen, mais, suikerbevattend en melkbevattend voedsel meer kunt eten. Dit lijkt heel erg extreem. De lijst met toegestaan voedsel is echter ook nog zeer groot: fruit, vlees, vis, groenten, In het begin is het moeilijk om door te zetten. Het is erg belangrijk om streng het dieet te volgen. Een enkel koekje zal de symptomen weer terug kunnen laten keren. Wanneer de darmen beter beginnen te functioneren zal het gewicht langzaam aan verbeteren: Dieren met ondergewicht komen aan; dieren met overgewicht vallen juist af. Uiteindelijk zal het gewicht stabiliseren rond je natuurlijke gewicht.

Wat kan de hond wel eten?
- Spiervlees van bijvoorbeeld rundvlees, kalkoenfilet, schapenvlees, paardenvlees en vis).
- Orgaan (niet te veel, werkt laxerend), bijvoorbeeld hart (rund, lam, kip) en een klein beetje lever.
- Wat vleesbotten voor beginners (kippennekjes, eendennekjes)
- Licht gekookte fijngemaakte groene groenten, zoals broccoli, andijvie en wat gekookte worteltjes.
- Tussendoortjes: stukjes appel, stukjes komkommer.

Als Tyson mijn hond was dan zou ik zo snel mogelijk helemaal overschakelen op verse rauwe voeding en dus stoppen met de brokken. Brokken bevatten namelijk een hoog percentage aan de verkeerde koolhydraten. Zolang die verkeerde koolhydraten blijft geven, ook al is het maar een klein beetje, dan blijf je in de vicieuze cirkel. Als zelf samenstellen (nog) geen optie is, dan zou ik het zoeken in een kvv zonder koolhydraten (bijvoorbeeld Carnibest Diabetes). Het klopt, het ineens (cold turkey) overschakelen van drgoge brokken naar rauwe voeding geeft het risico van diarree, zeker bij honden met gevoelige darmen. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n groot probleem, zolang je maar weet waar de diarree door wordt veroorzaakt en zolang het niet te lang duurt. Je ziet: zoveel hoofden, zoveel meningen. Wat het juiste is zul je zellf moeten bepalen. Zoals Lizzy terecht zegt, jij kent je hond beter dan wij en jij kunt zien hoe hij reageert op veranderingen.
Je zou ter ondersteuning van de darmflora een goede pro-biotica kunnen geven. Maar pas wel op, juist bij honden met een chronische darmontsteking zijn weer niet alle pro-biotica merken (heeft met de soorten bacteriën te maken) geschikt.

Wat fijn dat je Tyson een nieuwe kans en een warm nest biedt. Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar kunnen genieten.
#1295856
Tof, teckel, 13 jaar, met gevoelige darmen, heeft de afgelopen 3 jaar afwisselend vers en brok met blik gegeten.
in de brok en bliktijd kreeg ze weer allerhande mankementen, kortjes op de rug en een stinkende vacht.
sinds ik weer terug ben in NL met haar, heb ik haar weer in een keer over gezet op Carnibest, zonder heet water of andere hulp, gewoon van de ene dag op de andere Carnibest.............geen diaree of wat dan ook gehad
huid is rustig, minder stinken en een gelukkig beest, hoewel, ze zou wel wat meer willen hebben van het vlees :P
#1295932
ik heb ook een hond met hele slechte darmen.. was zo radeloos en ze was bijna opgegeven. ik had toen die tijd in 1 keer de overstap genomen op barf. eerst alleen kip en dat ging goed. had ik niet verwacht en zo langzaam aan meer dieren toegevoegd... sindsdien is ze prednison vrij en weer speels en vrolijk. ze wilde zelf ook niet echt meer. was een zielig hoopje toen en nu is ze vrolijk en jolig :D
#1296504
kijk, dat is nogal wat info waardoor ik het plaatje goed begrijp en gelijk ook van schrik.

in de dure brokken die Tyson van de DA moet hebben zit dus ook veel maisgluten, tarwe, tarwegluten etc.
En dat is als het ik het goed begrijp juist wat hij NIET MAG hebben?

Waar mijn DA alleen naar kijkt is zoveel mogelijk vezels. Want hij wou ons helpen overstappen naar een goedkopere brok met ongeveer netzoveel vezels.
Terwijl, als ik het goed begrijp, ik juist moet letten op de punten in de reacties hierboven genoemd.

Antonia: jij zegt ook dat een koekje al problemen zou kunnen leveren. Tyson krijgt nu ook wel eens een koekje en er zijn hierna geen veranderingen in de ontlasting te zien. (ook een lepel blikvoer voor de medicijnen weg te krijgen levert geen verandering op) Die blijft redelijk constant. Of kan het zijn dat de verschillen weggepoetst worden door de medicijnen.


we hebben nou 2 dagen Carnibest natuurvoeding gemengd met zijn brokken (75% brokken, 25% Carnibest met gekookt water overgoten) en zijn ontlasting blijft redelijk gelijk, misschien zelfs al iets vaster. Dus hij lijkt er in ieder geval niet slechter op te worden. Morgen meer carnibest en minder brokken :) want wij hebben toch ook wel het idee dat de vele vezels in de brokken het vlees net zo snel door de darmen duwt als de brokken.

Ik vind het wel spannend allemaal. Ik vind het nog steeds wel een beetje eng, maar als het op deze manier doorgaat ben ik al tevreden :)


Maar ik kan dus beter diabetes in plaats van natuurvoeding pakken? ivm de rijst en zetmeel?
Laatst gewijzigd door DesertWind op di 30 jun 2009, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door