Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#1294878
Inmiddels eet Cayenne, teckel 15jr. nierpatient nu bandit nierdieet. Punt is dat ze het niet zelf opeet. Ik doe t op een bordje ipv een bak. Maar ik moet haar echt voeren uit de hand. Dan eet ze t gewoon op! Ook de tussendoortjes gaan erin als koek uit de hand. Vanmorgen nog was ze nog op muizenjacht met een kwispelstaartje. Ik vind t maar moeilijk om een beslissing te nemen wanneer t einde daar is. Haar kiezen achterin zijn niet goed, verder is het gebit afgesleten, je ziet de rode puntjes bovenop de tanden zeg maar. Heb ook gelezen dat nierfalen ontstekingen in de bek veroorzaakt. Poets nu zo om de dag zachtjes het gebit. Ik snap niet waarom ze d'r eten niet gewoon zelf van het bord eet. Komt iemand dit bekend voor? Ook stukjes appel eet ze heel voorzichtig, en dat zijn dan echt superkleine stukjes, anders hoeft ze het niet. Vroeger vond ze appel zoo lekker.
Door Lizzy
#1295174
Misschien vindt ze het gewoon niet lekker? Heb je die indruk? En zelf samenstellen, vind je dat niks? Krijgt ze iets van Solidago?
Door Mevroi Kruim
#1295323
Ja, dat komt mij wel bekend voor. Ik zie het wel vaker bij honden die slecht eten en waarbij de bazen alle moeite doen om er nog wat in te krijgen. Dan wordt het een gewoonte dat de baas voert, en die gewoonte is vaak moeilijk te doorbreken. De enige manier is niet meer met de hand voeren helaas. Dan zal ze misschien een tijdje niet eten maar in principe moet ze dan weer zelf gaan eten als ze echt honger krijgt. Dat ze het wel gewoon eet als jij haart voert betekent dat ze op zich wel gewoon kan en wil eten, alleen dan deftig geserveerd.
Als je dat te zielig vindt voor een zieke op leeftijd, dan zit je er aan vast vrees ik, uit zichzelf zal ze die gewoonte niet doorbreken, het bevalt haar kennelijk prima zo.

Verder zal ze misschien idd pijn in d'r bekkie hebben en daardoor weinig zin in eten, laat staan in kauwen. Hoewel, als ze tussendoortjes wel eet dan zal dat nog wel meevallen. Je zou de da kunnen vragen om eens te kijken hoe erg het met haar bekje is, en een manier om vast te stellen of ze pijn heeft is door haar pijnstillers te geven en te kijken of haar gedrag dan duidelijk verandert. Dan weet je het, en dan kun je daar ook rekening mee houden bij je beslissing.

Sterkte!
Door Nynke
#1295422
Gunnar heeft ook moeite met het oppakken van het eten  :-X  ik wijt dat aan het feit dat hij bijna geen voortandjes meer heeft  :-X :-\
Door vagebond
#1295443
Ze krijgt blaas/niercomp. ipv solidago. Feit is dat ze niet mag afvallen verder. Ja, ze heeft pijn in haar bekkie, ze krijgt een halve rimadyl 's-ochtends omdat ze ook nog een artrose schouderblessure heeft (eigenlijk door een bouwfout). Zal ik anders de rimadyl opvoeren, mss gaat ze beter eten. Ik heb al eens geexperimenteerd met de max rimadyl ivm het lopen, maar dat maakte niets uit. Ik sluit haar apart op en liet haar gister expres wat langer staan, maar madam stond gewoon een meter van d'r bak af. Ik moet haar er ook echt bij zetten, triest hoor. Vanmorgen met uitlaten was ze weer lekker aan het struinen in het gras. Met uitgaan zit ze merendeels in een buggy, echt wandelen lukt niet meer. Maar ze vindt het wel best, verder kijkt ze echt vrolijk. Ik zie bij mijn oudere trimklantjes wel eens het leven uit het gezicht verdwijnen, geen uitdrukking meer in de ogen. Weet niet precies hoe ik t moet zeggen, maar dat is bij haar niet het geval. Hier thuis hebben we een luik dat altijd openstaat, dus ze kan hier gewoon rondhobbelen.
In ieder geval ga ik nu weer eens de carnibest er tussendoor geven, kijken wat er dan gebeurt.
Door Nynke
#1295493
Sterkte ermee  :) :-\ 

In de bar heb ik een topic geopend over euthanasie, omdat mijn Gunnar ook wel heel erg oud wordt  :'( :'(
Misschien vind je het interessant om dat ook eens te lezen  :-\ :-\
Door chatnoir
#1300030
IK zou een hond met nierfalen geen pijnstillers geven, ik denk dat het in 1e instantie belangrijk is om te weten of dit bij de nieren wegkomt dat ze niet wil, dat is een kwestie van urine even nakijken op waarde, en als die redlijk is dat ze daar niet misselijk van kan zijn, kan de bek de oorzaak zijn, maar het kan ook zijn dat ze eigenlijk gewoon geen zin heeft aan eten, dus zelf niet eet, maar om baasje te pleasen wel uit de hand eet.
Mijn hond kreeg vorig jaar ook accuut nierfalen, en ondanks dat de waardes redelijk waren, daarom begrepen de DA en ik het ook niet dat ze niets wilde eten, ze kon met die waardes eigenlijk niet misselijk zijn. ,van alles geprobeert  1 x per dag ging ik naar een buurhond, waar ze heel goed mee kon, en dan kreeg ik er brokjes in , verder wilde ze niets meer, thuis at ze niets meer toch was ze vrolijk, speelde, was attent, tot ze in september zomaar op een onverwacht moment, ineens in elkaar storte en hevige epileptische aanvallen kreeg, die ik nog nooit had meegemaakt, en ook niet wilde dat mijn hond dit nog vaker moest doorstaan, dit mocht ik haar niet aandoen en dat was voor mij het einde.
Dus vagebond, ik weet wat je doormaakt, en dat je je misschien  vreselijk machteloos voelt en ten einde raad, want je wilt graag helpen, haalt van alles uit de kast en het wil maar niet lukken.
Mijn advies  en wat ik ook zou doen, is haar zolang mogelijk toch uit de hand voeren en goed overleg houden met je dierenarts, dat is wat je kan doen, en haar zolang mogelijk op een verantwoorde manier bijstaan. Eens houdt dat jammer genoeg op en zal je afscheid moeten nemen, ik wens je veel sterkte en geniet zolang het kan van je hondje
Door joo-tje
#1300051
Sommige honden reageren niet op bepaalde pijnstillers, de mijne heeft niks aan rimadyl kan ik net zo goed water geven. Hij heeft wel baat bij previcox maar ja of je dit bij alles kan geven? Dan is er nog metacam maar daar doet hij ook niks op.  Dus ipv meer geven moet je misschien iets anders proberen?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1300055
joo-tje schreef: Sommige honden reageren niet op bepaalde pijnstillers, de mijne heeft niks aan rimadyl kan ik net zo goed water geven. Hij heeft wel baat bij previcox maar ja of je dit bij alles kan geven? Dan is er nog metacam maar daar doet hij ook niks op.  Dus ipv meer geven moet je misschien iets anders proberen?
Die ervaring heb ik ook ja. Yuki doet niets op Rimadyl, tenzij ingespoten!!  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door