Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1294638
Aangezien Daya allergisch lijkt te zijn voor al het gevogelte wat ik tot nu toe geprobeerd heb (eend, kip, kwartel, struisvogel, patrijs) en de botten van grotere diersoorten niet weg krijgt, is het erg moeilijk om haar veel variatie te geven aan vleesbot. Ze krijgt op dit moment vooral konijnvoorpoot en konijnkarkas. Geluk bij een ongeluk is dat ze maar een laag percentage vleesbot verdraagt en ik dus genoeg ruimte heb om met veel spiervlees en orgaan te varieren.

Nu heb ik regelmatig het luxe-probleem dat er eigenlijk teveel spiervlees aan poten of ruggen zitten. Ik knip er dan behoorlijk wat vlees af omdat het anders ten koste gaat van de variatie aan spiervlees. Karkassen zijn me tot nu toe het beste bevallen. Nu vraag ik me af hoeveel vlees er zit aan de karkassen van Herby? Al te kale botten durf ik helaas ook niet te geven en Bass heeft natuurlijk uitgerekend besloten dat hij geen konijn lust  :P, dus die afsnijdsels raak ik aan hem ook niet kwijt  ::).

Heeft iemand misschien een foto van een konijnkarkas van Herby?
#1294650
Heel erg bedankt voor de vlotte reacties en Loes super die foto's  ;)!

Op de foto's van Loes zien ze er wel nog erg bevleesd uit, wat een probleem he  ::) ;D ;D. Mocht ik ze bestellen dan zal ik zeker vragen voor de kalere karkassen. Ik heb ze al twee keer konijnkarkassen proberen te bestellen en beide keren waren ze niet op voorraad. Zijn ze wel regelmatig te krijgen?

Heel erg bedankt voor alle hulp!
#1294663
voor mij gaat het om voor de katten eetbaar bot en dat het tam konijn is. haas en ander wild moeten ze niet. als vervanging van karkassen geef ik voorbenen op. die zijn ook goed te eten en voor mij makkelijk te portioneren. en het is ook tam nijn, dus ze doen er niet truttig over. niet-dragende delen van nijn zijn lekker zacht, dus voor mij ook makkelijk door het molentje te halen voor ot.
#1294667
danielle1980 schreef: ik snap niet zo goed waarom het een probleem is dat er veel vlees aan zit :-\

dan geef je toch gewoon op andere dagen geen heel vlees bot en ander spiervlees?
Ik wil graag een bepaalde verhouding bot : spiervlees geven. Ze doet het goed op 40% vleesbot waarvan de verhouding bot/vlees 50/50 is. Maar via dat vleesbot krijgt ze dus al elke dag spiervlees van konijn binnen. Aanvullend krijgt ze nog spiervlees van andere dieren, waarmee ik dus gelukkig veel kan varieren.

Wanneer er dus meer vlees dan bot aan het konijn zit, geef ik minder los spiervlees bij. Dit betekent minder variatie en dat wil ik dus eigenlijk echt niet. Snap je? Ze reageert ook heel gevoelig op de hoeveelheid bot wat haar ontlasting betreft. Bij te weinig is de ontlasting te dun en bij teveel zit ze te gillen bij het poepen  :'(. Alleen vleesbot geven zonder orgaan of spiervlees ernaast is dus bij haar ook geen optie.

Ik hoop dat ik mijn probleem zo wat duidelijker uitgelegd heb. Of denk ik nu helemaal verkeerd?
#1294685
*loes* schreef: Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de Haaskarkassen ;)

Super  :D ;D ;D! Daar was ik ook erg benieuwd naar  :biggrin2:, ik zit erover te denken om ze aan Daya te gaan geven. Als ik bij kleine diersoorten blijf is dat ook nog maar de enige optie geloof ik. Aangezien deze aardig kaal zijn, zou ik ze goed kunnen combineren met het vleesbot van konijn om zo op een mooi gemiddelde uit te komen. Ik was er nog niet aan begonnen omdat ik ergens las dat ze behoorlijk scherp/hard waren. Is dat zo? Mijn angsten bij botjes zijn nog niet helemaal verdwenen  :-[.
#1294706
Ulrike schreef:
Super  :D ;D ;D! Daar was ik ook erg benieuwd naar   :biggrin2:, ik zit erover te denken om ze aan Daya te gaan geven. Als ik bij kleine diersoorten blijf is dat ook nog maar de enige optie geloof ik. Aangezien deze aardig kaal zijn, zou ik ze goed kunnen combineren met het vleesbot van konijn om zo op een mooi gemiddelde uit te komen. Ik was er nog niet aan begonnen omdat ik ergens las dat ze behoorlijk scherp/hard waren. Is dat zo? Mijn angsten bij botjes zijn nog niet helemaal verdwenen  :-[.
Zulke haaskarkassen geef ik aan mijn hond van zes kilo.(klein hondje dus)
Kauwt ze heerlijk en zonder problemen weg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door