Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door pieterendiaan
#1290766
Hallo!

Wij geven carnibest aan onze boxer (34 kg, 11 maanden) ivm zijn (mogelijke) allergie. Wij zijn druk bezig met een homeopaat om de allergie te verdrijven en dan  willen we voorzichtig aan over gaan op barf.
Hij mag nu eend, geit, lam, huttecase en komkommer hebben. Wij geven hem zo nu en dan eendennekken en geitenspiervlees naast de kvv. Ook droog ik zelf geit als beloning en krijgt hij regelmatig gedroogde geitenoren en stukken komkommer.
Nu wil ik eigen wat meer (of eigenlijk zo veel mogelijk) barf gaan geven. Hoe kan ik dit het beste doen? Bv 1 dag barf en de andere 6 dagen van de week kvv, en hoe moet ik dan de percentages van spiervlees en bot verdelen (gewoon zoals met de rekenhulp of is dat alleen voor als je zelf 100% barft). Hij krijgt nu tussen de 1000 en 1100 gram carnibest per dag verdeelt over drie maaltijden (ochtend 450, middag 350 en avond 200 gram). Wie heeft er een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt!

Groetjes Diana
Door Alba
#1291681
Als je nog niet volledig BARF gaat geven, dus maar een paar maaltijden vervangt, hoef je je nog niet zó druk te maken over percentages.
Onze pup krijgt bv. 3 tot 4 keer per week ipv KVV een BARFhapje en ik bereken nog niets officieel. Op de dagen dat ze BARF krijgt, vul ik het gewicht daarvan aan met KVV tot wat ze normaal op een dag krijgt (dus ik vervang 1 op 1 zeg maar).

Wat wel belangrijk is, maar ik weet niet goed hoe dat bij jullie moet aangezien de hond een speciaal dieet volgt, is dat je het beste andere diersoorten kan geven dan in je KVV zit om de diversiteit groter te maken. Als jullie hond echt alleen eend, geit en lam mag hebben kun je daar natuurlijk vleesbot van geven. Daaraast is het slim dat je niet teveel orgaan/spiervlees geeft aangezien dit al aardig aanwezig is in de KVV (bij te weinig bevleesd bot wel wat orgaan of spiervlees bij geven).

Er zijn hier mensen met véél meer verstand van zaken die je vast veel verder kunnen helpen, maar hopelijk heb je hier al iets aan!
Groetjes, Anne
Door pieterendiaan
#1292753
[quote="Alba"]
Op de dagen dat ze BARF krijgt, vul ik het gewicht daarvan aan met KVV tot wat ze normaal op een dag krijgt (dus ik vervang 1 op 1 zeg maar).

[/quote]

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp haal jij het gewicht van bv de vleesbotten die je geeft af van het totaal kvv per dag?
Door Alba
#1294621
Inderdaad. Omdat er in verhouding vrij veel orgaan en spier in KVV zit en wat minder bot, verschuif je (als dat al gebeurd want we hebben het over vrij kleine hoeveelheden BARF ten opzichte van KVV) het 'evenwicht' richting wat meer vleesbot op die manier dus hoef je je geen zorgen te maken over de verhoudingen die je hond binnenkrijgt. Stel dat je veel orgaan en spiervlees naast KVV zou geven, 'schuift' het eerder de andere kant op en zou het eerder schadelijk kunnen zijn.
Momenteel krijgt Alba in totaal 400 gram op een dag, als ze bv een stuk zalmgraat krijgt van 150 gram krijgt ze verdeeld over de dag nog 250 gram KVV. Het gaat niet op de gram nauwkeurig hoor, de ene dag zal ze wat meer krijgen dan de andere dag. Ik vind zelf dat Alba goed groeit en er perfect uitziet!
Door pieterendiaan
#1294960
Dank je wel,dan houd ik dit aan totdat hij wat meer verschillende soorten mag eten en wij helemaal over kunnen op barf.
Nogmaals bedankt!
Door mrloes
#1298119
hi

Ik wil even reageren en meteen een soort 'goedkeuring' vragen want ik zit 'n beetje met t zelfde.
Boef (30 kilo, ongv 7,5 jaar en gecastreerd) krijgt ook half Barf en half KVV = Haaksbarf.

Hij krijgt 650 gram voeding per dag, verdeeld over 2 maaltijden.
Één maaltijd = KVV = 330 gr, de andere maaltijd = Barf = 320 gr.
De Barf-maaltijd bestaat dan uit: 100 gr spiervlees, 50 gr orgaan en 170 gr vleesbot = eendennekken.
In t weekend krijgt ie vaak 2 dagen Barf en dan verdubbel ik bovenstaand want: KVV vervalt.
Op deze Barf-dagen krijgt ie ook een groentemix van 60 gr want: geen KVV = geen groente.
Hij krijgt 1-2 rauwe eieren per week.

Ook Boef komt 'uit' een eliminatiedieet en ik geef nu eend, lam, struisvogel en zalm.
Dit is stilaan opgebouwd en er komt binnenkort een nieuwe diersoort bij, sowieso voor de Haaksbarf.

Iemand een opmerking/aanvulling? 

-dankjewel - mrloes
Door mrloes
#1298294
Dat doet me goed, Lizzy - dankjewel.
Ik heb hulp gehad van Loes, van t forum en ook van Rianne, van t HB-verkooppunt, en natuurlijk
veel lezen op t forum. Ik ben zó blij dat ik over ben gegaan op KVV en beetje Barf, vooral voor
Boef natuurlijk al moet ik wel wennen aan t geven van pens ... jurgh!!  ;)
Door mrloes
#1298552
hi Loes

Nix nie aanstellerd, ik kan niet duidelijk maken hoe blij ik ben met dit alles - forum, adviezen, tips, uitleg etc.
Een hond met jeuk is niet fijn en een hond zonder jeuk is ...  ;D ;D :D :biggrin2:  etc etc
Ik hoop dat Tars ook een x jeukvrij is!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door