Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Joyce
#128649
Ik heb mijn vraag al eerder hier op de site gezet maar ik zet hem toch ook nog maar even onder dit onderwerp. Ik heb ook wel gezocht hier naar wat relevante vragen over incontinentie, maar het is toch niet hetzelfde als wat mijn Sofie heeft. Zij heeft dus waarschijnlijk jaren geleden een hernie gehad waar niets aan gedaan is. Nu is zij dus o.a. incontinent maar heeft ook geen controle over haar sluitspier waardoor er dus allerlei schadelijke bacterieen in kruipen. Gevolg is dat zij dus constant een ontstekingen in haar urinewegen (?) heeft waardoor haar plas erg stinkt. Nu hoop ik dat iemand mij een kruidenmengsel (?) kan vertellen wat helpt tegen ontstekingen, en wat helpt tegen incontinentie. Dus waardoor zij haar sluitspier wat meer onder controle kan hebben. Of is (door de verwaarloosde hernie) er niets meer aan te doen, of evt. een operatie noodzakelijk? Of zou acupunctuur misschien helpen?
Door Lizzy
#128668
Het ligt misschien aan mij hoor Joyce, maar we hadden toch gereageerd op jouw vorige topic? Zowel Peet als ik hebben nog wat homeopathische/fytotherapeutische middelen genoemd!

Kijk anders nog een keer: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5262

We hebben je daar ook het advies gegeven om over te stappen op andere (verse) voeding. Want dat is absoluut beter om de bacterieen uit de urine weg te houden. Want, versvlees maakt de urine zuurder en in zuurdere urine kunnen minder bacterieen overleven. Plus, het algehele immuunsysteem wordt sterker.

Je kunt daarnaast (naast verse voeding) ook wat vitamine C en Cranberry pillen gaan geven. Deze verzuren de urine ook.

Acupunctuur kan zeer goed helpen tegen hernia's! En tegen de pijn en wie weet ook nog wel tegen de incontinentie. Ik heb zeer goede ervaring met de hernia bij mijn hond + acupunctuur. Neem anders even contact op met Tannetje Koning: www.holistischedierenartsen.nl.

Ik zou mijn hond nooit aan een hernia laten opereren zonder niet eerst met een holistisch DA gesproken te hebben en/of met Dorit Aharon: www.kreupeldier.nl

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 18 jul 2004, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Joyce
#128693
Ja dat klopt, ik ben nu inmiddels ook overgestapt op vers vlees, nu eerst even Duck maar ik wil ook Bibi gaan proberen. Over vitamine C had mijn dierenarts (vitamine C was mij al een keer aangeraden) gezegd dat ik dat absoluut niet mocht geven aan de hond omdat ze van zichzelf al vitamine C aanmaken. Maar ik zal even dat acupunctuur gaan proberen, ik moet alleen een goed adresje hebben.
Door Lizzy
#128756
Dat kan jou DA wel zeggen en daar heeft hij ook gelijk in, maar het zelf aanmaken van vitamine C is het punt nu helemaal niet. Het gaat om het verzuren van de urine en dat kan uitstekend met vitamine C.
Door Joyce
#129099
Ok, ik heb een afspraak dinsdag met Tannetje Koning. Ik hoop dat ze Sofie een beetje kan helpen. In ieder geval bedankt voor het advies!

Ik geef haar overigens nu ook al een paar dagen vers vlees (Duck) en sinds gisteren een vitamine C pil.
Door karray
#129102
Hoeveel vit C geef je . Verzuring heeft bij een wat hogere dosering meer effect
Door Peet
#129272
Hai Joyce,

Om de urine te verzuren zal je toch al gauw 1000 tot 2000 mgr vit C moeten geven. Kijk dus even hoeveel die pil bevat, die jij geeft.

Persoonlijk zou ik een hond met de urineproblemen die jij noemt, liever geen Duck geven. Duck bevat granen en die worden omgezet in suikers (koolhydraten). Ik zou dus liever de Duck opvoeren (of weggeven) en overstappen op Bibi (of een andere kvv die geen granen bevat).

En wat de DA over vit C zegt, klopt wel, maar niet helemaal. Normale, gezonde honden maken idd hun eigen Vit C aan. Maar bij honden met een ziekte of verminderde afweer (wat jou hond dus heeft, met die terugkerende onstekingen in de urinewegen!!), wordt die productie van Vit C steeds minder. Vandaar dat wij aanbevelen om extra Vit C te geven. Overigens kan een overdosis Vit C geen kwaad, ze zal het teveel uitplassen. Hooguit gaat ze ervan aan de dunne (dan weet je dus dat je wat minder moet geven), want teveel vit C kan prikkelend werken op de darmen.
Ik hoop dat je zo wat meer uitleg hebt, succes met Sofietje!
Door Joyce
#129309
Ok, ik dacht dat Duck ook juist goed was. En ja, het liefst geef ik ook Bibi maar diegene in Purmerend die het verkoopt is op vakantie tot 5 aug. En ik wil nog niet meteen 120 kg kopen aangezien ik niet weten of ze het lekker vinden. Maargoed... ik zal wel even iets anders zoeken voor die tussentijd, is hart goed? Of bijvoorbeeld, gewoon een keertje rundergehakt o.i.d.? En over dat vitamine C, ik geef haar nu elke ochtend 1 pilletje (van Roter), ik geef haar er s'avonds dan ook wel eentje bij.
Door Peet
#129318
Ik geloof dat Rodi geen granen bevat (effe checken hoor, ben niet 100% zeker).....en Carnibest ook niet...En die zijn dan in ieder geval compleet.

Met Duck is in principe niets mis hoor, zo bedoelde ik het niet, maar in het specifieke geval van Sofie zou ik het niet doen...

Hart, pens, gehakt (runder-), kip, vis enz is allemaal goed. Misschien is het een idee om dan bijv 's morgens Duck te geven en 's avond vers vlees. Eventueel kan je bij Lizzy of Paul checken of de maaltijden dan nog wel compleet zijn.

En dat Roter-pilletje zal niet zoveel bevatten (zijn dat die kleine gele pilletjes?), waarschijnlijk 50 mgr per tabet. Daar haal je het niet mee.....je hebt echt 1000 tot 2000 mgr nodig en dat worden dan wel heeeeel veel pilletjes! Kijk anders even bijde Hema of het Kruidvat, daar kan je potjes kopen met 1000 mgr Vit C in 1 pil.
Door Joyce
#129348
Ok nou bedankt in ieder geval, ik zal eens kijken met dat voer en die vitamine C, ik zal zo even naar de Etos gaan. Maar in principe kan ik dus elke dag vlees geven het maakt niet uit welk merk? Dus bijvoorbeeld: s'ochtends Duck (omdat ik dat nog heb maar misschien ook een ander merk) en dan bijv. s'avonds gehakt, of ander rundvlees gekocht bij de slager, of hart? Ja ik heb er nog helemaal niet zo'n verstand van hoor. Ik gaf ze altijd brokken..maar ik heb nog een grote zak die ik eerst wil leegmaken (Sofie krijgt dat in ieder geval al niet meer maar de anderen dus nog wel) en daarna wil ik zowieso overstappen op vlees voor allemaal. Maar daarover zal ik nog het e.e.a. uitzoeken. Thanks anyway.
Door Lizzy
#129354
Hoi Joyce, hoeveel weegt jouw hondje ook alweer? Want volgens mij is het een heeeeel kleintje he? Ik ben het met Peet eens dat je vrij veel vitamine C moet geven voor een verzurend effect, maar bij een klein hondje denk ik dat je met 200 tot 300 mg al een heel end komt. Je kunt eigenlijk zoveel vitamine C geven totdat jouw hond er dunne ontlasting van krijgt. En dat is bij iedere hond anders. Ik heb 1 hond van 25 kilo die nog geen diarree krijgt van 2000 mg. Maar ik heb ook 1 hond van 25 kilo die bij 200 mg. al diarree krijgt.... Beetje hondje afhankelijk dus. Ik zou zeggen, begin met 150 mg en bouw dit rustig op. Geef er desnoods wat Cranberry pilletjes bij, zodat je niet weer nieuwe vitamine C hoeft te kopen.

Duck is altijd nog beter dan brokjes. Er zit veel minder koolhydraat in als in brokjes. Dus in dat opzicht is het al een giga verbetering! Overigens kun je bij Tannetje wel Carnibest kopen hoor. Je zou dan Carnibest en Duck kunnen afwisselen. En je kunt inderdaad ook best een paar maal per week een maaltijd geven met alleen vlees (Rodi heeft ook schijfjes waar alleen vlees in zit en verder niks). Je kunt ook rauw rundvlees of runderhart geven natuurlijk, ipv Rodi. Geef in ieder geval geen varkensvlees! Maar je moet niet te vaak alleen vlees geven, want dan krijgt jouw hond niet alles binnen. Nu kun je de maaltijden wel aanvullen, maar meestal vul je deze aan met groentes en groentes maken de urine juist weer alkalisch..... Ik zou dus lekker Duck/Carnibest/Rodi geven en daarnaast vitamine C en Cranberry.
Door Joyce
#129364
Ok ik zal a.s. dinsdag Carnibest gaan halen. En ja, Sofie weegt maar 3 kg. Dus erg klein. Maar nog een klein vraagje over die groentes (ik heb net ook al gekeken op "Hoe ziet jouw menu eruit?") moet je die eerst koken of rauw erbij doen, ik denk namelijk dat ze rauwe groenten niet echt lekker vinden..

En ja ik wil liever niet al te veel vitamine C geven zodat ze er diarree van krijgt. Ze is namelijk incontinent en ligt dan dus constant in haar eigen poep, nu zijn het nog kleine harde drolletjes dat je makkelijk weghaalt.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#129366
ik volg het nu ff niet meer zo goed; incontinent is toch urine laten lopen en niet de ontlasting?

En verder misschien moet je (als ze idd incontinent is qua urine) juist wel ff de grens voor het toedienen van de Vit C opzoeken dan weet je zeker dat je genoeg geeft en dat het effect zal hebben (dan maar een keer aan de dunne).

En "alles" wordt rauw gegeven dus ook groentes.
Door Lizzy
#129368
Joyce schreef: Ok ik zal a.s. dinsdag Carnibest gaan halen. En ja, Sofie weegt maar 3 kg. Dus erg klein. Maar nog een klein vraagje over die groentes (ik heb net ook al gekeken op "Hoe ziet jouw menu eruit?") moet je die eerst koken of rauw erbij doen, ik denk namelijk dat ze rauwe groenten niet echt lekker vinden..

En ja ik wil liever niet al te veel vitamine C geven zodat ze er diarree van krijgt. Ze is namelijk incontinent en ligt dan dus constant in haar eigen poep, nu zijn het nog kleine harde drolletjes dat je makkelijk weghaalt.
Ja, drie kilo is inderdaad heeeeel klein ;D! Ik denk dat je gewoon even met 100 mg moet beginnen en even aan moet kijken hoe dat gaat. Blijft de ontlasting stevig, voer het dan op naar 150 enzovoorts. Wanneer de ontlasting slap wordt, stap dan 1 stapje terug.

De groentes worden inderdaad rauw gegeven. Ze worden wel eerst helemaal gepureerd. Alle groentecellen moeten kapot want anders kan de hond geen voedingsstoffen opnemen uit de groentes. Overigens, ik zou nu even geen groentes geven aan die kleine met blaasontsteking, vanwege het alkalische effect op de urine.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 20 jul 2004, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Joyce
#129371
Ok, nou ik zal zodra mijn brokken op zijn, me helemaal gaan bezighouden met het barfprincipe voor mijn honden. In de tussentijd zal ik mijn best doen voor Sofie.

Om even op de vraag van Yvonne terug te komen over incontintie wat alleen plas zou zijn. Nee, Sofie haar achterkant is door een verwaarloosde hernia verlamt geraakt. Hierdoor loopt het plas en poep er dus gewoon van achteren uit.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door