Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Buran en Co
#1292716
Even iets wat me al een tijdje bezighoud, en nu ik het topic van Rob doorlees weer afvraag. Sinds we Barfen geven de honden regelmatig over. Op zich niet erg, meestal ruimen ze het zelf weer op en zie je alleen nog maar een natte plek. Maar regelmatig vind ik stukjes bot, en daar zitten soms (voor mij) angstig scherpe punten aan, en ik vind het ook vrij hard. Inmiddels eten de honden ook wel wat gevorderden bot (lams- en geitenribben, vraag wel altijd om jonge dieren), bekken en schouder van hert, dat soort zaken.

Hebben jullie dit ook en in hoeverre kan dit kwaad? De vertering gaat volgens mij verder prima, de ontlasting is altijd mooi donker, stevig. Een tijdje geleden zat er een stuk bot in het overgeefsel waarvan ik gruwelde bij het idee dat dat weer door een slokdarm geperst werd......  :-[ :-[ Laat staan als het in de darm terecht zou komen.....
Door Too
#1292725
Geen ervaringsdeskundigheid van mij, dat weet je hier is alles een heel stuk kleiner  ;)
Bovendien ben ik van de grote lijnen, details en wetenschap beklijft niet zo..

Maar wat ik zo gelezen heb is dat honden ook heel goed selectief kunnen braken, precies dat ene stuk wat niet lekker zit HOPPA
Heb t gelezen oa. mbt  eendennek/bot dat vaak pas de volgende ochtend eruit kwam.
En nu ga ik piekeren bij wie dat was..
Door Buran en Co
#1292739
Too schreef: Maar wat ik zo gelezen heb is dat honden ook heel goed selectief kunnen braken, precies dat ene stuk wat niet lekker zit HOPPA
Ja, dat hoop ik dus heel erg, dat het zo werkt................

:-*
Door - pien -
#1292746
Een tijdje geleden zat ik er over na te denken, dat mn honden eerst ook botstukjes moesten overgeven, maar dat het wel lijkt of dat met de tijd minder geworden is.
Eerst lag vaak s'morgens het knokkeltje van de kippepoot uitgespuugd op de bank zeg maar  :-X
En nu, na ruim 3 jaar barfen, gebeurt het misschien nog 1 á 2 keer per jaar...
Daar heb ik me een beetje over verbaasd, weet ook niet zo 1-2-3 of het aan het soort bot ligt wat ze kregen/krijgen maar het is dus beduidend minder.
Door 202Spots
#1292747
pienkeestip schreef: Een tijdje geleden zat ik er over na te denken, dat mn honden eerst ook botstukjes moesten overgeven, maar dat het wel lijkt of dat met de tijd minder geworden is.
Eerst lag vaak s'morgens het knokkeltje van de kippepoot uitgespuugd op de bank zeg maar  :-X
En nu, na ruim 3 jaar barfen, gebeurt het misschien nog 1 á 2 keer per jaar...
Daar heb ik me een beetje over verbaasd, weet ook niet zo 1-2-3 of het aan het soort bot ligt wat ze kregen/krijgen maar het is dus beduidend minder.
Wanneer je de gewrichtje even inknipt,dan verteerd het makkelijker dan wanneer het in z'n geheel word doorgeslikt ;)
Door maddoc
#1292775
hier worden nooit botstukjes uitgebraakt, sowieso wordt er maar sporadisch een keer gespuugd.

Vorige week ofzo heeft Maddoc voor het eerst gespuugd met een botstukje (parelhoen) erin, maar dat was niet scherp.
Het was klein, zacht, afgerond, flexibel (kraakbeenachtig), weet ook niet of ie spuugde vanwege dat stukje bot of
dat ie gewoon moest spugen omdat ie misselijk ofzo was en dat dat toevallig nog aanwezig was in de maag (verder was het alleen
vocht/schuim wat eruit kwam).
Hij eet qua bot vnl kalkoennek, eendennek en parelhoenkarkas.

Lijkt me niet echt fijn en kans op schade aan de slokdarm als er echt scherpe stukken, zekers grotere stukken, opgegeven worden.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1292794
Ik barf nog niet zo lang, een ruime maand geloof ik. en ze krijgen hier enkel beginnersbotten nog (kip,eend,koniijn).
maar braken hebben ze al die tijd niet gedaan.
wel een enkele keer onder het eten, maar das meer omdat eten ws niet helemaal lekker naar binnen ging.
moet ik wel zeggen dat ze hier erg goed kauwen.
Door Lizzy
#1292811
Het is niet ongewoon hoor. Maar ja, zulke dingen zie je natuurlijk liever niet/liever niet te vaak. Blijkbaar zijn jouw honden nog niet allemaal goed in staat om alle botten te verteren. Bij de ene hond duurt het ook gewoon langer dan bij de andere. Wat ik zelf zou doen? Ik zou zelf terug gaan naar "beginnersbotten" oftewel vleesbotten van kleine dieren zoals kip, parelhoen, konijn, eend, etc. Met goed wat vlees erbij. En zit er te weinig vlees aan het bot (minder dan 50%), dan zou ik er spiervlees of pens bij geven. En pas als dat helemaal goed gaat, zou ik er af en toe wat grotere vleesbotten van grotere dieren bij gaan geven. Met wat extra pens (lekkere botstukjes-inpakker). En dan even kijken hoe het gaat.
#1292814
hier ook gehad en dan met name bij zimba en toendertijd ook met weirdo..
heel selectief deden ze dat, id enkel het bot uitspugen..
met zimba ben ik een poosje geleden id opnieuw begonnen met het botwerk en ik moet zeggen dat ie daarna niet meer heeft gespuugt!
Hij zit nu inmiddels ook weer aan de ribben!
Door conleeuw
#1294385
hier gebeurt het nog een enkele keer, maar dan is het meestal niet enge grote stukken, ik denk dat als een stuk bot de volgende ochtend nog niet verteerd is dat ze het er uit gooien. Extra vlees en of pens is toch een must, en indien ze nog niet goed verteren kan een stapje terug geen kwaad ;)
Door Buran en Co
#1295812
Even geen bp tijd gehad dus late reactie. Dank jullie voor de reacties. Ik weet niet welke hond spuugt dus om iedereen nou weer op beginners bot te zetten.....  :-\ Ik denk dat ik even stop met hert, maar rib wel nog even volhoud. Ik kijk het nog heel even aan, heb uit jullie reacties wel begrepen dat dit absoluut vaker voorkomt in het begin. Mocht ik nou toch weer gaan twijfelen gooien we ook de rib er weer heel even uit.
Door Happy Tail
#1295946
hier komt de dag erna nog wel eens een sukje geitenrib terug: dat ligt dan niet lekker op een lege maag.
ik blijf ze gewoon alles voeren, maar geef nu bijvoorbeeld bij wat oudere geitenribjes een lappie pens erbij.

Scherp zijn die botjes naar mijn idee echt niet
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door