Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1269471
Na een poos gemengd KVV/brok (zoals bij de fokker), via KVV/Barf is mijn pup nu geleidelijk naar volledig BARF gegaan. De fase kippennekken hebben we gehad en ze kent het BARF-principe. Groente krijg ik er erg moeilijk in, dus dat moet ik mengen met het vlees/orgaan/eitje. Yoghurt lust ze niet.
Het is een kruising herder teefje, precies 4 maanden van 12 kg. Ik ga uit van 5%, ze is iets aan de magere kant nu, maar ze groeit nu zo hard in hoogte dat dat wel logisch is. Het hoort volgens mij een beetje bij de groeifase, maar mocht het nodig zijn, dan ga ik gewoon iets omhoog en reken ik het menu op nieuw uit. Hier is het menu voor de komende 2 weken:

286 gram vleesbot:
maandag konijnkarkas 267 gram orgaan: lamspens
dinsdag kipkarkas                 200 gram spiervlees: runderkopvlees 100 gram groente en een eitje
woensdag konijnkarkas 267 gram orgaan: runderhart
donderdag zalm                 200 gram spiervlees: paardensnijlingen 100 gram groente
vrijdag konijnkarkas 200 gram spiervlees: runderkopvlees 100 gram groente en een eitje
zaterdag kipkarkas                 267 gram orgaan: paardenlever
zondag konijnkarkas 200 gram spiervlees: sardientjes 100 gram groente
maandag zalm                 200 gram spiervlees: paardensnijlingen
dinsdag konijnkarkas 267 gram orgaan: runderpens
woensdag kipkarkas 200 gram spiervlees: runderkopvlees 100 gram groente en een eitje
donderdag konijnkarkas 267 gram orgaan: paardenlever
vrijdag zalm                 200 gram spiervlees: runderkopvlees 100 gram groente en een eitje
zaterdag konijnkarkas 267 gram orgaan: runderhart
zondag kipkarkas                 200 gram spiervlees: sardientjes 100 gram groente

Mijn groentemix bestaat uit een mix van gepureerde: wortel, erwtjes, courgette, broccoli, sperzieboontjes. Graag jullie mening over dit menu.
#1270315
Qua percentages voer je 50% vleesbot, 20% orgaanvlees, 20% spiervlees en 9% groenten. Dat is prima! Ik telde het aantal diersoorten en kom op 6 en dat is prima. Maar, als je goed kijkt, zit er erg veel konijnkarkas en rund in je menu. Als ik eerlijk ben, vind ik de hoeveelheden konijn en rund een beetje teveel. Ik zou iets meer afwisseling aanbrengen, als ik jou was. Dus bijv. qua spiervlees iets van lams of geitenvlees geven en qua vleesbot bijv. iets van parelhoen of eend ofzo erbij. En dan zou ik (als ik jou was) proberen om niet van 14 keer vleesbot 7 keer konijn te voeren maar bijv. maximaal 5 keer.

Je groentemix is voor nu prima. Maar wanneer je de volgende mix gaat maken, zou ik (als ik jou was) ook wat bladgroente erbij gaan doen. Dus bijv. waterkers en andijvie. Erwtjes zou ik zelf weglaten, die bevatten vrij veel zetmeel. En ook hiervoor geldt dat je de volgende mix weer beter van groentes kunt maken die er nu niet in zitten. Dus ik zeg maar wat: waterkers, andijvie, witlof, bietjes, alfalfa, pompoen. Ofzo.

Maar goed, het is verder wel duidelijk dat niet alleen jouw hond maar ook jij het BARF principe prima begrijpt! Ik vind de basis er prima uit zien maar bovenstaande "commentaar" zijn meer "de puntjes op de i".
#1270805
OK, dank je voor de adviezen.

Ik zal nog wat parelhoen en/of eend aanschaffen, maar nekken durf ik niet meer te geven, want die slikt ze heel door en dat vind ik niet fijn. (Ik heb zoveel konijn omdat ik daar makkelijk aan kan komen, maar mijn diepvries is groot genoeg, dus geen probleem.) Ik denk erover om ook nog geit erbij te doen, is dat iets?

Ik heb volgens mij 7 diersoorten:
kip
konijn
zalm
paard
rund
lam
sardien.
#1270811
[quote="Louk"]
OK, dank je voor de adviezen.

Ik zal nog wat parelhoen en/of eend aanschaffen, maar nekken durf ik niet meer te geven, want die slikt ze heel door en dat vind ik niet fijn. (Ik heb zoveel konijn omdat ik daar makkelijk aan kan komen, maar mijn diepvries is groot genoeg, dus geen probleem.) Ik denk erover om ook nog geit erbij te doen, is dat iets?

Ik heb volgens mij 7 diersoorten:
kip
konijn
zalm
paard
rund
lam
sardien.
[/quote]

Ja sorry, ik tel sardien en zalm tot 1 (vis), omdat dat in relatief lage hoeveelheden per week gevoerd wordt...

Geit is prima! Ik zou dat zeker toevoegen, als je eraan kunt komen!
#1292306
OK, geit was er even niet, dus ik heb wat anders moeten bedenken. Hier is het nieuwe 2 -weken menu voor mijn herdertje, van nu bijna 5 maanden:
330 g vleesbot: 250 g orgaan/vlees 100 g
maandag kipkarkas               runderkopvlees groentemix
dinsdag konijnkarkas paardsnijling
woensdag eendenrug 300 g pens
donderdag zalm               kippenmaag groentemix
vrijdag kipkarkas             kangoeroesnippers
zaterdag konijnkarkas hertenlever groentemix
zondag eendenrug 300 g sardien
maandag zalm                 lamshart               groentemix
dinsdag kipkarkas               runderkopvlees groentemix
woensdag konijnkarkas paardsnijling
donderdag eendenrug 300 g pens
vrijdag zalm                 kippenmaag groentemix
zaterdag kipkarkas             kangoeroesnippers groentemix
zondag konijnkarkas 300 g sardien

Ik vind trouwens niet dat je sardien en zalm tot 1 soort kunt rekenen (=vis) , dan zouden parelhoen en kip en zelfs eend ook tot een soort horen nl. (=gevogelte).
#1293471
Het klopte niet helemaal, dus hieronder het, hopelijk, perfecte menu voor mijn pup die nu 15 kg weegt en 5 maanden oud is. (totalen heb ik vast uitgerekend): Ze krijgt elke ochten 330 g vleesbot (4 soorten) 's avonds voer ik orgaan of vlees volgens onderstaand schema:

      330 g vleesbot: orgaan vlees orgaan/vlees 150 g
maandag   kipkarkas 200 g runderkopvlees groentemix + ei
dinsdag    konijnkarkas 350 g hertenlever / kippenmaag
woensdag   eendenrug 250 g lamshart
donderdag   zalm               200 g kangoeroesnippers groentemix
vrijdag    kipkarkas 330 g pens
zaterdag    konijnkarkas 200 g runderkopvlees groentemix + ei
zondag    eendenrug 330 g sardien
maandag      zalm               350 g hertenlever / kippenmaag
dinsdag  kipkarkas 200 g paardsnijling groentemix + ei
woensdag  konijnkarkas 250 g lamshart
donderdag eendenrug 200 g runderkopvlees groentemix + ei
vrijdag   zalm                330 g pens
zaterdag   kipkarkas                 200 g kangoeroesnippers groentemix
zondag   konijnkarkas 330 g sardien
               
totaal 4620 g vleesbot  1860 g orgaan en 1860 g vlees en 900  g groente per 2 weken
Totaal 10 diersoorten
Laatst gewijzigd door Louk op zo 28 jun 2009, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#1295608
Zou iemand mij nog kunnen helpen: hondje eet nl. het konijn niet meer en gisteren heeft ze voor het eerst de eend gehad en die wil ze ook niet.

Ik kan er dus op dit moment niet genoeg vleesbot inkrijgen. Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Alleen zalm en kipkarkas als vleesbot is te weinig denk ik.

Wat zou ik verder nog kunnen proberen? (Ribben durf ik zelf eigenlijk niet te geven, heb ik één keer gedaan en toen vond ik allemaal splinters van 4  - 5 cm, doodeng.)
#1296910
[quote="Louk"]
Zou iemand mij nog kunnen helpen: hondje eet nl. het konijn niet meer en gisteren heeft ze voor het eerst de eend gehad en die wil ze ook niet.

Ik kan er dus op dit moment niet genoeg vleesbot inkrijgen. Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Alleen zalm en kipkarkas als vleesbot is te weinig denk ik.

Wat zou ik verder nog kunnen proberen? (Ribben durf ik zelf eigenlijk niet te geven, heb ik één keer gedaan en toen vond ik allemaal splinters van 4  - 5 cm, doodeng.)
[/quote]

Ik zou het gewoon een dag of wat achter elkaar te eten geven. Honger maakt rauwe botten zoet.
#1296995
TNX voor de tips
@ May linn: ik heb de eend kleingemaakt, (toen ze hem weer opgegraven had), toen heeft ze een klein stukje ervan op. Zelf vasthouden heb ik nog niet geprobeerd, dan moet je er wel even voor gaan zitten!

@ Lizzy: Ik durf zo'n pup echt niet een dag niks te geven, ze ziet er goed uit, maar is echt niks te dik. Ik heb haar één dag halve porties gegeven en doe nu voor de zekerheid een paar daagjes KVV. Ik sla de moeilijke dingen een week over. Het eten gaat sowieso niet echt van harte met dit extreem warme weer. Beetje dunne ontlasting ook, vergeleken met anders (door te weinig bot waarschijnlijk, mijn verhoudingen gaan gewoon scheef nu, in combinatie met het weer).

Volgende week probeer ik het wel weer met de konijn en de eend, in stukjes, niet los in de tuin, zodat ze het niet kan begraven.
#1297001
[quote="Louk"]

TNX voor de tips
@ May linn: ik heb de eend kleingemaakt, (toen ze hem weer opgegraven had), toen heeft ze een klein stukje ervan op. Zelf vasthouden heb ik nog niet geprobeerd, dan moet je er wel even voor gaan zitten!

@ Lizzy: Ik durf zo'n pup echt niet een dag niks te geven, ze ziet er goed uit, maar is echt niks te dik. Ik heb haar één dag halve porties gegeven en doe nu voor de zekerheid een paar daagjes KVV. Ik sla de moeilijke dingen een week over. Het eten gaat sowieso niet echt van harte met dit extreem warme weer. Beetje dunne ontlasting ook, vergeleken met anders (door te weinig bot waarschijnlijk, mijn verhoudingen gaan gewoon scheef nu, in combinatie met het weer).

Volgende week probeer ik het wel weer met de konijn en de eend, in stukjes, niet los in de tuin, zodat ze het niet kan begraven.
[/quote]

Mjah, ik snap je angst. Maar hoe oud is ze nu? Pups mogen namelijk best een half dagje vasten hoor. En ik ben misschien een harde slechte hondenmama maar ik vind dus dat je zeikertjes creeert wanneer je het gauw weer weghaalt, iets anders geeft wat ze wel lekker vinden en ze zelfs uit de hand gaat voeren. Ik zou de bak neerzetten, heel even de tijd geven om het op te eten, niet eten? Bak weghalen en pas de volgende maaltijd weer aanbieden. En dan weer hetzelfde geven. Pupsel is nu op een schitterende leeftijd om een zeikerd met eten te worden.

Als ze niet lekker is, is het natuurlijk een ander gevalletje. Maar als het mutserigheid is, zou ik er niet te mutserig mee omgaan, eerlijk gezegd.
#1297002
Ze was op 30 mei 4 maanden? Dus ze is nu 5 maanden? Als ze niet ziek is en zit te mutsen, dan haalde ik het voer dus echt vrij snel weg en bood ik het de volgende maaltijd weer aan. Als ze nu doorkrijgt dat ze je het ootje kan nemen en jij als bezorgde hondenbaasje gelijk met iets anders lekkers aan komt rennen, heb je daar levenslang "plezier" van :biggrin2:
#1297514
Dat ligt een beetje gevoelig, aangezien mijn vorige (brokken)hond aan het slecht eten overleden is uiteindelijk na haar hele leven veel te mager geweest te zijn. Bovendien had ze in haar jeugd al een groeiachterstand opgelopen. Die at zo vaak dagenlang niet; medisch helemaal doorgelicht, maar niks gevonden. Dus heb ik besloten om me er niks meer van aan te trekken als ze niet wou eten, want dan had ik geen leven .............
Helaas is dat wel haar ondergang geworden: alles bij elkaar is dat de reden dat ik nu aan het barfen ben.

Deze pup (is nu inderdaad 5 maanden) eet eigenlijk heel goed, alleen de eend en het konijn krijg ik er niet in. De rest gaat uitstekend. Ik wou haar 1 dag laten vasten, maar ze had enorme honger na het overslaan van die ene maaltijd: Ik ben toen uiteraard niet meteen met iets anders aan komen lopen, maar had haar s avonds met de eend opgsloten. 's Morgens lag het er nog, maar ze had dus enorme honger en toen heb ik haar inderdaad iets anders gegeven. Probleem is dus dat de verhoudingen daardoor zoek zijn en dat kan wel voor een dagje, maar dat mag niet structureel worden, zeker tijdens deze groeifase. Ik heb 30 jaar geleden ook al eens een andere hond verprutst door verkeerde verhoudingen Ca/P tijdens de groei, dus ik weet hoe belangrijk het is.

Ik geef dan liever nog een paar maanden KVV totdat de belangrijkste groeifase voorbij is. Maar zo ver is het nog niet, volgende week ga ik weer vol goede moed konijn aanbieden en de week erop eend.
#1307293
Ik ben helemaal blij: gisteren de hond weer voor het eerst opgesloten met eendenrug: ze had het na een uur niet aangeraakt, dus weggehaald en niks anders gegeven.

Toen 's avonds (ze krijgt 2 x per dag eten), de eendenrug in stukken gesneden, warm water erover en één sardientje erdoor: binnen 5 minuten alles op!!

En als ik de kop eraf snij, eet ze de rest van het konijn wel, dus het gaat best goed nu.

Ik zal een nieuw topic openen met haar nieuwe menu voor de komende maanden (ze is nu ruim 5 maanden inderdaad en ik ga iets omlaag met het percentage omdat ze nu minder hard groeit).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door