Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door GabyenACTAEONIS
#1291366
We willen met onze American Bulldog Jason van bijna 2,5 jaar ook gaan Barfen omdat hij de laatste tijd mierig en zeikerig word wat brokken betreft.
Hij verliest altijd erg veel haar dus we zijn eerst van gewone brokken overgestapt naar lam en rijst om te kijken of dat verbetering gaf.
nee dus.
Dus gaan we het nu met barf en/of kvv proberen.

Ik had hem eergister om te proberen gemalen pens van haaksbarf gegeven en dat ging na uitvoerig snuffelen en voorzichtig proeven goed in.
Gister gaf ik hem het rundmenu van haaksbarf maar daar deed hij moeilijk mee.
Meer als de helft (verpakking van 500 gram) ging niet op.

Moet hij het leren eten?
En hoe kan ik hem het beste overzetten.

Hij is nu zo'n 45 - 50 kg.
Om aan ingredienten voor zijn menu te komen is gelukkig geen probleem, een van mijn clienten barft ook met haar hond en kan dus ook voor ons mee bestellen.

Nu had ik al gezien dat er diverse manieren zijn om een menu samen te stellen.
Op de site van Shaweca staan ook menu's maar die zijn volledig van vlees.
Van welk belang zijn de groenten in een menu?


Groetjes Gaby en Marcel
pootje van Jason

edit: ik zag net dat dit pas ons eerste bericht is, dus we zullen ons ook even voorstellen.
Wij zijn Gaby en Marcel, we wonen in Tilburg.
We hebben Jason precies een jaar geleden gekregen, zwaar vermagerd en bang voor van alles.
Bij zijn vorige eigenaar heeft hij altijd opgesloten gezeten terwijl hun andere hond wel los mocht, daardoor kan hij slecht met andere honden overweg.
Commando's kon hij bijna niet, en van buiten had hij nog nooit gehoord.
Van een mager scharminkel is het een blije stuiterende gup geworden, hardstikke lief en speels, altijd in voor een wilde stoeipartij, maar ook ontzettend waaks.
luisteren gaat ondertussen beter, alhoewel hij nog graag spruitjes in zijn oren heeft  ;D ;D
Laatst gewijzigd door GabyenACTAEONIS op wo 24 jun 2009, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Presley
#1291432
hoi hoi
Leuk dat je je hebt aangemeldt.
Denk dat hij gewoon moet wennen aan het eten, als hij het niet op eet binnen een kwartier pak je het weg, en bied je het later weer aan.
Mijn hond was ook een tut met overzetten hoor, blikken van ehhh moet ik DAT eten??
Maar komt allemaal goed hoor, je geduld zal beloond worden en je zal snel zien dat ie van het eten gaat genieten :D

Mijn hond kreeg ik uit dezelfde sitautie als jou, heeft ook altijd opgesloteb gezeten, en zat onder de plak bij 2 andere reuen, en kon ook niet met andere honden overweg, dit uit onzekerheid.
Succes met Jason :)
Door *loes*
#1291494
Welkom hier, fijn dat Jason ook vers gaat eten, wij barfen nu ongeveer 3 maanden en onze ab is er enorm van opgeknapt.
Brokken was ook altijd mieren maar dit gaat er in als koek  :)
Succes
Door Lizzy
#1291682
Welkom op Barfplaats!
GabyenACTAEONIS schreef: We willen met onze American Bulldog Jason van bijna 2,5 jaar ook gaan Barfen omdat hij de laatste tijd mierig en zeikerig word wat brokken betreft.
Hij verliest altijd erg veel haar dus we zijn eerst van gewone brokken overgestapt naar lam en rijst om te kijken of dat verbetering gaf.
nee dus.
Dus gaan we het nu met barf en/of kvv proberen.

Ik had hem eergister om te proberen gemalen pens van haaksbarf gegeven en dat ging na uitvoerig snuffelen en voorzichtig proeven goed in.
Gister gaf ik hem het rundmenu van haaksbarf maar daar deed hij moeilijk mee.
Meer als de helft (verpakking van 500 gram) ging niet op.

Moet hij het leren eten?
En hoe kan ik hem het beste overzetten.
Haaksbarf is KVV. Het kan zijn dat hij dit voer niet lekker vindt. Of dat hij even moet wennen. Ik zou zeggen, gun hem even de tijd. Gooi er anders wat heet of gekookt water over heen, om hem aan de smaak te laten wennen. Je moet dat niet blijven doen, want daarmee kook je het voer voor een deel dood. Blijft hij het maar zo-zo vinden, zou je kunnen overstappen op een ander merk of zou je echt kunnen gaan barfen.
Nu had ik al gezien dat er diverse manieren zijn om een menu samen te stellen.
Op de site van Shaweca staan ook menu's maar die zijn volledig van vlees.
Van welk belang zijn de groenten in een menu?
Ik vind groenten van groot belang. Een hond is wel carnivoor maar heeft duidelijk ook behoefte aan plantaardig materiaal. Groenten levert hem extra vitamines, mineralen, vetzuren, chlorofyl, vezel, etc.
Door GabyenACTAEONIS
#1291700
bedankt voor de reacties!

Voor morgen haal ik een menu van geit uit de vriezer, eens kijken wat hij daar mee doet.
Anders ga ik de tip van het hete water proberen.
Voor as zaterdag is er via mijn cliënt een hele runderpens besteld dus ik ben benieuwd!

Het voer later weer aanbieden heeft bij hem weinig nut ben ik bang, eet ie het nu niet, dan een half uur later ook niet.
En met dit weer bewaren die ik liever niet.
Door Suri&Bohdi
#1291723
je kunt het ook in de ijskast bewaren, daar heb je hele handige tupperware dozen voor ;Dr
buiten de koelkast doe ik met dit weer ook niet...

met later aanbieden wordt ook niet een half uur maar een heleboel uren bedoeld..
als ze hier s'morgens mutsen krijgen ze het s'avonds weer opnieuw en dan krijg ik
nog bijna de kans niet om het neer te zetten zo snel gaat het dan erin..

Maar bepaalde soorten kvv moeten ze hier ook echt niet, maar dat zal je in het begin effe moeten
uitproberen, wat ze het liefst hebben, hoe meer afwisseling hoe beter natuurlijk... of fulltime gaan barfen
natuurlijk

heel veel succes ermee
Door GabyenACTAEONIS
#1291726
ah ok, ik had het savonds aan hem gegeven om te proberen, smorgens krijgt hij nog brokken.
Ik wil eerst proberen of hij het wel eet, anders zit ik straks met een vriezer vol vlees e.d. waar we weinig mee kunnen!

Pens zal denk ik ook geen problemen opleveren.
Door Nynke
#1291731
een hele runderpens ?? Da's een uitdaging  ::) ik geloof dat die tussen de tien en vijftien kilo wegen  ::) :)  heb je (al) een grote vriezer ?
Door GabyenACTAEONIS
#1291737
nee die hebben we (nog) niet, dus het is voor nu even puzzelen hoe of wat.
Om de paar dagen nieuwe halen kan wel, want vlemmix verkoopt nu ook shaweca en haaksbarf, als denk ik wel dat die duurder zijn dan als je het direct bij de handelaar vandaan haalt.

Een hele pens moet kunnen, de vrouw waar ik werk geeft haar Rhodesian ridgeback er ook regelmatig een.
En die is in no time helemaal op!  ;D ;D
Door Nynke
#1291752
GabyenACTAEONIS schreef: Een hele pens moet kunnen, de vrouw waar ik werk geeft haar Rhodesian ridgeback er ook regelmatig een.
En die is in no time helemaal op!  ;D ;D
weet je dat heeeeeel zeker ?? :o :o :o :o

als een hond gemiddeld 2-3% van zijn lichaamsgewicht per dag eet en hij weegt 50 kilo, kom ik uit op tussen de 1 en 1,5 kilo voedsel  per dag. Als je dus een hele pens geeft van bijv. 12 kilo, zit je in 1 maaltijd qua voedselgewicht op 9-12 maaltijden  :-X :-\ :-X :-\
Door Nynke
#1291776
Dat lijkt mij ook niet Ellen, maar dit zag ik staan :
GabyenACTAEONIS schreef:
Voor as zaterdag is er via mijn cliënt een hele runderpens besteld dus ik ben benieuwd!
Door GabyenACTAEONIS
#1291780
ik dacht van wel, maar dat merk ik zaterdag dan wel.
Als ie te groot is snij ik hem wel kleiner.

Voor morgenochtend ligt nu het geitmenu uit de vriezer, en ga ik de tactiek van brunhober opvolgen.

Zaterdag ook even op de markt kijken voor kippen nekjes enzo.
Door GabyenACTAEONIS
#1292458
Hij had er smorgens niks van gegeten, gunde het niet eens een blik waardig.
Net nog een keer voorgezet en nu at hij het wel, maar ook niet van harte.
Honger doet eten in dit geval.
Ik hoop wel dat hij bij gaat draaien en inziet dat ie wat heeeel lekkers mist!

Nog wel een vraag over de kvv van haaksbarf: ruikt dat altijd zo naar kool??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door