Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1290546
hallo allemaal,

ik ben nieuw hier! ik heb een engelse cocker spaniel van 1jaar en 4 maanden. al vanaf de dag dat wij haar hebben is ze ziek.
ze had een darmparasiet: giardia. het was een vreselijke tijd. puck was zo zwak dat haar darmen het maar niet konden winnen van de parasiet. we hebben er uiteindelijk 1 jaar mee gelopen. ondertussen heeft de parasiet al flink wat schade aangericht. ze heeft weinig darmbekleding. echt een darmbeschadiging dus. ik heb een hele poos royal canin senisitivity control moeten gebruiken om van de diarree af te komen. ook heeft ze bronichitis waardoor ze twee maal daags een luchtwegverwijder en een pretnisonachtig middel binnen moet krijgen. nu pas sinds een maand gaat het daar ook goed mee. haar leven is echt een hele poos onzeker geweest, maar nu het eindelijk wat beter gaat ben ik aan het proberen over te stappen met haar op carnibest! met haar darmen is dat nog een hele klus, maar we komen er wel  ::) :D ik meng sinds 12 dagen nu haar oude voer met carnibest! we hebben al enkele dagen diarree gehad, maar nu sinds zaterdag gaat dat een stuk beter. wel merk ik dat ze veel meer jeuk krijgt! kan dat al het ontgiften zijn? ook heeft ze een hele droge huid gekregen met allemaal roos.. kan ik hier nog iets aan doen? ik geef haar probiotica over haar voer en schapenvetblokjes! maar wat het raarste is wat ik nu met de overstap mee maak is dat mijn hond andere honden/katten poep gaat zitten vreten als we buiten zijn!!  :'( dit heeft ze echt nog nooit gedaan en daarom vind ik het zo raar! daarnaast vind ik het erg smerig en ongezond aangezien ze heel erg vatbaar is voor giardia en ik er dan niet op zit te wachten dat ze drollen gaat zitten eten! weet iemand miss hoe dit kan en waar het mee te maken kan hebben?
ik ben heel erg benieuwd.
#1290584
Welkom Lisa!

Goh wat een drama's met jouw hond! Ze zal er vermoedelijk extra lang over doen om te ontgiften en jij om haar over te zetten. Ben je al begonnen met haar eigen voer steeds meer te verminderen?
Ik zou de carnibest heel licht koken voor haar. Als je gestopt bent met de brokjes kun je dat ook rustig afbouwen. Ga vooral door met de probiotica, dat doet haar darmen goed.
Die schapenvetblokjes geloven wij hier niet zo in. Wat wel goed is is krachtige visolie+borageolie van de Hema! Ik zou die eens proberen ipv schapenvet.
#1290600
hoi

ja ik ben al aan het afbouwen met de brokjes! ik gebruik nu nog maar een kwart brokjes en de rest carnibest. over de carnibest doe gekookt water. zou ik al kunnen proberen te stoppen met de brokjes of is dat echt nog te snel?
bedankt voor de tip! zijn dat capsules die je normaal zelf inneemt? en zit dat dan in 1 potje of zijn het twee verschillende soorten? ik neem aan dat je een kinderdosis moet aanhouden?
wat kan ik allemaal verwachten qua ontgiften? gaat dat waarschijnlijk puur met haar darmen te maken hebben omdat bij haar daar het probleem zit? zou de bronchitis ook minder kunnen worden door het verse vlees? haha een hoop vragen, maar ik heb dan ook nog een hele boel te leren  ;)
#1290614
Vraag maar raak hoor  :D

Durf ik niet te zeggen of het te snel is  :-[. Kwestie van proberen denk ik. Poept ze nu goed?

Ja die zijn oorspronkelijk voor mensen die capsules! Volgens mij zit het in 1 potje. Gewoon 1 capsule per dag denk ik. Als je bang bent voor diarree neem je een halve. Dat kan ook.

Ontgiften kan je aan de ontlasting/darmen merken maar ook aan de vacht. Verharen en schilferen. Stinken kan ook soms. Dat is bij elke hond verschillend!

Ik zou niet weten of de bronchitis minder word  :-\. Ik duim voor je dat het tenminste een beetje helpt  :).
#1290694
zo ik ben even bij de hema geweest en heb krachtige visolie meegenomen! de andere was er niet. er zit borageolie in zag ik en omega 3 en 6!
kan ik dit gelijk zonder problemen geven?
ze poept nu idd al een paar dagen goed.. ik ga vanavond gewoon weer ietjes minder brokken geven en dan kijken hoe ze daar opreageerd  :biggrin2:
#1290772
[quote="lisa-v"]
zo ik ben even bij de hema geweest en heb krachtige visolie meegenomen! de andere was er niet. er zit borageolie in zag ik en omega 3 en 6!
kan ik dit gelijk zonder problemen geven?
ze poept nu idd al een paar dagen goed.. ik ga vanavond gewoon weer ietjes minder brokken geven en dan kijken hoe ze daar opreageerd  :biggrin2:
[/quote]

Super!

Ja ik zou het proberen. Anders begin je met een halve om te checken of ze van die extra olie nou niet wéér van aan de dunne gaat  ;). Ik denk van niet hoor maar je weet immers maar nooit.
#1291263
Wij hebben Jakko toen vrij snel overgezet (dag of 3) en toen de brokken gestopt. Ik heb de eerste week wel extra pens erin geschoven (gewoon Rodi schijf ;)). Hij vond dat toch al lekker en ik had ergens gelezen (site Carnibest?) dat daar veel bacterien in zitten die nodig zijn bij de vertering van vlees (zitten niet standaard in z'n maag/darmen bij brokjes eten) en dat het gelijk wat zuurder zou worden daarbinnen waardoor de vertering nog beter zou gaan.
Verder geef ik hem altijd (nog steeds) iets te knagen na het eten zodat er nog een minuut of 5 extra speeksel wordt aangemaakt (en maagsappen) en helpt ook om beter verteren. Zo'n oortje, bullepees of kippenvleugel heeft Jakko ook geen bezwaar tegen ;)

Sluit niet helemaal aan bij de discussie over visolie, maar misschien kan je er iets mee? (die brokken kunnen wel eruit hoor ;)

Yvonne
#1292186
Heb ook een Giaria patient (gehad....afkloppen....nog steeds erg vatbaar)...was verschrikkelijk!. Sinds 1 april over gestapt naar FFF en FFbrok. Hier mijn overstap; *oude brokken niet meer gegeven,* 5 dagen rundvlees compleet, de hoeveelheid die ze mocht hebben opsplitsen in 5 of 6 delen pd, is ontlasting geen probleem dan volgende stap, is ontlasting nog niet goed dan 2 of 3 dg verlengen met vlees, *stap 2  pens-hart compleet, 4/5 rundvlees en 1/5 pens hart, 3e en 43 dg; 3/5 rundvlees en 2/3 pens en hart enz . Is alles oke dan je er een geperste brok aan toevoegen, ook langzaam opbouwen. Diezel heeft geen enkele x dunne ontlasting gehad va dag 1 ging het super.....was er zeer huiverig voor dat ze een terugslag zou krijgen...brrr...Staat nu per 2dg om en om. Veel succes hoor, weet wat het is.....
#1292586
Hoi Lisa. Ben wat vergeten; Dus na een dag of tien staat je hond op volledig pens-hart, gaat dit goed dan kan je voer bij voegen wat je wilt geven, en dan begin je weer met 4/5 pens-1/5 ? . wat het öntgiften betreft had Diezel alleen wat vuile ogen en oren. Maar ieder hond is verschillend qua achtergrond
#1292711
Ik zou gewoon lekker rustig aan doen hoor, wat betreft overzetten.

Pas als het echt een paar dagen goed is met de ontlasting, de volgende stap. Ik heb geloof ik iets van een maand gedaan over het geheel overgieten met kokend water, naar geheel rauw. Kvv mengen met brok zijn ze hier geen voorstander van, dus dat heb ik niet gedaan.
Veel honden kun je in aantal dagen overzetten, maar ja, bij sommige gevoelige duurt het wat langer..
#1293328
bedankt voor alle reacties!!
puck krijgt sinds vanmorgen alleen nog maar carnibest dus zonder brokken en haar ontlasting is tot nu toe goed  ;D echt super!
ik giet er idd nog wel warm water over heen. dat is een volgende stap waar wij rustig naar toe gaan werken.
wel heb ik een andere gekke vraag  ::) sinds puck carnibest krijgt is ze begonnen met poep van andere honden te gaan eten!! dit is niet iets wat ze normaal doet en echt is begonnen sinds de overstap! weet iemand hoe dit zou kunnen komen?  :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door