Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1289346
Onze Chakka is nu iets meer als 14 jaar, een hoge leeftijd voor dit ras.
Natuurlijk zien we de laatste jaren dat hij ouder wordt, maar gisteravond had hij ineens weer nauwelijks kracht in zijn achterhand en als hij een paar stapjes had gezet, moet hij eerst gaan zitten of hij gleed zomaar onderuit :'(

Op een gegeven moment was hij naar buiten gelopen (ik was even in een andere ruimte) en ik hoorde hem op zijn markante manier woefen. Dat betekent dat hij ergens last van heeft (vaak omdat Tati om hem heen loopt te dansen en uit te dagen). Dus ik ga naar de kamer en zie hem plat op de grond liggen buiten voor de deur.
Ik heb hem overeind geholpen en hij gaf aan de tuin in te willen, waarschijnlijk om zich te ontlasten. Dus heb ik hem al ondersteunend naar het gras gebracht, maar elke keer als hij wat wilde gaan doen, ontbrak hem de kracht en ging hij weer zitten :'(

Uiteindelijk is hij (met hulp) toch weer naar binnen gegaan en op zijn kussen gaan liggen. Maar toen we vanochtend wakker werden, had hij in de woonkamer zijn ontlasting gedaan.  :'(
Natuurlijk zijn we er niet boos om geworden, de arme vent, hij voelde zich er echt schuldig over, dat merk je meteen aan hem.
Het is ook sinds dat hij puppy was niet voorgekomen....

Nu vraag ik me af wat we hem kunnen geven of doen zodat hij zijn spieren misschien weer wat meer ontwikkeld.
We gaven hem al een hele tijd Glucosamine door zijn eten en we hadden wel het idee dat het wat deed.
Sinds een week (of anderhalf) geven we hem nu Spier Support en zijn dus gestopt met de Glucosamine. Maar eigenlijk heb ik het idee dat hij nu sneller achteruit gaat als toen we alleen de Glucosamine gaven, maar het kan gezien zijn leeftijd natuurlijk ook toeval zijn, een samenloop van omstandigheden.

Zou het kwaad kunnen als we bij de Spier Support alsnog de Glucosamine geven? Of is er iets anders wat we hem erbij kunnen geven?
Je voelt ook echt aan zijn achterhand dat zijn bespiering veel minder wordt, het wordt allemaal bottig :-\

Ook vroegen we ons af wat nou voor zo'n oude, zwakke hond het beste is. Een paar keer per dag een langere wandeling maken of juist vaker per dag een korte wandeling?
Op dit moment denk ik dat hij een echt lange wandeling niet aan zou kunnen, maar dat zouden we dan misschien nog kunnen gaan opbouwen. Ik weet alleen niet of hem dat nou goed of kwaad zou doen, zo lang 'in de benen' te zijn?
#1289422
Hele lange wandelingen waren we ook niet van plan hoor, geen uren achter elkaar ofzo.

Maar op dit moment loopt hij gemiddeld per wandeling een kwartiertje/20 minuten en ik meen ooit eens gelezen te hebben dat het voor de aanmaak/versteviging van spieren beter was om langer achter elkaar te bewegen, maar weet niet meer waar ik dat zag staan....
Ik weet ook niet of dat sowieso voor oudere honden opgaat :-\
#1289430
Ik was er ook al bang voor :-\

Hij heeft in ieder geval daarnet een paar rondjes over de oprit gehobbeld in zijn eigen tempo en is daarna voor de voordeur in de zon gaan liggen :biggrin2:

Hij vindt het zo heerlijk, lekker rustig op het gras in de zon..... hij heeft er een half uurtje gelegen en toen vielen er een paar druppels en hebben we hem maar naar binnen gedaan.
Vanuit de woonkamer kan hij overigens ook gewoon de tuin inlopen, maar dan heeft hij niet de rust omdat Nanuk en Tati er ook rondrennen ::)

Maar deze beweging heeft hij in ieder geval weer even gehad en we zien wel dat het beter gaat als hij wat uitgeruster is, dus inderdaad dan maar wat vaker een kort wandelingetje doen :-\
#1289614
Ik heb af en toe ook de tranen in de ogen staan als ik naar hem kijk :'(
Mijn grote, stoere, sterke vent.... en dan moeten toezien hoe hij zwakker wordt :-\

Het maakt het extra zwaar voor me omdat hij gewoon altijd al mijn lieveling geweest is, hij is altijd al echt MIJN hond geweest, en nog steeds. Hoeveel ik ook van de anderen houd, hij is gewoon extra speciaal voor me.

Hij heeft vandaag veel buiten in het gras gelegen. Elke keer als ik keek, was hij wel een stukje opgeschoven, dus dat doet hij wel als hij niet goed ligt. Toen het regende, ging hij onder de grote eik liggen, hij wilde wel graag buiten blijven blijkbaar.
Het moet ook heel hard en lang regenen wil het onder die eik nat worden, dus op zich lag hij daar prima.

Maar nu het wat frisser wordt, hebben we hem toch maar naar binnen 'geloodsd' zodat hij lekker op zijn kussen kan liggen. Ik wil natuurlijk niet dat hij zich een longontsteking op de hals haalt.
Ik hoop dat hij (mede door de poedertjes) toch weer een opleving krijgt en beter gaat lopen. Straks maar weer even een massage geven, dat vindt ie meestal wel lekker 8)

En verder geniet ik gewoon extra veel van hem, zo lang ik hem nog bij me mag hebben....
#1289788
Oh bah :'(. Ja, ik weet wat voelt, helaas.... Ik geef spier support en glucosamine wel samen. Ik geef toe, het is dubbel op, maar hij heeft echt beide nodig. Verder zou je nog dingen als zwemtherapie of fysiotherapie kunnen proberen... Maar ja, of het helpt.... En ik zou toch zeggen dat rust roest. Dus ik zou hem laten bewezen zoveel hij wil/kan.
#1289845
Ik denk niet dat ik hem met zwemtherapie een plezier zou doen, hij gaat het liefst zo min mogelijk het water in.
Toen hij laatst een keer in een sloot gegleden was en met zijn achterste in het water zat, kon je aan zijn ogen zien dat hij het echt helemaal niks vond :-\

Ik heb gisteravond een half schepje glucosamine bij zijn spier support gedaan, maar hij wilde helemaal geen barf eten, terwijl hij normaal gek is op pens en kipkarkas. Dus dan kon ik zo weer wegzetten :(
Hij heeft dus (even vloeken in de kerk) blikvoer gegeten, dan had ie in ieder geval iets binnen gekregen.

Vandaag maar even een en ander erbij gaan kopen en zien of hij vanavond wel weer barf wil :-\
#1290231
[quote="Anthraciet"]
1. Ik heb af en toe ook de tranen in de ogen staan als ik naar hem kijk :'(
Mijn grote, stoere, sterke vent.... en dan moeten toezien hoe hij zwakker wordt :-\

2. Het maakt het extra zwaar voor me omdat hij gewoon altijd al mijn lieveling geweest is, hij is altijd al echt MIJN hond geweest, en nog steeds. Hoeveel ik ook van de anderen houd, hij is gewoon extra speciaal voor me.

Hij heeft vandaag veel buiten in het gras gelegen. Elke keer als ik keek, was hij wel een stukje opgeschoven, dus dat doet hij wel als hij niet goed ligt. Toen het regende, ging hij onder de grote eik liggen, hij wilde wel graag buiten blijven blijkbaar.
Het moet ook heel hard en lang regenen wil het onder die eik nat worden, dus op zich lag hij daar prima.

3. Maar nu het wat frisser wordt, hebben we hem toch maar naar binnen 'geloodsd' zodat hij lekker op zijn kussen kan liggen. Ik wil natuurlijk niet dat hij zich een longontsteking op de hals haalt.
Ik hoop dat hij (mede door de poedertjes) toch weer een opleving krijgt en beter gaat lopen. Straks maar weer even een massage geven, dat vindt ie meestal wel lekker 8)

4. En verder geniet ik gewoon extra veel van hem, zo lang ik hem nog bij me mag hebben....
[/quote]

1. Da's heel herkenbaar, dat heb ik ook  :'( :'(
2. Gunnar is mijn " eerstgeborene" en daarom inderdaad heel speciaal. Ik hou anders van hem dan van de 2 kleintjes ::)
3. Dat vind ik verstandig, de zonnewarmte is heerlijk voor de oude spieren, maar als het afkoelt gaat Gunnar hier ook naar binnen  :)
4. Dat is heeeeel verstandig  ;)

Ik maak momenteel 1 'langere' wandeling per dag waarop Gunnar ook meegaat, dat is nog maar ongeveer 1,5 kilometer  :( :( en daar doen we dan ruim een half uur/40 minuten over  ::) ::)
#1290573
Gisteravond wilde hij niet eens tot aan de hoek van de straat lopen :-\
Dus al met al heeft hij maar een minuut of 10 gewandeld, maar hij wilde echt niet verder en draaide zelf al om terwijl ik hem nog wat verder probeerde te verleiden.

Wel heeft hij weer lekker buiten gelegen en daar sjokt hij ook wel wat heen en weer, duu heeft hij wel wat beweging gehad.

Hij heeft gisteravond ook slecht gegeten, wilde weer geen barf en heeft maar de helft van zijn blikvoer gegeten (gelukkig wel het deel waar het meeste van de spiersupport en glucosamine in zat).
Vanochtend hoorde ik zijn maag gewoon knorren :-\ en heb hem dus snel weer wat te eten gegeven. Ook heb ik wat blikvoer bij hem neergezet toen ik moest gaan werken, zodat hij zelf kon kiezen of en wat hij wilde eten.
Voordat ik de deur uit was, was hij al lekker aan het eten, dat gaf wel een fijn gevoel.

Ik had met Chakka tijdens zijn verjaardag (27 mei) afgesproken dat we weer voor een extra half jaar gingen en samen kerst zouden vieren, maar ik begin bang te worden dat hij dat dit jaar niet gaat redden.... :'( :'(
#1290577
Zou een injectie met anabolen mischien nog iets voor hem kunnen betekenen?
Mijn oudje had daar veel baat bij, zij had op een gegeven moment heel weinig bespiering in de achterhand door HD.
Door af en toe een injectie anabolen te even, liep zij beduidend beter.
Volgens mij werkt het niet bij elke hond, maar wellicht het proberen waard.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door