Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Sher
#1283853
Er van uitgaande dat ik er zaterdag een hond bij heb. Moet ik natuurlijk ook voer in huis hebben.
Hij krijgt uiteraard br*k en ik wil rustig aan beginnen. Hij weegt volgens het opvangadres 20 kilo en heeft een "gezonde" trek. Hij was in de opvang al iets gegroeid en ik moest maar in de gaten houden dat het geen dikkertje zou worden. Muziek in mijn oren en ik hoop dat mijn prinses op de erwt daar iets van leert.
Als ik nou uitga van 500 gram cb per dag en ik haal een paar kilo in huis. Dan zit ik toch goed? Langzaamaan kan ik daar dan wel eens een hapje groente en een kippennekje bij doen.  :P
Misschien lust hij zelfs wel een rauw eitje bedenk ik nu.  :o
Door Laura2004
#1283901
Ga je daarna barfen met hem? Zo ja, dan red je het wel met een paar kilo, als je cb blijft geven zou ik wat meer halen  ;)
Gebruikersavatar
Door Sher
#1283915
Het is wel de bedoeling om te gaan barfen, maar ik weet eigenlijk niet meer hoeveel kvv je moet geven. Als ik 500 gram ga geven red ik het met 4 kilo wel een weekje.  8)
Ik vraag me alleen af of die hoeveelheid ongeveer klopt voor een hond van 20 kilo.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1284300
Die klopt, mijn hondje van ruim 40 kg krijgt een kilootje per dag.... ;)
Nu is Yuki niet meer zo actief, dus ik zie dat het wel wat minder zou kunnen, ik denk ca. 800 gram.
Is je nieuwe man gecastreerd??? Dan zou ik dus wel wat minder geven...ik denk zelf zo'n 350 gram -400 gram per dag, ook afhankelijk natuurlijk van zijn inspanning die dag.
veel plezier alvast!!!  ;)
Gebruikersavatar
Door Sher
#1284328
Hij is inderdaad gecastreerd. Voorlopig is het misschien beter om eerst kleinere blokjes om te doen?
Misschien eerst maar 400 gram dan.
Door Moos
#1284416
Vera weegt 27 kilo en krijgt 800 gram per dag. Maar Vera is niet gecastreerd, en buitenshuis een ontzettend actieve (drukke :biggrin2:) hond. ;)
Gebruikersavatar
Door Sher
#1284458
[quote="Moos"]
Vera weegt 27 kilo en krijgt 800 gram per dag. Maar Vera is niet gecastreerd, en buitenshuis een ontzettend actieve (drukke :biggrin2:) hond. ;)
[/quote]
Ja maak het maar moeilijk.  :P
Aangezien ik van het opvanggezin gehoord heb dat hij aan is gekomen en de waarschuwing heb gekregen dat hij niet te dik moet worden, denk ik dat ik met 400 gram ga beginnen. Als hij dan een beetje dun wordt ga ik meer geven.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1284465
Ik denk dat 400 gram al best veel is, dus hou zijn gewicht goed in de gaten.
Ik voer altijd al met het oog én op basis van de activiteit van die dag. Bij lange wandelingen kreeg ie meer, na sporten ook. Bij een rustdag een stuk minder.

2% van zijn lichaamsgewicht is 400 gram. Een gecastreerde reu zou tot 30% minder mogen/moeten, dus dan hou je nog 280 gram per dag over. Ik denk dat ik zou beginnen met 350 gram met in mijn achterhoofd dat dat nog aan de ruime kant is, dus goed naar hem kijken of wegen.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1289289
Chispa is een beetje aan de mollige kant. (Ik moet behoorlijk duwen om ribben te voelen) Voorlopig doen we het dus rustig aan met eten.  :naughty:
Hij eet het trouwens goed. Gisteren stond hij nog een beetje verbaasd te kijken. Is dat eten?  :o Vanmorgen was de portie binnen een mum van tijd op. Hij leert het wel.  :eat:
Door Laura2004
#1289312
Als hij nu twintig kilo weegt en hij is te dik, dan zou ik natuurlijk niet van dat gewicht uitgaan (want dan wordt hij alsmaar dikker), maar de hoeveelheid geven die hij in verhouding tot zijn streefgewicht zou moeten krijgen.
Hij is volgens mij ongeveer even groot als de hond van mijn moeder en die hoort 17 kilo te wegen, ik denk dat hij ook zoiets moet wegen wil hij er goed en slank uitzien.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1289323
[quote="Laura2004"]
Als hij nu twintig kilo weegt en hij is te dik, dan zou ik natuurlijk niet van dat gewicht uitgaan (want dan wordt hij alsmaar dikker), maar de hoeveelheid geven die hij in verhouding tot zijn streefgewicht zou moeten krijgen.
Hij is volgens mij ongeveer even groot als de hond van mijn moeder en die hoort 17 kilo te wegen, ik denk dat hij ook zoiets moet wegen wil hij er goed en slank uitzien.


[/quote]
Er is mij verteld dat hij 20 kilo weegt, maar ik weet niet wanneer dat is gemeten. Ik zou hem nog eens moeten wegen.
Door 202Spots
#1289513
Meestal 2% van 't streefgewicht geven,
wanneer hij nu 20 kilo is,maar eigenlijk maar 17 kilo zou mogen wegen,
dan de 2% van de 17 aanhouden.
Ik geeft Bo ook vrij veel groentemix erbij, en natuurlijk ook veel lopen en andere beweging geven.
Success!
Gebruikersavatar
Door Sher
#1289559
Volgens mijn weegschaal weegt Chispa maar 18 kilo. Als ik er van uitga dat hij 17 moet wegen, zit ik waarschijnlijk eerder te ruim dan te laag. Zou 300 gram te weinig zijn, of zou ik van 340 uit moeten gaan?
Door Laura2004
#1289693
[quote="Sher"]
Volgens mijn weegschaal weegt Chispa maar 18 kilo. Als ik er van uitga dat hij 17 moet wegen, zit ik waarschijnlijk eerder te ruim dan te laag. Zou 300 gram te weinig zijn, of zou ik van 340 uit moeten gaan?
[/quote]
De hond van mijn moeder krijgt tussen de 300 gram. Zij is gesteriliseerd en wordt heel snel dik, helaas voor haar, want zij zou het liefst niets anders doen dan eten....

Dus ik denk dat Chispa ook genoeg heeft aan 300 gram. En zo niet, dan kan je altijd wat meer gaan geven, maar voorlopig heeft hij wel genoeg reserves, dus hij gaat het vermoedelijk wel redden met die 300 gram.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door