Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Pica
#1287647
Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik regelmatig op barfplaats verschillende dingen heb gelezen en vooral heb opgestoken van veel mensen hier.

Nu hoop ik dat weer te mogen doen.
Mijn vraag is als volgt.
Ik heb een nest van vier border collie pups van bijna zes weken oud. Deze hebben tot aan de vierde week bij moeder 'pica' mogen drinken en vanaf vier weken ben ik ze gaan bijvoeren met energieque, en later ook wat vuile pens.
Nu komen ze in de leeftijd om ge-ent te worden. Bij mij zijn er momenteel twee dingen belangrijk, niet over enten. En daarnaast heel belangrijk voor mij is dat ik de pup die ik ga aanhouden zo snel als het maar kan naar Groot Britt. mee kan nemen. Dat doe ik al enige jaren met mijn de moeder van de pups en mijn andere border.

Ik heb momenteel nog een pup zitten van vier maanden. Die is door de fokker op 6wkn leeftijd ge-ent puppy dp en op 9 wkn parvo weil gegeven. Op 12 weken heb ik toen de rabiës enting gegeven en nog een keer parvo weil gegeven (misschien al te veel ik weet het niet, in ieder geval niet de cocktail gegeven)
Voor mij was het in ieder geval belangrijk om deze pup zo snel mogelijk mee te kunnen nemen, vandaar op 12 wkn alleen de rabiës, er is daarna bloed geprikt, en ik wacht nog op de uitslag die ieder moment binnen kan komen.

Ik vraag me nu af wat het slimst entschema zou zijn voor mijn pups. Ik had al ergens gelzen van Lizzy die een entschema had gelezen van nodivac om op 7wkn pupppy dp te geven. Het entschema wat Lizzy had opgeschreven stond me wel aan:
7 weken          Nobivac puppy DP
12 weken        Nobivac Puppy DP
16 weken Nobivac Lepto
19 weken Nobivac Lepto

De moeder van de pups 'pica' is haar bijnaam, die heeft als pups op 6 wkn leeftijd van de fokker vanguard pupDAPI+vanguard pup CPV gehad. Op 9 weken leeftijd heb ik haar toen parvo weil laten geven. Daarna heb ik haar nooit meer ge-ent. Ze wordt 4 in juli. Ze heeft wel ivm Groot Britt. inmiddels twee keer een rabiës enting gehad.

Goed, om een lang verhaal dus alsnog proberen kort te maken. Vanaf welke leeftijd en welk entschema kan ik het beste gaan aanhouden, als ik de pup die ik ga aanhouden ook nog zo snel mogelijk mee naar Groot Britt. wil mee nemen, kunnen jullie me daarbij helpen?
Van Tannetje las ik ook al dat het bij jonge honden wel eens voorkomt dat de titer bij jonge honden wat lager is, maar dat dit niet altijd zo is..... moeilijk, moeilijk....

In ieder geval, alvast bedankt voor het mee denken :)
Gaby
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1289203
Wat de Rabies betreft, die kun je geven vanaf 3 maanden en dan heb je een wachtijd van 6 maanden voor grenspassage. Wil je voor die tijd de grens over zul je pup onder in je tas moeten stoppen :-\
Door Pica
#1289351
Angelique schreef: Wat de Rabies betreft, die kun je geven vanaf 3 maanden en dan heb je een wachtijd van 6 maanden voor grenspassage. Wil je voor die tijd de grens over zul je pup onder in je tas moeten stoppen :-\

Ja ik weet het dank je ;) Met mijn andere borders ga ik een aantal keren per jaar naar Wales. En die heb ik toen ook laten enten, en mijn pup van 4,5 maand heb ik ook laten enten op 12 weken leeftijd.
Wat ik alleen wil weten is hoe ik het entschema van mijn pups het beste kan aanpakken omdat ik zo snel mogelijk naar Wales wil. Ik weet dus dat ik een wachttijd heb van 6 maanden. Maar ik wil zelf graag zo snel mogelijk die kant op kunnen en 1 van mijn pups is naar Wales verkocht, en blijft bij de dekreu wonen totdat hij over mag.
Omdat het entschema dat Lizzy aangaf ook een enting bevat met 12 weken, en ik dan de rabiës zou willen geven, en liever niks anders in de hoop de kans zo groot mogelijk te maken dat de eerste enting in 1 x pakt. Ik heb bijvoorbeeld al gehoord dat je intramuculair kunt enten om de kans zo groot mogelijk te maken. Maar daarnaast is dus nu mijn vraag, hoe ga ik het entschema van mijn pups aanpakken zodat ze wel voldoende ge-ent zijn, en dat de kans dat ze de Rabiës enting in 1x pakken.
Bijv:
7 wkn de eerste enting
12 weken rabiës
16 wkn bloed titer + 2de enting bijv?????
20 wkn 3de enting.........

Als het even kan zou ik het liest zonder titer bepaling doen, al weet ik dat dit theoretisch de mooiste oplossing zou zijn.
Dank je Tanntje en Angelique natuurlijk..
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1289476
Als je niet wilt titeren zou ik doen: 6-7 weken Puppy DP, 9 weken parvo, 12 weken cocktail, 15 weken weill.
En de rabies op 13-14 weken of op 12 weken en dan de cocktail opschuiven.
Door Pica
#1289963
Bedankt, ik ga eens even kijken wat ik zal doen. De rabiës zo snel mogelijk blijft een pré voor mij dus die gaat zowiso met 12 weken. En combineren was geloof ik niet zo een goed id wat ik begrijp?

Ik heb inmiddels de resultaten van mijn vier maanden oude pup terug en die was negatief na 1 rabiës enting.
0.33 was de uitslag.
Zij had alleen de pup en parvo weil enting gehad voordat ik haar de rabiës heb gegeven.

Dus de pup die ik uit mijn eigen nest aanhoud dan toch maar 2x laten enten...
Moet je dan ook weer echt 4 weken wachten totdat je bloed kan prikken om een goede uitslag te krijgen?
Je kan altijd de eerste enting aanhouden op papier wat betreft het prikken. Dus kun je bijvoorbeeld zeggen ik prik bloed na 3 weken?
Door Suzanne
#1291920
Hm... met als kanttekening dat ik eigenlijk in overweging wil geven om de Rabies niet zo vroeg te geven; het is een behoorlijke belasting voor een zo jong dier.
Ik snap je overweging; je wilt 't beessie zo snel mogelijk mee kunnen nemen, maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om zo jong al Rabies te laten enten ;-(  Onder de 12 weke mag niet en je moet dan daarna toch 3 weken wachten voordat je de grens over mag (Engeland kent weer eigen regels) 
Juist een zo jong pup krijgt al zoveel entingen in dat lijffie (terecht waarschijnlijk).. om daar dan nog Rabies "tussendoor" te geven (zowiezo niet gelijk met andere entingen)... vind IK een beetje.. eh.. 'niet nodig'  ;-)

Maar, het ligt eraan waar je je prioriteiten legt...

Bovendien; border collies kunnen gevoelig zijn voor mdr1-gen defect. Ik heb mij laten vertellen dat mdr1-gen-defect dragers en lijders mogelijk ook minder goed reageren op entingen... voorzichtigheid geboden dus zou ik zeggen, maar dit is slechts MIJN mening; doe ermee wat je wilt, vergeet de rest ;-)

Suzanne
Door Robian
#1296705
Suzanne schreef: Bovendien; border collies kunnen gevoelig zijn voor mdr1-gen defect. Ik heb mij laten vertellen dat mdr1-gen-defect dragers en lijders mogelijk ook minder goed reageren op entingen...
Suzanne
Met een mdr1 gen-defect heeft een hond problemen met bepaalde stoffen. Deze stoffen zitten in verschillende soorten medicijnen, ontwormings middelen en vlooien middelen. Ent stoffen vallen hier niet onder en geeft derhalve geen problemen. ;)
Zowiezo heeft een drager pas "last" bij hele hoge doseringen, bij normale doseringen is het risico nihil.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door