Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door AstridZ
#1288638
Ik zie bij diverse reportages van BARF gebruikers/makers dat jullie een vleesmolen gebruiken.
Nu heb ik al op mp gekeken maar zie daar alleen verroeste exemplaren staan.
Heeft iemand een idee waar ik een vleesmolen kan halen die goed werkt?
Is wel handig voor als ik over een tijdje zelf de menu's klaar wil gaan maken
Mijn schoonmoeder heeft die van haar helaas weg gedaan  :'(

Alvast bedankt voor jullie reacties
Door - pien -
#1288645
Ik ben ook op zoek gegaan naar een 2e hands vleesmolen, maar het merendeel wat je tegenkomt is troep. Of er zit niet de goede maat snijschijf bij  :-\
En-garde (http://www.en-garde.nl/) verkoopt nieuwe en die wordt, boven een bepaald bedrag uiteraard, gewoon thuisgestuurd. Je kunt meteen accessoires bijbestellen. Er zit standaard een snijschijf bij maar ik gebruik een grovere als ik ga malen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1288647
die van mij komt ook van en-garde. ik heb er ook een losse grotere snijschijf bijgekocht. ik had voor 100 euro aan speelgoed bij mn bestelling, dus kwamen ze het gratis brengen.

bij duikelman (kookwinkel in a'dam) hebben ze ook porkerts, maar die zijn daar wel een beetje duurder.
Door AstridZ
#1288654
whahah toevallig ben ik via google op die site gestuit omdat ik een afbeelding zocht
bedankt voor het meedenken
maarre, nu vraag ik me af welke maat vleesmolen (nr.5, nr. 8, nr. 10, nr.12 of nr.20) en welke schijf je erbij nodig hebt zodat je redelijke stukjes krijgt en geen gehaktslierten
de standaard schijf is 4,5 mm zag ik, maar welke kun je nou het beste gebruiken om blokjes te krijgen zoals ik ze hier voorbij zie komen???
Laatst gewijzigd door AstridZ op za 20 jun 2009, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1288656
die van mij heeft gaatjes van 12 mm. 10 en 14 mm is ook nog wel te doen voor katten (14 mm geeft mss te grote botfragmenten, voor truttige boteters).
Door AstridZ
#1288659
oke, dus 10 , 12 of 14 mm is goed geschikt, misschien dan beginnen met 12 mm (de middenmaat dan maar) en daarna eventueel nog nr 14 erbij als hij graag botjes eet

Tijdens jouw post was ik mijn bericht nog aan het aanpassen, welke molen ik dan nodig heb, of maakt dat niet veel uit?
ik weet namelijk niet of ze allemaal geschikt zijn voor het malen van botten enz.
Door Too
#1288666
Astrid, wil je m niet zelf laten kauwen?? Of heb ik iets gemist mbt gezondheid/tandjes

Volgens mij is Koekje gaan malen omdat er erg gemeut werd met bot[?] kauwen
Gebruikersavatar
Door koekje
#1288680
als ze het zo ook eten, vooral niet malen. ik maal alleen omdat ot geen hele vleesbotjes eet (en met taai spiervlees en orgaan heel erg lang en truttig doet en dan verdwijnt het eerder in sien). sien krijgt haar barfmenu ongemalen en zo groot mogelijk.
mijn porkert is maat 10. 8 en 12 kunnen ook goed.
Door AstridZ
#1288684
oke, dus malen hoeft niet eens perse, maar eigenlijk alleen als ze zelf niet graag/moeilijk kauwen,ik dacht dat het handig was om er op die manier porties van te maken
maar dan moet je dus per dag gaan varieren in vlees
er staan hier geloof ik ook ergens menu's wat je dan per dag nodig hebt toch?
Jaja, ooit zal het goedkomen hahaahah, ik moet er echt even aan wennen maar daar heeft ieder van julie last van gehad lijkt me
Door Nyncke
#1288692
Je zult verbaasd zijn wat ze met die kleine tandjes allemaal wegwerken  :biggrin2:
Door Too
#1288706
Je begint met te kijken/zoeken waar je makkelijk aan kunt komen wbt [vlees]bot , [spier]vlees en orgaan,
Wellicht is daar al een goed menu mee samen te stellen voor aanvulling en/of variatie is t altijd een optie om [samen]te bestellen bij een van de 'barf'-leveranciers

Kleine bekkies zijn meestal heel goed in staat kippenek, kwartel[heel of karkas], duif ed te kraken, met een beetje oefening [evt kraak je t 'voor' met de hamer] krijgen ze heel veel bot-dingen 'weg'
Door AstridZ
#1288714
Whahaha, nou ik ben benieuwd
binnenkort gaan we het beleven
We beginnen zowiezo met carnibest
met daarbij eendagskuikentjes en muisjes ofzo

Too, bedankt voor je tip wat geschikt is voor een kitten
ik zal zowiezo de adressen nagaan die op het forum staan, daar staan er enkele bij bij ons in de buurt dus dat is wel handig
Hoe wee een volledig weekmenu moeten samenstellen moeten we nog allemaal ff uitpluizen maar dat gaat vast ook wel lukken
Door Henkje
#1288802
Voor de babies heb ik 2x gemalen. Totdat ik zag dat ze ook gewoon een hele kwartel wegkregen met die kleine tanden. Kip ging ook heel goed.
Ik had wel op MP een oude molen, maatje 10 voor 5 euro ofzo. Maar in hele goede staat :)
Door AstridZ
#1289296
Nou Henkje, dat is dan geluk hebben, ik heb echt alleen maar roestige gezien
en dan vraga ik me ook af of de messen nog wel goed zijn.
Maar goed, we proberen het eerst zonder te malen, als dat niet lukt kan ik altijd nog een molen bestellen.
Door Jel
#1290165
Is zo'n Porkert vleesmolen wel makkelijk schoon te maken? Kan je echt overal bij met een afwasborstel of gaat dit anders?

Heb zelf ook overwogen om er één te kopen maar het vastmaken aan de tafel staat me nog een beetje tegen (heb helaas geen oude tafel die ik kan gebruiken) en het schoonmaken lijkt me zo moeilijk.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door