Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door charlarloca
#1284590
Graag jullie mening over het menu van Max voor volgende week (dan komen alle spullen binnen, nu krijgt hij nog KVV). Overigens mag Max wat schraler dus heb ik de percentages met de rekenhulp berekend op 7.5 kilo en 2%. Eerst maar eens kijken hoe hij het daar op doet.

Maandag 150 gram vleesbot
Dinsdag 100 gram orgaan + 50 gram groenten
Woensdag 100 gram vleesbot + 50 gram groenten
Donderdag 150 gram vleesbot
Vrijdag 100 gram groentenmix + 50 gram spiervlees
Zaterdag 100 gram vleesbot + 50 gram tafelrest
Zondag 150 gram vleesbot

Vleesbot (iedere dag dat ie vleesbot krijgt iets anders):
kippennek, kippenrug, kwartelkarkas, eendennek, zalmkop, zalmlijf, sardientjes, haaskarkas

Spiervlees: kalfssnippers, lamssnippers, hertsnippers, rundersnijsels

Orgaan: kippenhart, kippenmaag, lamspens, lamshart. Nieren en lever lust Max niet.

Vallen sardienes en zalmlijf ook onder vleesbot? Dit weet ik namelijk niet zeker. Graag jullie mening of er nog iets ontbreekt in het menu en of ik alles goed heb onderverdeeld. Ik dacht zelf 1x per week vis te geven en 1 x kip en daarnaast dus kwartel, eend en haas (als ie dat lekker vindt). De groentemix heb ik zelf in de sapcentrifuge gemaakt (pulp er weer bijgedaan) en die bestaat uit vele soorten groenten, yoghurt en een klein druppeltje honing.
Laatst gewijzigd door charlarloca op di 16 jun 2009, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#1284754
Lekker gevarieerd dat wel!

Toch vind ik dat je Max wel lever moet geven. Probeer biologische lever dat eten mijn honden wel; niet-biologisch eten ze ook niet. Lever is echt te gezond om te laten liggen.
Ik zou zeker één of twee rauwe eitjes per week geven en wat knoflook.
Sardienes en zalmlijf (mits met graat) vallen onder vleesbot.
Door charlarloca
#1284868
Knoflook en rauwe eieren zitten door de groentemix heen, maar misschien mag hij nog een eitje per week erbij. Ik zal eens wat biologische lever proberen, maar ik denk niet dat hij het eet. Ik heb de percentages aangehouden van de rekencalculator en barfplaats en met die rekenmethode kom ik echt op zo weinig spiervlees uit per week. Bedankt voor de tips!
Laatst gewijzigd door charlarloca op di 16 jun 2009, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#1284909
[quote="ulla"]
Sardientjes vallen onder spiervlees,omdat het graat zo zacht is wat erin zit.
Zalmlijf valt onder vleesbot. ;)
[/quote]

Ik vind sardientje heel prooi dier en dat valt bij mij onder vleesbot. Er zit immers ook nog een kop aan/op.
Door Peter79
#1287800
Ik heb een hondje van zes kilo en die krijgt 200 gram spiervlees, ook uitgerekend met de barfrekenhulp.
Ik denk dat je vrij veel groente geeft en dan ook nog tafelrestjes, wat ten koste gaat van het spiervlees.

Lever vindt mijn hond ook niet lekker, maar is wel nodig.
Daarom meng ik het door iets wat ze heel lekker vind, op die manier krijgt ze het toch binnen.

Vis reken ik tot spiervlees, die paar graten zie ik niet als bot, alleen zalmkop geef ik als vleesbot.
Door 202Spots
#1287825
[quote="charlarloca"]
Maandag 150 gram vleesbot
Dinsdag 100 gram orgaan + 50 gram groenten
Woensdag 100 gram vleesbot + 50 gram groenten
Donderdag 150 gram vleesbot
Vrijdag 100 gram groentenmix + 50 gram spiervlees
Zaterdag 100 gram vleesbot + 50 gram tafelrest
Zondag 150 gram vleesbot

Vleesbot (iedere dag dat ie vleesbot krijgt iets anders):
kippennek, kippenrug, kwartelkarkas, eendennek, zalmkop, zalmlijf, sardientjes, haaskarkas
Spiervlees: kalfssnippers, lamssnippers, hertsnippers, rundersnijsels

Orgaan: kippenhart, kippenmaag, lamspens, lamshart. Nieren en lever lust Max niet.
Vallen sardienes en zalmlijf ook onder vleesbot? Dit weet ik namelijk niet zeker. Graag jullie mening of er nog iets ontbreekt in het menu en of ik alles goed heb onderverdeeld. Ik dacht zelf 1x per week vis te geven en 1 x kip en daarnaast dus kwartel, eend en haas (als ie dat lekker vindt). De groentemix heb ik zelf in de sapcentrifuge gemaakt (pulp er weer bijgedaan) en die bestaat uit vele soorten groenten, yoghurt en een klein druppeltje honing.
[/quote]

Ik zou maaltijd geven met alleen maar orgaan...
Liever 'n paar keer per week 'n gedeelte van de orgaan in combinatie met 'n ander vlees soort geven.
en de lever of niertjes eventueel even opbakken of beetje koken is beter dan helemaal niet geven.
Wanneer ze de smaak te pakken hebben,dan steeds rauwer gaan geven en dan wennen ze er wel aan.
Ook zou ik niet meer dan 50% van de maaltijd aan groentenmix geven, maar gewoon elke dag groentemix geven.

Vis met alles erop en er aan kan als "vleesbot" gerekend worden.
Ik zou de eieren niet door de groentemix mengen (en invriezen?) maar liever 2-3 x per week 'n verse ei door 't eten roeren.
Yoghurt ook niet met de groentemix invriezen,maar vers gebruiken.
Door charlarloca
#1287981
Naar aanleiding van jullie tips heb ik de inmiddels nieuwe rekenhulp geprobeerd en daaruit komt naar voren dat Max inderdaad meer orgaan zou moeten eten. Heb biologische lever besteld, dus ik ben benieuwd of ie dat lust. Verder ga ik vanavond of morgen even een nieuwe berekening maken met de nieuwe barf rekenhulp, want daar komen toch andere percentages naar voren. Ik zal naast de groentemix ook 2 maal per week een eitje door z'n eten roeren. Yoghurt krijgt ie soms ook na of bij zijn eten. Bedankt!
Door charlarloca
#1288465
Ben ik weer. In de oude rekenhulp moest je zelf aangeven hoeveel spiervlees je wilde geven, aangezien de teller daar op 0 stond. In de nieuwe wordt er gezegd dat er inderdaad meer spiervlees gegeven moet worden. Mijn nieuwe menu:

ma 100 gram vleesbot + 50 gram orgaan
di 100 gram vleesbot + 50 gram groentemix
woe 100 gram spiervlees + 50 gram groentemix
do 100 gram vleesbot + 50 gram orgaan
vrij 100 gram vleesbot + 50 gram groentemix
za 100 gram spiervlees + 50 gram orgaan
zo 150 gram vleesbot

De eerste week krijgt ie dan het volgende voorgeschoteld:
ma 100 gram kippennek + 50 gram biologische runderlever
di 100 gram eendennek + 50 gram groentemix
woe 100 gram kalfssnippers + 50 gram groentemix
do 100 gram zalmkop + 50 gram lamshart
vrij 100 gram kwartelkarkas + 50 gram groentemix
za 100 gram hertsnippers + 50 gram lamspens
zo 150 gram parelhoenkarkas

Plus die week 2 eieren en 2 keer een klein portie yoghurt

Dit een beter menu idee dan het eerste? Ik hoor het graag weer en alvast bedankt voor de tips!
Door Peter79
#1288612
Volgens mij ziet het er goed uit.

Vleessoorten en vleesbotsoorten zo veel mogelijk wisselen.
Beetje honing, noten en huttekase.
Misschien af en toe een visje erbij op een spiervleesdag.
Door charlarloca
#1288696
Bedankt voor de tips! Dit was natuurlijk het menu voor de eerste week. Ik heb namelijk de volgende dingen besteld:

Vleesbot:
Kippennekken
Kippenruggen
Kwartelkarkas
Parelhoenkarkas
Eendennekken
Zalm kop
Zalm lijf

Spiervlees:
Kalfssnippers
Lamssnippers
Sardientjes
Hert snippers
Biologische rundersnijdsels

Orgaan:
Kippenhartjes
Lamspens
Lamshart blokjes
Biologische runderlever

De week erop krijgt Max weer een andere variatie met ander spiervlees en andere vleesbotten (misschien wel een paar dezelfde maar dat is niet zo erg). Ik ga het iedere keer zo proberen te verdelen dat hij zoveel mogelijk verschillende dieren in een week krijgt. En even uitvogelen of er nog iets tussenzit wat ie echt niet lekker vindt. Vandaag komt de lading dus ik ben benieuwd! En ik hoop dat het in mijn vriezer past. De snoeischaar en het splinternieuwe vleesmes (op de kop getikt voor 3 euro) liggen al klaar  ;D

De honing zit al door de groentemix, maar daar mag ie nog wel een klein beetje van door de yoghurt bijvoorbeeld. Huttekase is ook een goed plan. Enig idee hoeveel ik hem dan moet geven (hij is 7.5 kilo en ik wil 2% gaan voeren om mee te beginnen). En wat voor noten kan ik hem het beste geven?
Door charlarloca
#1288995
Pfff bijna 3,5 uur bezig geweest met hakken en breken en knippen, maar dan heb je ook wel wat. Alles ging gelukkig net in de vriezer. Heb mooie porties van alles kunnen maken, dus dat is heel handig. Max wist niet wat z'n neus overkwam. Snuffelen overal. Heb hem een paar kleine plukjes laten proeven en het meeste vond ie heerlijk (zalm, hert, parelhoen, kwartel). En zelfs de biologische runderlever at ie! Dus Rovanna bedankt voor de tip!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door