Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjet
#1288196
Gisteren heb ik Luna voor het eerst geitenribben (van het IC) gegeven. Ik vond dat ze er erg lang over deed.
Toen ik even probeerde de ribben te buigen, lukte dat niet. Ik kan niet goed beoordelen of ze van een jonge geit zijn (had ik wel om gevraagd), ik vond ze wel behoorlijk lang, maar helemaal niet dik.
Ik heb de ribbetjes uiteindelijk toch maar afgepakt.

Verder eet ze allerhande bot, ook lamsribben en nu en dan een lams/geitekop. Dat gaat allemaal prima.
Op zich is het natuurlijk leuk dat ze wat langer bezig is met een maaltijd, maar ik wil haar niet te harde botten geven. Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1288266
tja, vindt dat altijd een beetje moeilijk, er zit veel verschil tussen..
heb ook eens lamsribben gehad die waren boterzacht, echt heel mooi..
maar ook eens gehad dat ik ze zo heb weggekieperd, en dat geldt ook voor geitenribben..
Door tieneke
#1288275
Knip de volgende keer bij twijfel met een snoeischaar in de rib,gaat dit met moeite dan is de rib veel te hard.
Een zeer jonge rib kun je met je handen al doormidden breken  ;)
Door ~anna~
#1288312
ik heb in het verleden crystal ribben gegeven die te hard waren terwijl ik ze had gekocht als jonge ribben.
maar ze deed er soms erg lang over en ik heb ook meegemaakt dat de ribben loslieten.
daarom geef ik liever alleen lamsribben.
ik heb weleens hele jonge geiten ribben gehad en die waren klein en die kon balou ook eten maar dat is maar zelden dat je ze zo krijgt.
daarom bestel ik niks meer maar ga ik ernaartoe en dan zie ik wel wat ze hebben.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1288376
Als ze al "behoorlijk lang" zijn dan gok ik erop dat dit helemaal niet van dat jonge spul was. Echt jonge ribben kun je met je handen ombuigen. Maar hoe dan ook, als je denkt dat het spul te hard is, niet geven, het is het risico niet waard. Ik snij dan het vlees eraf en pletter de rest weg.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1288382
Ik heb ook wel eens van die hele lange platte ribben gehad van het IC, die gezien hun omvang nooit van een jonge geit konden zijn. Maar de snoeischaar kwam er makkelijk doorheen dus toch maar gevoerd. De hondjes hadden er geen problemen mee.
Door Lizzy
#1288514
*Dorothea* schreef: Ik heb ook wel eens van die hele lange platte ribben gehad van het IC, die gezien hun omvang nooit van een jonge geit konden zijn. Maar de snoeischaar kwam er makkelijk doorheen dus toch maar gevoerd. De hondjes hadden er geen problemen mee.
Yep, die ervaring heb ik ook. En de laatste keer waren de ribben ZO zacht dat mijn honden er eigenlijk geen kluifwerk aan hadden (maar wel ontzettend lekker vonden). Voor mij is de snoeischaar ook het middel om te bepalen of ik ze wel of niet geef. En als ik de ribben erg lang vind, dan knip ik er met de schoeischaar een stuk af (van de lengte) en krijgen ze dus dat rugstuk + een stukje rib.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1288535
Onze lamsribben zijn ook erg hard. Ik denk dat de biologische lammeren te oud zijn, bijna schapen. Umai knaagt ze kaal en de herders eten ze wel op, maar die eten ook wervels.
Door tt-tjes
#1289061
vanaalst schreef: ik ga de eerst volgende keer met m'n snoeischaar naar het ic!
Dan ben ik benieuwd naar de gezichten ;D
Door tieneke
#1290034
Hitam schreef: Onze lamsribben zijn ook erg hard. Ik denk dat de biologische lammeren te oud zijn, bijna schapen. Umai knaagt ze kaal en de herders eten ze wel op, maar die eten ook wervels.
Hier ligt nog 1 lam/schaap in de vriezer wat ik ook kocht als lam van hooguit 10 maanden,Ik heb nu gelukkig een nieuw adres gevonden wat wel iets duurder is maar veel beter voor de tandjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door