Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#1286705
In Nederland kregen mijn honden altijd barf te eten en dat beviel mij heel goed. Ik woon nu alweer twee jaar in Portugal en hier hebben ze eigenlijk geen vleesafval. Alles wordt hier door de mensen zelf opgegeten, tot varkensoren en varkensballen aan toe. En als ik al eens aan pens kan komen is het schoongemaakt, dus de honden hebben daar niets aan en ze eten het zelfs niet.
Als ik in de gelegenheid ben koop ik een schaap op of een ander dier en slacht dat voor mijn honden. Maar ook daarmee heb ik niet genoeg en ik weet niet als je een dier slacht of dat compleet is. Ook moet de portugees niet horen dat het voor mijn honden is, want dan kan ik niets meer kopen omdat ze denken dat de honden daardoor achter de schapen aan gaan etc.
Nu heb ik het boek Gezonde Hondenvoeding van Geert de Bolster gelezen en hij doet een hele hoop met kip. Iedere dag geeft hij vlezige kippenbeenderen en dan wisselt hij dat verder af met hart, lever, groenten etc. Is dit een goed compleet voer of niet. Als jullie willen weten wat hij precies geeft wil ik die voorbeeld menu's wel hier neerzetten.
Ik hoop dat jullie mij hierbij helpen kunnen, want ik heb nu zo langzamerhand een idee dat ik een abonnement heb op de DA.
Door tieneke
#1286711
Kip kun je wel onbeperkt kopen?
Zelf zou ik in deze situatie kiezen voor een zg kipbarf-menu en dit aanvullen met vis,orgaan,groenten,rauwe eitjes,noten etc.
Probeer er zoveel mogelijk andere soorten vlees bij te geven,het is niet ideaal dit eenzijdige menu maar altijd nog beter dan brokken denk ik dan maar.
Door Xada
#1286721
Ja, kip kan ik kopen bij alle slagers en supermarkten evenals varkensvlees, maar varkensvlees wil ik niet voeren. Ik heb hier nu een paar kippetjes, maar als ik grotendeels kip ga voeren zit ik er aan te denken een broedmachine te kopen en zelf kippen te fokken voor de honden. Hier had ik vroeger nooit aan gedacht dat ooit nog een keer te doen, maar zo zie je maar hoe je levensstijl in het buitenland kan veranderen. Ook kan ik wel aan kalkoenen komen, geeft misschien toch iets afwisseling.
Ik heb hier nu ook een andere DA die dichterbij woont en die heel veel voor me doet. Hij zal ook proberen in het slachthuis vleesafval voor mij te regelen, maar dat duurt nog wel even.
Laatst gewijzigd door Xada op do 18 jun 2009, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1287480
Over het boek/menu van Geert de Bolster staat hier wel het e.e.a. geschreven. Ik vind het niks. Het is veel te eenzijdig en hij gebruikt veel te veel supplementen. En ik vind teveel kip ook niks. Maar ja, als je vrijwel geen andere keus hebt..... Ik zou dan kip toch zoveel mogelijk met andere dingen afwisselen en er inderdaad bijv. 2 keer per week vette vis bij geven (liefst heel), eieren, groenten, rauwe noten, fruit, etc. Ik sluit me dus 100% bij Tieneke aan.

Persoonlijk denk ik dat als je zelf kippen fokt en deze een gezond/goed leven geeft + ze wat ouder laat worden dan de gemiddelde plofkip (die met 6 weken geslacht wordt): dit gezonder is. En ik zou zelf geen kalkoen nemen ter afwisseling want de botten van kalkoen zijn erg hard. Ik zou dan eerder kwartel of parelhoen nemen. Indien mogelijk. Of konijn.
Door Cindy de Wolf
#1287502
Wat heel misschien ook een optie is, is om kvv te importeren. Ik weet dat er meerdere mensen hier op BP zijn die dit doen. Geen idee wat de prijzen hiervan zijn. Misschien kan je Herby benaderen om te kijken wat een vriestransport zou moeten kosten.

Als je overweegt om zelf te fokken en te slachten zijn konijnen misschien ook nog een optie en kleine kwartels. Tot die tijd zoveel mogelijk proberen af te wisselen met waaraan je kan komen.
Door Xada
#1287575
Naar aanleiding van het andere bericht over kalkoenen had ik die al van mijn lijstje geschrapt. Aan konijn had ik stom genoeg niet gedacht. De kippen hebben bij mij een prima leven denk ik. 's Nachts zitten ze in hun nachthok, maar voor de rest lopen ze los op het erf rond. Ook tussen de honden en de paarden. Mijn kippen zijn ca. 6 kilo als ze een half tot driekwart jaar oud zijn. Ik ga ook eens kijken naar kwartels en parelhoenders.
Vis willen 3 van mijn 4 honden niet eten. Wel vis uit blik (sardientjes) is dat ook goed en hoe kan ik ze anders leren verse vis te eten? Is het ook wat om die eerst te koken? Dan verwijder ik natuurlijk wel alle graatjes.
Ik vind het menu ook wat te eenzijdig, maar met die andere vogels en konijn wordt het al beter volgens mij. Verder krijgen ze natuurlijk waar ik aan komen kan van andere dieren.
Ik heb op dit forum ook eens gelezen dat iemand een geit of een schaap liet slachten voor zijn/haar honden. Maar hoe zit het dan met de delen die je niet kunt voeren? En hoeveel kilo blijft er ca. over van een schaap of een geit? Ik heb één keer een schaap geslacht met mijn buurman, maar het aantal kilo's dat over bleef viel mij vies tegen.
Ik probeer een menu op te maken en zal dat hier ook even vermelden. De groenten wil ik ook zelf verbouwen, er staat al van alles in de tuin voor de honden en de kippen.
Ook zal ik contact opnemen met Herby, maar ik ben bang dat dat te duur zal worden.
Alvast bedankt voor alle informatie.
Door Cindy de Wolf
#1287605
Als ik me goed herinner importeerd Isabel Debacker (als ik het zo goed schrijf) hier op BP Duck en dat schijnt nog mee te vallen qua prijs. Informeren kost niets zullen we dan maar zeggen ;) en Herby laat ook van alles komen vanuit de hele wereld dus wellicht valt het nog mee.

Vis uit blik kan je zeker geven. Verders kan je hele vissen leren eten door elke keer hele kleine beetjes bij lekker eten te geven. Kortom heel langzaam opbouwen.

Zelf fokken en slachten kan natuurlijk ook. Hoeveel er van een geit overblijft geen idee. EVDS hier op het forum laat wel met regelmaat slachten. Zij zal je wel kunnen vertellen hoeveel er over blijft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door