Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cat
#121192
Een vriendin van mij geeft haar hond deels brokken en deels Energique. Zij mengt dit door elkaar. Nu is mij verteld (en lees ik dit ook in de bibliotheek in een stukje van Lizzy) dat je dit vooral niet moet doen.

Maar wat is nu eigenlijk de motivatie om niet te mengen? Weet iemand dat?

groetjes Cat
Door Lizzy
#121198
En doet haar hond het hier goed op? In dat geval: van mij mag ze het mengen!

Ik zou het zelf niet doen omdat ik van mening ben dat versvlees en brokken beide anders verteren. Ze doen er ook allebei een andere tijd over, voordat de maag ze optimaal verteerd heeft. Tevens bevat een brok veel graan = koolhydraat en dit zal zorgdragen voor een hogere pH waarde van het maagzuur. Een zuur maagzuur is nodig voor het optimaal verteren van rauwe voeding. Mede om bacterieen goed te kunnen doden.

Groetjes, Lizzy
Door karray
#122214
sluit mij aan bij het betoog van Lizzy met als aanvulling dat er minimaal 8 uur moet zitten tussen het gevn van brokken en vers vlees ivm met de reden genoemd door Lizzy.Vlees en brokken hebben ook een anderen eiwit samenstelling door deze twee met elkaar te vermengen verstoor je het eiwit ballans in het gegven voer, niet doen dus
Door yalla
#122218
Persoonlijk adviseer ik mensen om een paar dagen brokken en een paar dagen vers te geven. Zo is de kans op een succesvolle vertering het grootste.
Door Jolly
#122227
zo ben ik ook begonnen, deed 3 dagen kvv en 4 dagen brok, toe werden dat al heel snel 5 dagen kvv en 2 dagen brok en nu voer ik al bijna 2 jaar alleen maar kvv.
Als er mensen bij mij komen dat advisser ik ze ook wat Yalla zegt, maar ik adviseer daar ook nog bij dat ze de 1ste 2 weken bij kvv ook fyto/kruidenmix kunnen bijvoeren, dit om een extra stimulans te geven om de luie darmen aan het werk te zetten.
ik heb dat ooit zo te horen gekregen( weet niet meer van wie) dus als dat onzin is, vertel me dat dan gauw.

Helaas neemt niet iedere "klant" de adviezen in de aandacht en heb ik dus ook 2 (eigen fok) kruisings JR's die dus wel BB krijgen maar daardoor dus ook nog flink een hoeveelheid brokken gemengt >:( :-\. Want anders is het zo weinig wat ze te eten krijgen. Jullie kunnen al raden hoe ze er dus uitzien. :-\
Binnenkort komen ze een week logeren en zal ik ze eens flink laten lopen en werken voor hun eten, worden ze op een rantsoen van kvv gezet en geen brokken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#122233
[quote="yalla"]
Persoonlijk adviseer ik mensen om een paar dagen brokken en een paar dagen vers te geven. Zo is de kans op een succesvolle vertering het grootste.
[/quote]

Ik ga daar graag in mee omdat de verschillen in vertering mij logisch in de oren klinken.
Daarbij wil ik wel de kanttekening maken dat ik ruim 15 jaar brok en diners heb gemengd met kvv of enkelvoudige producten zoals pens of kip en dat ik daarbij nooit de indruk heb gekregen dat de honden er last van hadden of dat er iets mis was met de vertering. Misschien is het ook deel kwestie van "zoals je ze went, zo heb je ze?"
Door K@rin
#128656
Op de brokkendagen krijgen ze bij mij 's avonds ALTIJD brokken met pens er doorheen gemengd.
Noël krijgt de laatste tijd wel een pond pens door zijn brokken heen.
Hij heeft er nooit last van.

Bjuly en Romy moeten afvallen en krijgen nu half kruidenmix en voor de andere helft OF de halve hoeveelheid Carnibest OF de halve hoeveelheid brok ......
Zijn toch ook van verschillende samenstelling en hebben ook nooit ergens last van.

Hoe staat het dan met vlees en bot tegelijkertijd geven OF vlees en groenten tegelijkertijd geven, dat verteerd toch ook allemaal anders.
Door gonny
#128700
Boris krijgt 's morgens brokken, 's middags cb + brok en 's avonds ook cb + brok!! Gaat helemaal goed!!
geen dunne of rare ontlasting niets!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#128740
[quote="gonny"]
Boris krijgt 's morgens brokken, 's middags cb + brok en 's avonds ook cb + brok!! Gaat helemaal goed!!
geen dunne of rare ontlasting niets!
[/quote]
Is dat omdat je niet kan beslissen wat je wilt voeren ??? ik vraag dit omdat ik me afvraag als je drie keer per dag gewoon brokken voert waarom je dan het vers erbij geeft.
Als je brokkendagen doet omdat het financieel niet te trekken is dan kan ik er bij, maar zo heb je weinig aan het goede effect van het verse voer lijkt me.
Door Truus
#128743
[quote="sylvia"]
[quote="gonny"]
Boris krijgt 's morgens brokken, 's middags cb + brok en 's avonds ook cb + brok!! Gaat helemaal goed!!
geen dunne of rare ontlasting niets!
[/quote]
Is dat omdat je niet kan beslissen wat je wilt voeren ??? ik vraag dit omdat ik me afvraag als je drie keer per dag gewoon brokken voert waarom je dan het vers erbij geeft.
Als je brokkendagen doet omdat het financieel niet te trekken is dan kan ik er bij, maar zo heb je weinig aan het goede effect van het verse voer lijkt me.
[/quote]

Jij zegt precies wat ik ook wauw vragen ???
Door gonny
#128792
Boris doet het prima! dus het verse vlees zal wel zn werk doen. het is idd te duur om hem helemaal om te zetten. ik ben zo begonnen met voeren omdat ik eigenlijk niets van vers vlees afwist. Het gaat gewoon prima zo! Boris is happy, gezond, zn ontlasting is perfekt, dus waarom dan veranderen?? ???
Door gonny
#128794
[quote="Lizzy"]
En doet haar hond het hier goed op? In dat geval: van mij mag ze het mengen!
I rest my case!!!! ;D
[/quote]
Door Truus
#128799
[quote="gonny"]
Boris doet het prima! dus het verse vlees zal wel zn werk doen. het is idd te duur om hem helemaal om te zetten. ik ben zo begonnen met voeren omdat ik eigenlijk niets van vers vlees afwist. Het gaat gewoon prima zo! Boris is happy, gezond, zn ontlasting is perfekt, dus waarom dan veranderen?? ???
[/quote]
Ik zou dan in ieder geval een maaltijd versvlees geven en er moet in ieder geval 8 uur tussen de brokken en het versvlees zitten.
Dat husselen lijkt mij echt niet goed. Brok blijven geven, O.K. dan, ik kan begrijpen dat het te duur is maar dan niet husselen met versvlees.
Door gonny
#128805
waarom dan niet?? als het goed gaat? als ik hem eten geef krijgt hij eerst zn cb en dan de brokken het zit dus niet echt door elkaar. maar als het zo goed gaat waarom dan veranderen, ik ben nu nml "bang"als ik een hele dag alleen brokken geef dat de "brokkendagen" weer dunnere ontlasting gaat opleveren, terwijl zn ontlasting nu perfect is. (wat een onderwerp om perfect te noemen) ;D
Door Truus
#128808
Ik zou het zelf niet doen omdat ik van mening ben dat versvlees en brokken beide anders verteren. Ze doen er ook allebei een andere tijd over, voordat de maag ze optimaal verteerd heeft. Tevens bevat een brok veel graan = koolhydraat en dit zal zorgdragen voor een hogere pH waarde van het maagzuur. Een zuur maagzuur is nodig voor het optimaal verteren van rauwe voeding. Mede om bacterieen goed te kunnen doden.

Om deze reden...

En ja.....mijn hond deed het ook goed op brokken maar nu zie ik het verschil !!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door