Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1286556
Ikijok heeft waarschijnlijk een hotspot. Ik heb nu ruim 10 jaar honden, maar dit is de eerste keer dat ik dit bij de hand heb...

Dinsdag voor ik wegging zag ik ineens een plekje bij Ikijok op de kop. Heel klein en onschuldig. Ik dacht "oh, een teek". Ik moest weg, dus RJ gevraagd of hij die teek effe weg wilde halen. Het was geen teek... Hm, wat zou 't dan zijn... Nou ja, het was niet zo erg, in de gaten houden dan maar... Kom ik 's nachts thuis, tref ik een slaperige RJ aan (hondjes klaar wakker), die vertelde me dat 't kleine wondje flink gebloed had en ja, 't zag er al wat rommeliger uit idd. Woensdag stopte het met bloeden, maar kwam er wel wat wondvocht uit en ik vond dat 't wat stonk. Niet heel erg, maar 't heldere vocht begon steeds meer "troepachtig" te worden en 't zag er allemaal wat groter en onrustiger uit. Ik dacht eigenlijk (ik kan 't niet goed zien) dat K'eyush zijn tandjes in 't hoofd van Ikijok had gezet en 'r een gaatje zat. Toch maar even naar de da voor 'n adviesje... Het is volgens de da een hotspot (geen gaatje) en heel misschien iets bacterieels... Advies is om er zalf op te smeren (Clindobionzalf) en schoonmaken met betadine... Vanochtend zie ik tot mijn verbazing dat er nog een tweede plekje is ontstaan (er vlakbij).... Ik baal nu effe dat mijn visus zo slecht is, daarnaast is 't een ramp om die zalf er op te krijgen, mag nauwelijks aan zijn kop komen (is normaal al moeilijk, maar nu dramatisch)...

Hoe kan ik dat met die betadine 't beste doen? Brandt dat niet enorm op zo'n wondje? En moet ik dat verdunnen? En welke vorm kan ik 't beste nemen? Je hebt betadinedoekjes, kan ik daarmee deppen, of wat pure betadine in wat water verdunnen? Het zit ook nog vlakbij de ogen, ik vind 't een beetje eng... :-[ Bang dat ie 't spul in de ogen krijgt. De zalf... Tja, dat smeer ik zo'n beetje op zijn haar, want hij heeft een dikke kop met haar natuurlijk. Is 't raadzaam de vacht weg te knippen (of te scheren), zodat de zalf echt op de wond komt?

Oh bah, ik vind dit helemaal niks... :-X
#1286633
*Natasja* schreef: Ik zou inderdaad de vacht wegscheren. Niet alleen kun je de zalf dan beter op de huid smeren, ook kan de hotspot aan de lucht drogen. Met zo'n dikke vacht als jouw jongens hebben, blijft het broeien: een ideaal klimaat voor een hotspot.
Kan dat met een "gewoon" elec. scheerapparaat? Of is dat niet echt hygiënisch? En doet dat zeer als ik over dat wondje scheer? Ik overweeg mijn vriendin maar even te laten bijspringen, anders wordt 't niks... Hier gaat hij 't vast niet mee eens zijn...
#1286672
Malamoods schreef: Kan dat met een "gewoon" elec. scheerapparaat? Of is dat niet echt hygiënisch? En doet dat zeer als ik over dat wondje scheer? Ik overweeg mijn vriendin maar even te laten bijspringen, anders wordt 't niks... Hier gaat hij 't vast niet mee eens zijn...

Ik heb het vorig jaar bij de DA laten doen, maar wij hebben dan zelf ook geen electr. scheerapparaat. Ik denk overigens dat een tondeuse sowieso makkelijker werkt.
#1286738
Malamoods schreef: Hm, hadden ze dat gisteren dan niet meteen kunnen doen, vraag ik me dan af...
Ja, dat vind ik ook een beetje vreemd. Toen Beau een hotspot had vorig jaar, heeft de DA meteen de plek (en een stuk eromheen) kaalgeschoren, om bovengenoemde reden. En dan hebben mijn honden nog maar een heel dun vachtje.
#1286795
ik scheer de hotspots bij Gunnar ook weg met een tondeuse, maar jouw eerste posting klinkt bij mij niet als een hotspot  :-\ :-\ :-\

Vooral dit:
Malamoods schreef: die vertelde me dat 't kleine wondje flink gebloed had en ja, 't zag er al wat rommeliger uit idd. Woensdag stopte het met bloeden, maar kwam er wel wat wondvocht uit en ik vond dat 't wat stonk. Niet heel erg, maar 't heldere vocht begon steeds meer "troepachtig" te worden en 't zag er allemaal wat groter en onrustiger uit.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er bij Gunnar altijd snel, bijna te snel bij ben, zodat het nog niet bloed, dus aan mij heb je misschien niet zo veel  :-[ :-X
#1286797
Als je het scheert dan kan het gaan jeuken want de haartjes groeien wel
weer aan natuurlijk. Ik zou het heel kort knippen, zo kort mogelijk met
ongeveer een kleine centimeter rondom de plek(ken) zodat het genoeg lucht
krijgt. Ik was het altijd met betadineshampoo en dat doe je op een nat watje
dus wordt iets verdund. Het is niet fijn, maar maakt volgens mij schoon en droogt
het wondje ook gelijk uit, als ik het goed heb. Verder heel goed proberen droog te
houden, zeker niet zwemmen en de plekken tussendoor droog deppen als het kan.

Sterkte, ze kunnen er enorm last van hebben!
#1286809
Ik heb bij die van mij al wel een paar keer hotspots meegemaakt, maar ik moet zeggen dat ik het nog nooit heb zien bloeden :-X
Dat vind ik dan ook wel wat vreemd klinken, dat hoort zich toch meer aan als een 'echt' wondje wat is gaan ontsteken.

Ik gebruik bij hotspots altijd l-mesitran honingzalf, daar zweer ik bij en werkt echt heel goed. Betadine heb ik bij hotspots zelf nog nooit gebruikt.

Kan je niet eens een foto maken van de wond? Ben toch wel benieuwd of het er nou als hotspot of wond uitziet.....
#1286871
Foto heeft nu nog geen zin, want er zit 'n berg haar voor, dus je ziet alleen een natte plek van 't vocht/troep dat eruit komt.. Maar ik heb net een goede hondenvriendin aan de telefoongehad en zij is nu in 't duin aan 't wandelen. Als ze klaar is met haar wandeling, komt ze even hier langs om te bekijken hoe 't eruit ziet en helpt eventueel even met scheren. Mijn man heeft net 'n tondeuse gekocht (in zijn lunchpauze, is zowieso altijd handig!). Mijn vriendin heeft ook veel ervaring met haar ene whooly malamute (zo'n vacht broeit snel, dus extra snel kans op hotspots)... Zij weet dus hoe te handelen en ze weet ook of 't een hotspot is... Daarnaast heeft zij pas een rot ervaring achter de rug met haar hond. Die was gebeten door 'n teek, teek verwijderd en dat is dus een wondje geworden, is gaan ontsteken en uiteindelijk uitgegroeid tot een abces dat is opengesprongen... Antibiotica sloeg toen niet aan en vervolgens liep de hond met een mega ontstoken wond en een kale kop rond... Dat was echt heel naar! Haar ervaring (en haar goede ogen) vertrouw ik volledig, dus ik ben heel blij dat ze even komt. Als ik er aan denk zal ik daarna effe foto maken. ;) Als 't geschoren is kan ik 't veel beter zien (en in de gaten houden) en behandelen... Ik heb nu dus die clindobionzalf, maar heb ook nog honingzalf liggen (Dermiel wondzalf). Ik twijfel wat ik erop zal smeren... Als 't wel iets bacterieels is (en dat zie je volgens mij niet aan de buitenkant), dan is misschien die clindobionzalf beter?

Fijn dat jullie meedenken. ;)
#1287115
Nou, 't is dus echt 'n hotspot (mijn vriendin heeft 't bevestigd). Maar er zit wel een kleine ontsteking. Heel goed schoongemaakt en gezalfd en binnen 'n uur zat die gore plek weer op zijn kop... Ik houd 'm goed in de smiesen, houd 't goed schoon en maar hopen dat 't snel weer gaat genezen... Gelukkig is Ikijok verder gezond, met goede conditie, dus dat zal alvast al in zijn voordeel zijn... Wel fijn dat je dan even kan terugvallen op iemand met goede kijk er op.

Rachel.
#1287220
joh.. maar goed dat je nog even verder gekeken hebt!
ik mocht dinsdag ook niet aan hem komen.. tenminste.. niet om te kijken toen RJ bezig was met hem..
ik zag alleen wat viezig haar.. meer niet..
hopen dat t snel weer over is.. tis zo klöten als je dingen moet doen.. en ze stribbelen tegen..
je kan t ze niet uitleggen helaas..  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door