Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1284422
De hondjes hebben net heerlijk genoten van de hazenkarkassen van Herby. Zelfs Sita, de kieskeurige barfer, begon zonder morren direkt aan het karkas en at het grommend op. Het viel in de smaak  ;D
Maar laatst kreeg ik dus van iemand een roadkill, een vers karkas van een aangereden haas. Indy en Sita trokken hun neus er voor op en de haas belandde in de kliko  :( . Wat is er nu anders aan die karkassen van herby? Is dat gekweekte haas? Of had ik die aangereden haas moeten laten besterven?
Door Henkje
#1284437
Volgens mij is het bij Herby wel wilde haas. Ik (nja, de monsters) vinden er af en toe hagel in.
Door sandrra
#1284498
Hier ook een paar keer hagel bij haas gehad.
Misschien had je t idd moeten laten besterven.
Door pallas
#1284512
Tja , het meeste wild is lekkerder na een paar dagen besterven.
Vers wild vinden ze hier ook blèh.
Door Lizzy
#1285417
Ze vinden hier haaskarkas ook geweldig. Volgens mij is dit dezelfde haaskarkas als die ik voer (hoewel ik het niet via Herby bestel) en die komt uit Argentinië. Misschien smaakt Argentijnse haas wel lekkerder dan Europese...? Ik heb ook geen idee. Ik weet wel dat mijn honden ook wilde Europese haas geweldig vinden. Ik hoorde trouwens van een jager/boswachter dat de Argentijnse haas minder gezond is/voedingsstoffen bevat dan de Europese. Omdat de hazen zich daar voeden met armere voeding. Onze Europese haas voedt zich met of kruiden of tarwe en suikerbiet (de polderhaas). Nou scheelt het ook nog wanneer de haas geschoten is. Hazen in november/december geschoten hebben een veel sterkere wildsmaak. Dus het kan ook heel goed dat wij Argentijnse haas hebben die het hele jaar door geschoten wordt en daarom niet zo sterk naar wild smaakt. Denk ik.
Gebruikersavatar
Door pike
#1285458
Lizzy schreef: Ze vinden hier haaskarkas ook geweldig. Volgens mij is dit dezelfde haaskarkas als die ik voer (hoewel ik het niet via Herby bestel) en die komt uit Argentinië. Misschien smaakt Argentijnse haas wel lekkerder dan Europese...? Ik heb ook geen idee. Ik weet wel dat mijn honden ook wilde Europese haas geweldig vinden. Ik hoorde trouwens van een jager/boswachter dat de Argentijnse haas minder gezond is/voedingsstoffen bevat dan de Europese. Omdat de hazen zich daar voeden met armere voeding. Onze Europese haas voedt zich met of kruiden of tarwe en suikerbiet (de polderhaas). Nou scheelt het ook nog wanneer de haas geschoten is. Hazen in november/december geschoten hebben een veel sterkere wildsmaak. Dus het kan ook heel goed dat wij Argentijnse haas hebben die het hele jaar door geschoten wordt en daarom niet zo sterk naar wild smaakt. Denk ik.
Zou een haas die zijn natuurlijke kostje bij elkaar scharrelt niet gezonder zijn dan een haas die tarwe en suikerbiet eet van overbemeste en ondergespoten bodem en (zoals ik regelmatig zie) langs de snelweg fourageert? Zo'n haas eet dan toch een beetje als een huisdier zeg maar en is mogelijk ook vetter. Het lijkt me dat het vlees van zo'n dier juist minder naar wild smaakt  :-\

Armagnac vindt haaskarkas lekker, Duc lust het maar vindt het soms wat hard en laat dan wat over. PIke vindt het per definitie te hard en zegt daar begin ik niet aan. Als ik het tot gruis mep dan lust hij het wel dus het is echt het bot wat hij te veel werk vindt, de luiwammes. Zelf, als omnivoor  ::), vind ik de Argentijnse haas van de Lidl errug lekker  :biggrin2:
Door Fynn
#1285965
Ik geef ook de haaskarkassen van Herby en die vinden ze heerlijk.
Ook heb ik meerdere malen haas gehad die hier geschoten was .
Een kennis stroopte hem dan en ik deed de haas nog zo'n 2 weken in de vriezer voordat ik ze aan de honden gaf.
Die aten de goed bevleesde haas heerlijk op.

Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Lizzy
#1286468
pike schreef: Zou een haas die zijn natuurlijke kostje bij elkaar scharrelt niet gezonder zijn dan een haas die tarwe en suikerbiet eet van overbemeste en ondergespoten bodem en (zoals ik regelmatig zie) langs de snelweg fourageert? Zo'n haas eet dan toch een beetje als een huisdier zeg maar en is mogelijk ook vetter. Het lijkt me dat het vlees van zo'n dier juist minder naar wild smaakt  :-\
Ja, ik denk dat een polderhaas minder gezond is dan een haas die kruiden eet. Maar ik denk dat een haas die kruiden eet en in november/december geschoten wordt, misschien door onze verwende nestjes niet graag gegeten worden omdat de wildsmaak zo sterk is. Mijn honden vinden Europese haas dus ook lekker, maar misschien hebben ze tot nu toe wel de polderhaas gegeten...? Ik weet het niet hoor, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Armagnac vindt haaskarkas lekker, Duc lust het maar vindt het soms wat hard en laat dan wat over. PIke vindt het per definitie te hard en zegt daar begin ik niet aan. Als ik het tot gruis mep dan lust hij het wel dus het is echt het bot wat hij te veel werk vindt, de luiwammes. Zelf, als omnivoor  ::), vind ik de Argentijnse haas van de Lidl errug lekker  :biggrin2:
Het is ook best hard, haaskaskas! Ik hoor hier altijd een hoop flink gekraak. Maar qua verteren is het blijkbaar toch een eitje, want ik vind nooit wat terug. Ik wist niet eens dat ze haas hadden, bij de Lidl? Met de kerst zeker?
Gebruikersavatar
Door pike
#1286923
Lizzy schreef: Ik wist niet eens dat ze haas hadden, bij de Lidl? Met de kerst zeker?
Yep in december. Argentijnse in een aluminium bak die je zo in de oven schuift  8)
Door Marjet
#1290094
Ik vind het nog altijd een beetje lastig te bepalen hoeveel procent bot er nou aan de verschillende typen vleesbot zit. Neem nou die haaskarkas, dat is toch niet bepaald bevleesd. Wat is de verhouding bot/vlees volgens jullie. Geef je hier ook wat extra spiervlees bij?
Heb trouwens verder niet het idee dat haar keutels extra hard of lichtgekleurd zijn.
Door sandrra
#1290171
Marjet schreef: Ik vind het nog altijd een beetje lastig te bepalen hoeveel procent bot er nou aan de verschillende typen vleesbot zit. Neem nou die haaskarkas, dat is toch niet bepaald bevleesd. Wat is de verhouding bot/vlees volgens jullie. Geef je hier ook wat extra spiervlees bij?
Heb trouwens verder niet het idee dat haar keutels extra hard of lichtgekleurd zijn.
Ik reken dit als kaal bot en doe er dus extra spiervlees bij.
kaalbot +/- 15% en 60% spiervlees
Gebruikersavatar
Door pike
#1290466
Ik reken het als 50/50 bot  ::).
Er zit toch altijd nog vlees tussen de ribben en de wervels.
Ze krijgen er bij mij dus geen éxtra spiervlees bij en de ontlasting is altijd prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door