Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1284429
Ik heb mijn dierenarts (een van de velen in de praktijk) een mailtje gestuurd over hoe hij denkt over barfen. Met de link van bp erbij uiteraard  ;D
Onderstaande mail kreeg ik van hem terug. Volgens mij is hij niet anti-barf.
Toch vind ik het redelijk zorgwekkend dat een DA 'fan' kan zijn van een brokkenvoeding, na alles dat ik hierover gelezen heb. Hoe komt dat? Is dat toch een commerciele inslag in zo'n praktijk? Waar dus Hill's en RC in de schappen staan. Of zijn ze 'gewoon' onvoldoende geschoold in dit specifieke onderwerp?

*Mailtje heb ik verwijderd, ik zit niet zo te wachten op 'gekibbel' over wel of niet persoonlijke mail op fora plaatsen  ;) Een ieder heeft zijn/haar mening, dat is duidelijk  :) Evengoede vrienden hoop ik :wavetowel2:*
Laatst gewijzigd door VeraNova op di 16 jun 2009, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#1284478
Ik denk dat het een combinatie is van beide. Zoals je van de dierenartsen hier op Barfplaats kunt horen, krijgen ze nauwelijks educatie op gebied van het zelf samenstellen van voeding. Het hele gebouw hangt vol met reclame materiaal van Royaal Konijn en Jeukenumaar en Hill's dus tja, het wordt er met de paplepel ingegoten. Daarnaast maakt brok inderdaad een fors deel uit van het inkomen. En geen brokken verkopen is dus heel slecht voor de portomonee. Je ziet daarom pro-vers dierenartsen toch brokken verkopen, naast de KVV. Of ze gaan zelf een KVV ontwikkelen om te kunnen verkopen. Of ze gaan meer van andere dingen doen. Zich bijv. toeleggen op meer alternatieve geneeswijzen. Ja, er moet toch gegeten worden, nietwaar?

Dus in eerste instantie is het onwetendheid. Dierenartsen die nooit verder kijken dan hun neus lang is en levenslang blijven roepen dat brokken 'de beste voeding' is, die zullen dit uit onwetendheid altijd blijven beweren. Je kunt je afvragen in hoeverre dat nou een ideale situatie is, een DA die niet verder kijkt dan zijn/haar neus lang is... Want laten we wel wezen: het is ons allen toch bekend inmiddels dat de gezondheid van mens en dier valt of staat bij een goede fundering en een goede fundering begint bij de juiste voeding? Dierenartsen die zich wel even hebben verdiept maar gauw weer terug kruipen in hun praktijk en brokjes blijven stampen: die doen dat zeker ook uit financieel motief ja. En ik ken eigenlijk geen DA's die niet commercieel zijn. De ene keer is dat commerciele gedrag schadelijker voor de hond dan de andere keer.... Ik ken DA praktijken die laparoscopisch castreren en een brief naar de klant sturen "Gut, als u hond nou toch onder narcose ligt, zullen we dan gelijk even zijn gebit schoonmaken, nagels knippen en er een cocktail vaccin injassen?". Kijk, die DA's zijn commercieel "ten koste van". En dan zijn er nog DA's die op een houtje zitten te bijten en nul commercieel zijn (ik ken er 1). En dan heb je nog van alles daar tussen. Maar ja goed, ik denk dat je ook wel moet begrijpen dat ook een DA gewoon zijn brood moet verdienen..... Ik zou ook liever hebben dat alle DA's verse/rauwe voeding gingen verkopen maar ja jeetje, dan lopen ze toch hun leuke presentjes mis. Leuke aankleding van de wachtkamer, met leuke rekjes voor de hondenbrokjes..... En ik denk dat veel van ons denken dat DA's slapend rijk worden, maar volgens mij moeten ook zij gewoon heel hard werken voor de centen.
#1284509
Hmmmm....dat laatste wat je zegt, daar twijfel ik absoluut niet aan.
Ik ben ook nooit te beroerd om een dikke rekening te betalen bij de Da. Er is hard en goed werk voor geleverd tenslotte (zich nog een rekening van €400 kan herinneren van vorige maand  :o).

Maar aan de andere kant denk ik ook dat je niet een universitaire studie volgt om dierenarts te worden en je besluit om je leven te wijden aan het wel en wee van de behaarde/gevederde/beschubde huisvriend, om ze vervolgens een matig tot ongezond dieet aan te bevelen.  :-\

Ik denk dat ik wellicht erg vanuit mijn eigen overtuiging denk. Hoe IK erin sta en hoe IK mijn beroep zou willen uitvoeren. Ik begrijp dat een DA de uitvoering van zijn werk invult vanuit verschillende werelden. Zijn eigen wereld (salaris, overtuigingen), dat van de praktijk (voortbestaan, missie/visie), de client (wat is de wens/vraag/verwachting) en de patient (welzijn/gezondheid). Daarin een juiste mix maken van handelingsstrategien lijtk me inderdaad geen gemakkelijke opgave.

Ik ben in ieder geval al lang blij dat deze DA open staat voor mijn invulling aan het dieet van mijn honden. Hij kijkt puur naar wat goed is voor mijn huisdieren en scheert niet ieder dier en iedere eigenaar over één kam.
#1284551
Ik begrijp je opmerking over mail deels, Angelique.
Ik zet het er niet voor niets zonder naam en toenaam op, snappie  ;)
Ik dacht dat ik zijn voornaam ook weg had gehaald, zie nu dat dat mis is gegaan  ???

Anyway....het is gelukkig geen heel vreemde mail, waar uit de hand lopende discussies over kunnen ontstaan. Dénk ik  :rolleyes2: ik weet nog niet zo heel erg goed hoe men hier op het forum communiceerd. Wat ik tot nu toe heb gelezen vond ik toch nog gemoedelijk  :)
#1284561
Met Angelique eens, ik zou toch echt eerst toestemming vragen aan de da alvorens zijn/haar prive email aan jou hier op een openbaar forum te plaatsen, anoniem of niet.

En verder vind ik dit een redelijk afgewogen verhaal met op zich geen slecht advies. Eerst eens kijken hoe de hond het erop doet is altijd slim, al moet je dan wel weten welke criteria je daarvoor aanlegt. Een hond kan op vers fors gaan ontgiften en dat moet je dan wel meenemen in je overwegingen.
#1285200
Ik denk dat het grootste probleem vooral is dat ze hier niet in geschoold worden, ook de assistentes niet.
Ik werk zelf als assistente namelijk en voer pas sinds kort kvv en rauw, nu zo'n 2 maanden.

Ze zijn vaak bang voor bacterien zoals salmonella.

Ik vind het samenstellen nog wat moeilijk maar dat gaat vast goedkomen.
#1285901
ilse frettenbende schreef: Ik denk dat het grootste probleem vooral is dat ze hier niet in geschoold worden, ook de assistentes niet.
Ik werk zelf als assistente namelijk en voer pas sinds kort kvv en rauw, nu zo'n 2 maanden.

Ze zijn vaak bang voor bacterien zoals salmonella.

Ik vind het samenstellen nog wat moeilijk maar dat gaat vast goedkomen.

Dan aan jou de taak als assistente om de dierenartsen en andere assistentes wegwijs te maken ;)
(doe ik ook ;))
#1286195
wenche schreef: Dan aan jou de taak als assistente om de dierenartsen en andere assistentes wegwijs te maken ;)
(doe ik ook ;))
hihi.. dat probeer ik ook al een beetje maar tot nu toe kijken de meeste er vreemd van op. Maar ik zal zeker nog vaak de discussie aangaan. Maar daar moet ik iets langer voor NRV en KVV voeren want 2 maanden terug kregen ze hier ook nog brokken.
#1323618
Hallo allemaal,

Dit lijkt me een goed moment om in te haken en mezelf - of liever gezegd, mijn viervoeters - op Barfplaats voor te stellen. Mijn naam is Annemarie, en mijn vriend en ik zijn deze week begonnen onze drie honden en twee katten op vers voer over te zetten. (Waarschuwing: ik ben nooit kort van stof...)

Het begon allemaal toen ongeveer een maand geleden vrienden van ons vroegen of we hun - toen - drie maanden oude boxermeisje Laika in huis wilden nemen, omdat hun huwelijk eronderdoor dreigde te gaan. (Een klassiek geval: vrouw en kinderen willen pup, man eigenlijk niet, vrouw zet zin door, kaboem.) We hadden al twee grote reuen - Scotch, een niet-raszuivere husky van 5,5 jaar, en Max, ongeveer 5 jaar, een mengelmoes met waarschijnlijk boxerbloed, die we in Portugal vonden toen we daar woonden en die toen ongeveer 2 maanden oud was - maar alles leek me voor Laika beter dan in een gezin te moeten opgroeien waar zij steeds een bron voor echtelijke ruzie vormde.
Laika werd bij ons afgeleverd met een deken en een zak brokken van het merk Orijen, het merk dat de fokker onze vrienden had aangeraden. Zelf voerden we altijd ProPlan aangevuld met gekookte kip, rijst en groenten (jajajaja, ik weet het, zeg maar niets...), een dieet dat we hadden afgekeken van onze Portugese buren, wier sharpei's uitstekend in hun vel zaten op dat voedsel.
Goed, een paar weken verder komt de bodem van de zak Orijen in zicht, en wordt het tijd om nieuwe brokken te bestellen. Nou is Orijen niet het goedkoopste voer, dus ik surfte wat over internet om prijzen te vergelijken en misschien zelfs een aanbieding te scoren. (Ik had toen al besloten om ook de reuen op Orijen over te zetten, want dat bleek zo ongeveer het beste merk brokken op aarde te zijn.) Zodoende belandde ik op een forum over brokken, en daar dook op een gegeven moment het Barf-concept op.
Ik was meteen helemaal geboeid, niet alleen omdat BARF eigenlijk zo logisch als wat is, maar ook omdat ik brokken altijd al een beetje... hoe zal ik het zeggen... verwijfd heb gevonden. Onze reuen aten - en eten - ze altijd graag, maar het zag er gewoon onnatuurlijk uit, vond ik diep van binnen. Een hond, zeker van het formaat van die van ons, hoort te trekken, te scheuren en te kraken. Ik heb nooit echt beseft dat ik dat zo voelde, totdat ik op BARF stuitte.
Inmiddels zijn Laika en Max al over op BARF. Laika ging eigenlijk probleemloos - die heeft dankzij de Orijen-brokken ook nog nooit granen gehad natuurlijk - al moet ik haar nog helpen door de botten plat te slaan en uit te hand te voeren omdat ze anders alles in een keer naar binnen glopt, zonder haar puppytandjes in te schakelen. Max had ik al een paar dagen een kippenvleugel als snack gevoerd, wat er prima in ging , maar toen hij de eerste keer een hele bak vol met rauw spul kreeg, keek hij toch wat vragend. Al at hij het uiteindelijk wel allemaal op...
Het makkelijkst ging het met Pipo, de kitten van inmiddels een week of zeven, die ik drie weken geleden in het bos in de regen onder een boom aantrof. Gisteravond jatte hij met doodgemoedereerde daadkracht een halve kwartel uit Laika's bakje, sleepte die grommend als een leeuw zigzaggend door de garage op zoek naar een rustig plekje, en ging daar zitten kanen alsof hij een lang en arbeidzaam leven lang al rauw vlees at. (Wat niet zo is, want toen ik hem vond, waren zijn tandjes nog nauwelijks doorgekomen. Hij moet nog bij zijn moeder gedronken hebben toen hij in het bos werd achtergelaten.)
De enige die nog weigeren rauw voedsel te eten zijn onze husky (!!) en onze oudste kat (Bambi, ook 5 jaar oud). Toen ik Scotch, die er nota bene uitziet als een wolf, een stukje vlees voor z'n neus hield, keek hij me aan met een blik van "JESUS WOMAN, wil je me dood hebben?!". Voor hem moet ik dus nog een therapeutische benadering ontwikkelen, al vermoed ik dat het gebrek aan gekookte kip, rijst en groenten (dus alleen droge brokken) op een gegeven moment wel een sterk argument zal blijken. En met Bambi ga ik aan het werk wanneer we terug zijn van vakantie.

Maar waar het dus om ging: in alle landen waar ik tot nu toe gewoond heb met honden (Portugal, Italië en nu Spanje), wisten de DA's te vertellen dat brokken voeren de enige manier was om tandsteen tegen te gaan. (Ik heb me altijd afgevraagd hóe dan, want voor zover ik heb kunnen vaststellen slurpen ze ze op zonder te kauwen.) En toen we de DA-assistente in Spanje recentelijk vertelden (ze vroeg ernaar, dat voeren ze dan in de computer in en daaruit leiden ze blijkbaar af of je goed voor je hond zorgt, alsof Orijen geven hetzelfde is als Frolic voeren) dat we onze honden ook wel eens op een recreatiebot lieten knagen, kreeg ze ZULKE ogen en riep ze meteen dat we dat niet moesten doen: botten zijn namelijk ZO VERSCHRIKKELIJK SLECHT voor honden! Mijn vriend zei meteen dat dat onzin was, dat de honden dol waren op die botten en dat hij ze gewoon zou blijven geven. Daarop schudde ze vol onbegrip haar hoofd; ik wil niet weten wat voor aantekening ze daarover heeft gemaakt in onze files...

Ik denk dat DA's ook gewoon proberen geld te verdienen, maar het belangrijkste probleem is toch onwetendheid. Anders kan ik niet verklaren waarom mensen die hun leven wijden aan het gezond houden en maken van dieren, niet de methodes promoten waarmee eigenaren hun dieren gezond en gelukkig kunnen houden. We hebben onze DA nog niet verteld dat we op BARF (zijn) over(ge)gaan, en ik ben benieuwd hoe ze zal reageren wanneer we dat bij het volgende consult vertellen... Ik reken voorlopig maar op weinig begrip!

Groetjes,
Annemarie en dierentuin
#1323656
Hoi Annemarie,
Welkom op Barfplaats!
Leuk, dat je bent overgestapt! Snap je dat nou, dat jullie Husky geen rauw/vers wil eten? Van katten kennen we dat wel maar de gemiddelde hond.... Ach, wie weet, komt het ooit nog eens!

En tja, dierenartsen..... Ik weet zeker dat ze het beste voor hebben met onze huisdieren hoor, maar voeding....? Het lijkt mij trouwens dus hoogst vermoeiend wanneer mijn huisarts, iedere keer als ik daar kom (al is het voor mijn rug) over mijn voeding begint. Ik ben benieuwd waarom zoveel DA's menen dat wel te moeten doen!

(omdat ze voeding verkopen?)
#1323662
Welkom Anne, slim van je om over te stappen op Barf  :D

Wij voeren onze honden en katten sinds 4 jaar uitsluitend rauw vlees.
De honden eten Barf en de katten kvv, misschien wil jouw oudste kat dat ook eten?

Recreatiebotten geven wij niet, die vind ik te hard en te riskant voor het gebit, het zijn meestal immers meestal botten van dragende delen van grote dieren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door