Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1282904
Sinds begin januari zijn onze honden over op rauw. 's Morgens krijgen ze Smuldier glutenvrij, 's avonds zelf samengesteld. Wel gemalen (bot) en gesneden (spier/orgaan). Elke dag krijgen ze een flinke lepel iets aangekookte gepureerde groente en een scheut yoghurt of een lepel kwark. Daarnaast 2x in de week een rauw eitje. Eén keer per week krijgen ze zalmmix.
Het is veel werk, maar ik maak het met liefde. Ik kan niet anders zeggen dan dat ze het heerlijk vinden en het er naar mijn idee "goed op doen".

Toch heb ik de afgelopen weken weer dat onzekere gevoel. Dit heeft te maken met het feit dat we in 2 maanden tijd 3 van onze honden in hebben moeten laten slapen (waarvan twee in één week).
Begin maart hebben we afscheid moeten nemen van onze Witte Herder van 3 jaar. Haar huidproblemen waren helemaal verdwenen nadat haar rauw zijn gaan voeren (zij kreeg al vanaf juli 2008 volledig rauw). Zij had HD en allerlei problemen met haar voorpoten. De pijn werd zo erg dat ze het af en toe, ondanks pijnstillers, uitgilde. De pijn werd alleen maar erger. Omdat ik niet wil dat leven lijden is, hebben we de hele moeilijke beslissing genomen.
Begin mei ontdekte we bij onze kruising teckel/york van 9 jaar een grote bult op haar achterpoot (zo groot als een tennisbal). In de eerste instantie dacht de dierenarts dat het om een bloeduitstorting ging, maar na het nemen van biopten bleek het echter een mastocytoom (3e graad) te zijn. Binnen twee weken hebben we ook van haar afscheid moeten nemen.
Een week later kreeg onze kruising foxje van 13 jaar diarree met bloed. Bij een echo bleek dat ze een tumor van 9cm in haar mild had, de alvleesklier en galblaas waren sterk afwijkend van vorm. Ook zat er iets achter haar nieren, wat dat was konden ze niet goed zien. Ook van haar hebben we na twee dagen heel erg ziek zijn afscheid moeten nemen.

Is het toeval dat Joy steeds meer pijn kreeg en Bommel en Vetje ineens van die grote tumoren kregen? Bommel en Vetje waren allebei hele actieve en - naar het leek - gezonde hondjes. Of zou het toch te maken kunnen hebben, dat ze misschien toch tekorten hebben opgelopen die we niet opgemerkt hebben? En zo ja, hoe zouden we die tekorten dan misschien hebben kunnen ontdekken, waar moeten we op letten.

Onze acht honden die we nu nog hebben blaken van energie en zitten vol levenslust. Ze glimmen ons tegemoet en hebben nog nooit zo mooi in hun vacht gezeten. Maar dat leek bij Bommel en Vetje ook zo.
Laatst gewijzigd door Ons Elftal op zo 14 jun 2009, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kojak
#1282957
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ons Elftal
#1283076
kojak schreef: Ik denk, dat je gewoon heel veel pech hebt gehad.. 
Dat is inderdaad wat ik mijzelf iedere keer probeer voor te houden. Ik ben er ruim een jaar mee bezig geweest om de overstap naar rauw te maken. Zal ik wel, zal ik niet. Kan ik het wel, kan ik het niet. Doe ik ze te kort op brok of doe ik ze tekort op rauw. Altijd maar twijfel, twijfel, twijfel. Dan een week rauw, dan toch maar weer brokken. En iedere dag hier maar lezen, lezen, lezen............... De witte herder was er qua huidproblemen zo erg aan toe, dat ik uiteindelijk haar als eerste toch op rauw heb gezet door alle positieve verhalen die ik hier las. En inderdaad ze had nog nooit zo'n mooie vacht gehad als de laatste maanden. Daarom durfde ik het toch aan om ze allemaal om te zetten. Het voelde (en eigenlijk nog) voelt het heel goed. Ze smullen ervan. Zelfs de wat minder goede eters eten nu binnen no time hun bak leeg.
Wat jij zegt (schrijft) klinkt allemaal heel logisch en ik hoef er ook echt niet meer van overtuigd te worden dat ik hiermee door moet gaan. Alleen zou ik zo graag op tijd willen constateren als ze tekorten op zouden lopen.
Bij onze dierenartsen (maatschap) hoef ik met deze vraag ook niet aan te komen. Zij willen er niet eens over praten. Sommigen zijn er niet op tegen, maar geven toe niet genoeg kennis hiervan te hebben. Anderen zijn fel anti-vers.
Door co
#1283095
lieve honden liefhebber .
ik denk dat je gewoon je best hebt gedaan en meer kan je niet doen.
er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan.
dat je er over na denkt of je het wel goed hebt gedaan is alleen al super .
maar ook wij weten niet alles en je honden zijn gelukkig bij je geweest.
met elke hond leren we ook weer en weetje jij bent ook maar een mens ,je hebt echt je best gedaan.
ik hoop dat je het verlies van je honden een plaatsje kan geven.
groetjes coby en een knuffel van spike
Door kojak
#1283099
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#1283357
kojak schreef: Ik denk, dat als je hond een tekort heeft, dat je dat dan ook goed merkt. Omdat alles in het lichaam door elkaar word aangedreven gaat iets minder goed werken. Ik denk dat je protentiele tekorten in het bloed of in het uiterlijk kunt zien omdat dan iets minder goed werkt of overuren maakt.

Maar het ligt eraan wat voorn tekort je hebt, en waar het invloed op heeft, je zou het kunnen zien aan constante erg slechte ontlasting (epi), wat overigens geen resultaat van slechte voeding is of het bijv. likken aan stenen, haaruitval, doffe vacht, ontstekingen, ineens heel dik worden, groeiachterstanden ik denk dat er een gehele waslijst gemaakt kan worden met de symptomen van een eventueel tekort aan iets. Maar ik denk dat het allemaal dingen zijn die jij zelf als baas het eerste in de gaten zult hebben, en op die momenten word bloed geprikt, en kom je er achter als een bepaalde waarde erg afwijkt, of of er fysiek gezien iets erg afwijkt. zodra je dit dan gaat uitzoeken en vergelijkt met je dieet zou je dat misschien aan kunnen vullen met o.a. voeding, maar ook dat kan lang niet altijd opgelost worden met voeding.. vaak zijn het problemen/ziektes waar je qua voeding niet zo heel veel aan kunt doen.

edit ; even voor de goede orde ; met de voorbeelden van tekorten bedoel ik niet te zeggen dat elke hond die dit wel eens heeft gedaan/gehad meteen een tekort heeft. Het was enkel een voorbeeld.

nog een edit ; maar ik ben natuurlijk maar een gewoon normale burger, ik denk dat het beter is om contact op te nemen met een pro verse dierenarts (Tannetje ?)
Dat denk ik niet eigenlijk. Lang niet altijd. Een tekort aan vitamines misschien nog wel, maar een tekort aan mineralen of spore-elementen levert bij de mens al zulke vage klachten op, dat dat bij een dier lang niet altijd opgemerkt wordt, denk ik. Maar dat geldt natuurlijk ook als ze brokken eten, dus in die zin doe je wat je kunt doen.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1283760
persoonlijk zie ik niets verkeerds aan je manier van voeren .
het is natuurlijk heel verdrietig dat je deze lieverd bent verloren , maar denk niet dat t aan je voer methode ligt en zou hier dus ook mee door gaan bij je andere honden .
Door Lizzy
#1283958
Het is natuurlijk echt verschrikkelijk dat je zoveel ellende, verdriet en narigheid achter de rug hebt gehad. Maar dit toeschrijven aan tekorten? Dan zouden de in het wild levende honden in Afrika (noem eens een blommige) massaal dood gaan aan kanker en tumoren. Hetgeen dus niet het geval is.

Tekorten in de voeding merk je op zich redelijk snel. Aan een tekort aan energie, slechte vacht, slechte algehele conditie. En daarnaast heb je nog specifieke symptomen bij specifieke tekorten aan vitamines/mineralen. Tekort aan calcium of vitamine D of E of C geeft weer andere klachten dan een tekort aan vitamine B12.

Maar, wat doet jou denken dat je honden een tekort zouden hebben opgelopen op jouw manier van voeren? Mag ik een vraag stellen? En dat is niet gemeen bedoeld, maar zou dit ook in je op zijn gekomen als je brokken zou hebben gevoerd? De kans dat je honden tekorten aan goede voedingsstoffen zouden hebben opgelopen op brokken is namelijk veel aannemelijker dan met een verse/rauwe voeding. Ik neem tenminste aan dat je geen Smuldier kip/rund hebt gevoerd en daarnaast alleen vleesbot en spiervlees van alleen rund? Want dat zou behoorlijk eenzijdig zijn (doch krijgen honden ook daar geen tumoren van, eerder een slechte vacht en een slechte conditie).
Door Ons Elftal
#1284261
Met brokken heb ik er inderdaad nooit over nagedacht, maar toen was ik eigenlijk helemaal niet zo bezig met het eten van de honden en heb me er eigenlijk nooit in verdiept. Noem het naief, maar de dierenarts vertelde toentertijd dat er eigenlijk geen slechte brok bestond. Alleen zouden de goedkopere merken niet zo constant van samenstelling zijn ivm het aanbod van vlees op de wereldmarkt. Was de kip goedkoop, dan zat dat er meer in. Was de rund goedkoper, dan meer rund.
Door Hellen ben ik me gaan verdiepen in het voeren van vers en ik heb me hier suf gelezen. Ik ben me er dus veel bewuster mee bezig gaan houden. Mijn probleem is, dat ik niet alle soorten vleesbotten wil geven en ik dus afhankelijk ben van de kleinere diersoorten om botmix van te maken. Lamsribben passen bijvoorbeeld niet door de gehaktmolen. Ik geef vijf verschillende soorten botmix (eend/parelhoen/konijn/haas/kip), zalmmix en drie soorten spiervlees (rund/schaap/geit). Daarnaast krijgen ze orgaan (nier/lever/pens/hart) van rund en schaap. 's Morgens de smuldier glutenvrij, één keer in de week de pens compleet. De smuldier die ze 's morgens krijgen is maar heel weinig. 's Avonds krijgen ze de hoofdmaaltijd, in de percentages van de rekenhulp. Al vind ik het soms wel moeilijk om te bepalen hoe de verhouding vlees/bot is.

Omdat ze beiden van die grote tumoren hadden die zo snel groeiden hebben me eigenlijk angst bezorgd. Ik was er van overtuigd dat ze allemaal kerngezond waren, want ook de zieke honden hebben tot eigenlijk tot op het laatst gespeeld, gehold en behendigheid gedaan. Dus er heeft naar mijn idee niets gesluimerd. Ik heb niets gemerkt. Ik heb dit ook echt nog nooit meegemaakt - ook niet in de familie en we hebben echt veel honden met z'n allen - en ben er heel erg van geschrokken. Had ik iets op kunnen merken en bij kunnen sturen?

En het lijkt inderdaad ook erg onwaarschijnlijk dat een tumor  van vlees zou kunnen ontstaan, maar wellicht groeit deze sneller als het algemeen gestel van de hond niet zo best is door bijvoorbeeld tekorten. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk omschrijf.

En onze andere honden blijven zeker vers krijgen hoor, want het is iedere dag weer een feestje. En nogmaals ze blinken ons tegemoet. Moet bij sommige wel goed uitkijken, want die hebben nu echt veel meer de neiging om dikker te worden. Ligt natuurlijk aan mij, want ze vinden het zo lekker dat ik het jammer vind om ze minder te geven. Dus ik moet daar echt streng in zijn :-\

Ik vind het heel fijn dat jullie zo uitgebreid hier op in gaan. Ik heb hier grote steun aan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door