Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#1260564
Stan is net 10 geworden. In zijn kop is hij nog een puppie en hij ziet er ook nog goed uit, maar ik zie toch wel de eerste verschijnselen van het ouder worden. Het is niet dat hij een oude indruk maakt, want hij is nog volop actief en altijd in om met een balletje te spelen. Maar ik zie dat hij gewoon toch een beetje startstijfheid heeft als hij opstaat als hij een tijdje heeft gelegen (zeker bij kouder of vochtig weer), dat hij wat minder bespiering in zijn achterhand heeft, sneller uitglijdt op gladde ondergrond en zich sneller blesseert. Sinds een paar dagen loopt hij rechtsachter mank. De eerste dagen steunde hij nauwelijks op zijn poot. Ik heb het even aangekeken voordat ik naar de da zou gaan, heb 'm traumeel gegeven en nu steunt hij er weer wel op, dus er zit verbetering in. Ik wacht dus nog even verder af.
Ik geef 'm MSM en visolie als supplementen bij zijn voer, maar vraag me af of dat voldoende is. Zou ik 'm beter ook nog iets van spiersupport en/of Corta RX kunnen geven of kan ik daar beter nog even mee wachten aangezien zijn klachten nog maar heel licht zijn?
Wat vinden jullie?
Door Lizzy
#1260607
Lastig. Ik geloof dat ik toch zou willen weten wat er met die achterhand aan de hand is, voordat ik ging supplementeren. Je kunt dan (vind ik) toch wat gerichter iets geven.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1260832
Lizzy schreef: Lastig. Ik geloof dat ik toch zou willen weten wat er met die achterhand aan de hand is, voordat ik ging supplementeren. Je kunt dan (vind ik) toch wat gerichter iets geven.
Ja, daar heb je misschien ook wel weer gelijk in. Het is alleen zo dat het absoluut geen ernstige klachten zijn. Het is gewoon iets wat er heel langzaam insluipt. De mensen die hier langskomen schatten hem vaak ook nog in als een jonge hond, zo loopt hij rond te springen. Als hij eenmaal lekker op gang is, zie je er ook niks aan. Dus gevoelsmatig denk ik dat het gewoon een kwestie is van de jaren die gaan tellen. Is het dan zinvol om foto's e.d. te gaan laten maken? Hij is geen ster in stilliggen, dus zal dat dan wel onder verdoving moeten en dat doe ik ergens ook weer liever niet :-\
Dat zijn spiermassa na zijn pensionering is afgenomen is ook niet zo raar natuurlijk.
Hij loopt vandaag trouwens weer een stuk beter dan de voorgaan de dagen. Hij zal wel weer iets lomps gedaan hebben ofzo....
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1262049
Hoi Sonja,
je zou hem voor de zekerheid inderdaad kunnen laten nakijken! Andere tips die me zo te binnen schieten zijn glucasamine (maar dat zit vast wel in spiersupport, weet ik zo niet) en om misschien wat anti-slip matjes voor hem uit te leggen zodat Stan ook een glij-vrije route kan nemen, voor honden op leeftijd worden gladde oppervlakten vaak wel lastiger en misschien is hij een keer ongelukkig uitgegleden...
Daarnaast zou je hem bij dit soort klachten ook heel mooi kunnen ondersteunen met TTouch(es)..
Groetjes,

Saille
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1262095
Er zit verbetering in de kreupelheid, dus ik ga gewoon door met traumeel en kijk het nog even een paar dagen aan hoe het herstelt. Hij belast de poot nu weer normaal, maar loopt nog wel wat stijvig ermee. Maar hij is verder gewoon vrolijk en als ik 'm niet afrem springt hij gewoon als vanouds in het rond.
Blijft hij stijvig lopen of worden de andere klachten erger, dan ga ik met hem naar de da.
TTouch wil ik nog een keer gaan leren, maar ik weet nu niet goed hoe ik het moet doen.  :-\
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1262835
Sonja schreef: TTouch wil ik nog een keer gaan leren, maar ik weet nu niet goed hoe ik het moet doen. :-\
Wat je in ieder geval zou kunnen doen is wat bij TTouch als Noah's March bekend staat, en eigenlijk is dat simpelweg Stan aaien maar dan heel bewust met je aandacht erbij en helemaal van zijn kop over het hele lijf tot ander aan zijn achterpoten/het puntje van zijn staart/zijn voorpoten afhankelijk van de baan die je beschrijft en zo het hele lichaam af. Voordeel daarvan voor jou is ook dat je eventuele pijnlijke plekken en/of temperatuurverschillen goed in de gaten kunt houden dus sneller alert bent op ontstoken gewrichten of juist hele koude voetjes :) Temperatuur is makkelijker te voelen met de achterkant van je hand, en dat is als de hond het een beetje spannend vindt ook wat minder bedreigend.

Mooi dat het beter gaat met Stan in ieder geval :)
Door joo-tje
#1283124
Wat betekenen hele koude voetjes? Dat vind ik namelijk vaak van mijn lab. Dat hij zulke koude voetjes heeft.
(hij heeft trouwens in 1 poot  ED gehad en is geopereerd helaas nu dus veeeeeel artrose)
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1283329
joo-tje schreef: Wat betekenen hele koude voetjes? Dat vind ik namelijk vaak van mijn lab. Dat hij zulke koude voetjes heeft.
(hij heeft trouwens in 1 poot ED gehad en is geopereerd helaas nu dus veeeeeel artrose)
slechte doorbloeding, gok ik zo.....blokkades bv.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door