Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1282682
Ik heb verleden week schapenlong gedroogd gedaan zoals het me verteld werd in kleine stukjes 1 cm in het vierkant platte plakjes wel 10 uur in de oven geweest op ong. 45 graden zag er goed uit maar wel nog in te knijpen.
Het is nu allemaal beschimmeld, wat doe ik fout.
Laatst gewijzigd door deja op wo 17 jun 2009, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door deja
#1282690
Okay dus het had toch langer gemoeten maar ik kreeg de indruk dat ik het niet harder kreeg als dat het was, moet ik dit nu allemaal weggooien, lees ook wel eens dat belegen vlees niet schadelijk is maar dit is natuurlijk schimmel, ik weet het niet, heb er toch behoorlijk wat werk aan gehad was 1,3 kilo de oven heeft geloof ik wel 3 dagen aangestaan, ik had ook een bak met grotere stukken die zien er nog wel redelijk uit kan ik die nog invriezen.
Gaat het een beetje met Brutus hoe oud is hij eigenlijk, heb ook een golden van 11 jaar en 6 maanden loopt ook niet geweldig is af en toe net een hobbelpaard krijgt sashasblend visolie vit. c en duivelsklauw iedere dag voel me af en toe net een gifmenger.
Door Alba
#1282972
Ik heb net een ladinkje long gedroogd en dat is juist, ondanks dat het eigenlijk wat kleiner gesneden had moeten worden, heel mooi droog geworden. Sommige stukjes zijn nog wat rozig van binnen, maar ook dat is dan mooi droog.
Door vagebond
#1282976
Ik stop ook alles uit de droger in de vriezer. De beloningsstukjes voor de wandeling beschimmelen ook wel eens als ze een dag of 2 in het tasje zitten. Ik geef t gewoon dan, maar dat zijn natuurlijk kleine stukjes maar.
Door deja
#1283080
Conclusie je krijgt het niet zo als je het koopt dat is echt hard dus een beetje schimmel is niet zo erg, heb het nog niet weggegooid, heb die kleine stukjes die waren het ergst in de magnestron gegooid en 3 min. op hoge stand verhit schimmel is weg koud laten worden en in de vriezer gedaan.
Ze zijn nu veel harder.
#1283085
deja schreef: Conclusie je krijgt het niet zo als je het koopt dat is echt hard dus een beetje schimmel is niet zo erg, heb het nog niet weggegooid, heb die kleine stukjes die waren het ergst in de magnestron gegooid en 3 min. op hoge stand verhit schimmel is weg koud laten worden en in de vriezer gedaan.
Ze zijn nu veel harder.
Ik had zelfgedroogde long die ik rustig 3 maanden in een potje kon bewaren. Die was dus droog genoeg, op m'n eigen drogertje. Wel al het vet er af gesneden en kleine stukjes van gemaakt.

Edit: beschimmelde producten kun je toch echt beter niet voeren, ook niet als je ze door de magnetron hebt gehaald. De schimmel zelf is dan wsch wel dood maar de toxinen die hij geproduceerd heeft zitten nog in en op je longstukjes.
Door deja
#1283091
Dat laatste stuk long was rum 400 gr. en zat een vet aan dat had ik al gedroogd heb echt dunne plakken gesneden in bevroren toestand en kleine stukje van gemaakt die hebben 9 1/2 uur op bijna 50 graden gestaan.
Dus ik dacht dat is wel goed nu zag er ook goed uit maar inderdaad nog wat sponzig.
Heb ze maandagnacht in de oven gehad en waren gisteren aan het schimmelen.
Gebruikersavatar
Door nova
#1283135
Ik heb de plakjes long zeker 12 uur in mn drogertje gehad. het is een drogertje van 250 watt. Maar alles is gort droog en ik kan het buiten de vrezer bewaren, geen schimmels gezien. Het staat wel in een koelkast
Gebruikersavatar
Door kira
#1283137
Wat vreemd, wij snijden de long in half bevroren toestand in dunne plakken, die laten we ontdooien en die gaan zo op de droger, dan zijn het dus lange lappen. Liggen er wel een tijd op, denk uurtje of 10 toch zeker, dan knippen we het. De voorraad pot hier is toch al weer een tijdje oud, maar het bederfd niet. Denk dat je pech hebt gehad.
Gebruikersavatar
Door pike
#1283238
deja schreef: Dat laatste stuk long was rum 400 gr. en zat een vet aan dat had ik al gedroogd heb echt dunne plakken gesneden in bevroren toestand en kleine stukje van gemaakt die hebben 9 1/2 uur op bijna 50 graden gestaan.
Dus ik dacht dat is wel goed nu zag er ook goed uit maar inderdaad nog wat sponzig.
Heb ze maandagnacht in de oven gehad en waren gisteren aan het schimmelen.
Ik ben bang dat het vet de oorzaak is. Vet kun je niet drogen (want het bevat geen vocht), het blijft altijd vet en zacht en gaat dus ook schimmelen. In het gunstigste geval wordt het zacht en heel dun loopt het van je vlees af.
Zelf zou ik geen beschimmelde stukjes voeren. Schimmels hoeven niet maar kunnen wel giftig zijn (denk aan kaas). En je weet niet met wat voor soort schimmel je te maken hebt.
Zelf snijdt ik altijd alle vet eraf voor dat het de droogmachine ingaat. Wat ik niet direct nodig heb bewaar ik in de koelkast. En wat in gebruik is zit soms ook wel een paar dagen in het snoeptasje of broek/jaszak en het is dan nog altijd even droog en hard en schoon. Ook wat in de koelkast ligt blijft goed. Ik heb nog nooit beschimmelde stukjes gehad die ik zelf gedroogd had.  ;)
Door deja
#1283253
Ik heb beslist geen vet aan dat laatste stuk long gehad want heb toen ik hem binnenkreeg van Herby gelijk de vellen en vet en luchtpijp verwijderd dat heb ik ook gedroogd maar dat is al op,de longkwabben heb ik ingevroren en toen bevroren gesneden zag wel door de long wat luchtpijpjes lopen maar denk dat dat normaal is.
Ik heb echt gedaan zoals me verteld is dunne plakjes en kleine stukjes maar jullie hebben een droger dat heb ik niet ik heb het in de oven gedaan, het zag er allemaal zo mooi uit vind het zo zonden van al mijn werk.
Door Ons Elftal
#1283387
Ook in bewaar de gedroogde long in de vriezer. Wij hebben een blikje staan waar we iedere keer een nieuw portie in doen als hij leeg is.
Dit blikje staat open. Bij ons vind je in al onze jaszakken long. Soms zit dat er weken in, geen probleem.

Mijn moeder bewaarde het echter in een afgesloten zakje en toen ging het ook schimmelen, want dan kan het beetje vocht dat er nog in zit niet weg. Zo zal het dus ook waarschijnlijk zijn met een gesloten blikje of trommeltje.
Door deja
#1283521
Ja heb inderdaad in afgesloten trommeltje gezeten dus dat kan de oorzaak zijn het andere portie de wat grovere stukken zaten in een ander trommeltje dat sluit waarschijnlijk wat minder goed af en dat begon net een beetje heb ik metteen in de vriezer gedaan.
Derest dus de kleine stukjes heb ik allemaal weggegooid vond het wel zonde van al mijn werk.
Maar zal het in het vervolg zo doen als hierboven beschreven staat.
Allemaal bedankt voor de hulp, ik weet weer een stukje meer aldoende leert men zeggen ze.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door