Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ineke
#128197
Mufasa heeft sinds gisteravond een natte plek op zijn kont in zijn vacht.
Het is licht roze, huid en haar is nat en het jeukt.

Hebben jullie een idee wat dat zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen?

Hij valt bijna uit elkaar van het verharen. Is dat misschien een oorzaak?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet gezocht heb op barfplaats en op internet, maar misschien kunnen jullie me zo helpen. Het is niet mijn manier van doen. Meestal zoek ik eerst zelf :o

Ik heb er betadine op gedaan. Is dat een juiste keuze?

Ik hoor graag van jullie.
Laatst gewijzigd door Ineke op di 20 jul 2004, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ine
#128202
Zoek eens onder hotspot of hot spot!
Ik vermoed, dat dat het is!
Door Ineke
#128204
Ine schreef: Zoek eens onder hotspot of hot spot!
Ik vermoed, dat dat het is!
Ik dacht eigenlijk dat 'hotspot' iets ernstigers was, een echte ontsteking, maar misschien is dit het begin.

Ik ga direct zoeken.

Bedankt.
Door Mister T
#128206
klinkt als hotspot...

ooit 's hier vermeld;

hotspot;hydrocortiderm/dermaped
haren weghalen en ontsmetten met betadine
Door Ineke
#128218
pam schreef: klinkt als hotspot...

ooit 's hier vermeld;

hotspot;hydrocortiderm/dermaped
haren weghalen en ontsmetten met betadine
Haren weghalen :o :o Ik heb over een goede maand een show!!.
Is misschien wel moeilijker, maar kan het ook behandeld worden met het haar er nog op. Het is waarschijnlijk wel nat van wondvocht, want het is vettignat. Niet zoals waternat.

Ik heb betadine in spray, tinctuur en zalf. Wat is het handigst?
Ik heb ook Calendulazalf en Prednocutin forte (oh, nee. Over de datum. Die kan dus weg!)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#128222
Heb je zilverwater in huis? dat werkt heel goed zeker als je een wat zwaardere potentie neemt. (ik heb 30 ppm) Bij mij hebben ze wel eens zo'n plek van de tondeuze en ik moet zeggen dat eigenlijk alleen zilverwater snel helpt, vroeger had je zo'n groene antibiotica zalf (is uit de handel) en die werkte ook heel goed en een spray die ook goed werkte en ook uit de handel is gehaald (alles wat goed werkt wordt verboden geloof ik) Hoewel ik een fan ben van calendulan kan ik niet zeggen dat het bij dit goed werkt.
Dus zilverwater of een AB creme of spray.
Door Mister T
#128224
Ineke schreef:
Haren weghalen :o :o Ik heb over een goede maand een show!!.
Is misschien wel moeilijker, maar kan het ook behandeld worden met het haar er nog op. Het is waarschijnlijk wel nat van wondvocht, want het is vettignat. Niet zoals waternat.

Ik heb betadine in spray, tinctuur en zalf. Wat is het handigst?
Ik heb ook Calendulazalf en Prednocutin forte (oh, nee. Over de datum. Die kan dus weg!)
ojee,tja,dan is de haren weghalen niet zo'n beste optie maar ik heb het zelf nog nooit gehad en dit heeft ooit 's hier gestaan en schrijf dat soort dingen altijd op vandaar mijn gepikte "advies" ;D
Door Paul_Barte
#128229
Haren lekker laten zitten en er dun wat Vetaderm opsmeren. De jeuk is normaal gesproken vrij snel over en de hond 'vergeet' het gewoon.
Na een paar dagen zit er een korstje op en ook deze lekker laten zitten.
Na een paar weken valt het korstje er vanzelf af en dat kam of borstel je eruit...probleem opgelost ;)

Het is inderdaad het begin van een hotspot. De hond gaat bijten door de jeuk waardoor de hond jeuk krijgt door het bijten ect. etc. etc.

Vaak begint het op plekjes waar iets simpels in de vacht zit zoals een klitje, wat vervilte onderwol, een kleefbolletje enz.
Door Ineke
#128262
Heel erg bedankt allemaal.

Ik had er Betatine tinctuur op gedaan. Het ziet er nu niet meer uit natuurlijk. Ik zal het straks lekker wassen met groene biotex en goed droog blazen.

Ik heb in de korte tijd die ik had vandaag een bus Acederm gekocht (bevat 14 mg Allantoïne per gram)
Werkt ook goed bij droge en natte mok bij paarden en bevordert de wondgenezing. We zullen zien. Als het maandag niet verbeterd is zal ik kijken of ik iets kan vinden wat jullie aanbevelen.

Mufasa lijkt er nu af te blijven. Ik houd hem in de gaten.
Ik denk dat het door de losse vacht is ontstaan. Op dat gedeelte van zijn kont vlogen de haren er met bossen tegelijk uit.
Door Paul_Barte
#128265
Hoi Ineke,
Heel veel honden hebben op dit moment grote problemen met de rui.......gek hè...zo is 30 graden en dan weer 10 LOL ;)
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op za 17 jul 2004, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#128277
Paul_Barte schreef: Hoi Ineke,
Heel vel honden hebben op dit moment grote problemen met de rui.......gek hè...zo is 30 graden en dan weer 10 LOL ;)
Dan kan ik ze nu beter buiten zetten. De haren regenen en waaien er zo uit.
Het is hier NOODWEER !! Regen, wind en onweer !!
Laatst gewijzigd door Ineke op za 17 jul 2004, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#128342
Net de plek proberen te wassen. Ziet er toch wel rotter uit dan ik dacht. Doet ook behoorlijk zeer, denk ik.
Hij was er niet blij mee dat ik er aan zat.
Door Mister T
#128424
o gruwels...wat vervelend :-\ maar ja,heb zelf maar 's een open wond die schoongemaakt moet worden :-X
Door oebaya
#128559
Je mag op een hotspot geen pure betadine gebruiken. Je moet de betadine verdunnen. Daar je i.v.m. de show de haren niet weg wil halen, moet je toch even goed kijken. Vaak is de plek ook veel groter, dan wat je kunt zien.
Als de hotspot heel zwaar is (je ziet het wel aan de hond, hij voelt zich dan echt beroerd), dan zal je toch denk ik naar de dierenarts moeten voor een antibiotica kuur en een hydrocortisonen zalf.
Sterkte, hoop dat hij voor de show weer in goede conditie is.
gr.
Nicolette
Door Ineke
#128568
Ik heb de hotspot behandeld met Acederm (bevat 14 mg Allantoïne per gram). Het ruikt naar caramel. Ik herken dat spul wel van vroeger met de paarden.
Het is een spuitbus en het spulzakt goed door het haar heen.
Het is nu een echte plakkerige zooi. Ik laat het vandaag maar zo zitten en spuit er vanavond nog een keer op.
Morgen zal ik het weer wassen en kijken of het verbeterd is.
Mufasa blijft er zelf wel af gelukkig.

Of hij er beroerd van is? Tja. Het is warm hij eet al een hele poos slecht (het blijkt een avond eter te zijn, dus misschien het 'probleem' gevonden) Hij tiert verder wel.

En de show? Ik verwacht wel dat het gaat lukken. Het is pas 29 aug in Rotterdam.
Zo niet. Dan maar met een hotspot als de vacht goed valt of helemaal niet. Hond gaat voor.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door