Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door VeraNova
#1279207
Daar ben ik weer met een vraagje:

Hoe stel je nou een goed percentage aan voeding vast voor je honden?

Wij hebben een shih tzu x maltezer (net 2 jaar) van 6,5 kg. Ze is gesteriliseerd. Ze is perfect op gewicht nu (stabiel). Aan brok eet ze ong. 200 gram per dag.

Onze nieuwe hond (duck tolling retriever) wordt morgen 1 jaar. Ze weegt nu 11 kg. Ik heb begrepen dat ze niet een heel grote eter is.

Ik vind het heel lastig om een percentage te bepalen om mee te beginnen straks.

Heeft iemand een suggestie? Alvast dank!

Gr. Linda
Door Lizzy
#1279210
Wat bedoel je, de hoeveelheden die ze moeten eten of de hoeveelheden vleesbot, vlees, spiervlees, orgaanvlees en groenten die ze moeten eten?
Door VeraNova
#1279255
vanaalst: de fokkers hebben gekozen voor twee redelijk kleine ouderdieren, ze willen het ras niet te groot laten worden. Maar ze is nog niet uitgegroeid hoor. Ze is ook absoluut niet mager. Het is een kleine hond. In verhouding zit alles goed.

Maar ja, hoe ga ik haar voeren. Naar het gewicht dat ze naar schatting over een half jaar zal hebben (als ze is uitgegroeid) of naar haar huidige gewicht. Ik ga maar weer eens verder de documentatie induiken  ;)

Gr. Linda
Door VeraNova
#1281190
Okee, ik heb gelezen, gelezen, gelezen en gelezen.
Ik denk nu voor onze Vera aan 4%.
Ben uitgegaan van 7% voor een heel kleine hond. Ze is klein maar niet heel klein, dus heb er een procent afgehaald. Vervolgens heb ik er nog twee procent afgehaald omdat ze gesteriliseerd is. Dan kom ik op 4% procent uit. Is dit een logische beredenering? Misschien moet ik 3% doen omdat ik weet dat ze niet een heel grote eter is? En dan kijken of ze op gewicht blijft.

De Toller van net 1 jaar en 11 kilo dacht ik op 4% of 5% te zetten. Ze is niet heel groot voor een toller, wel nog in de groei en niet gesteriliseerd.

Vind het moeilijk hoor  :-\

Zeg het maar als ik er helemaal naast zit. Dat kan ik wel hebben hoor  ;) Wil graag het beste doen voor mijn hondjes  :)

Gr. Linda
Door Too
#1281529
Hi Linda
T blijft vast nog even puzzelen maar dit klinkt gewoon goed, begin met 4% voor beiden en kijk hoe ze t doen.. geen hond [of kat] is gelijk  ;)
Zo ben ik ook begonnen en na verloop van tijd ontdek je de ideale hoeveelheden voor je beestjes.
En dan nog... kan t wel s wisselen met de seizoenen, activiteiten ed :hapje erbij/stukje minder.

Over een paar maanden profiteer je van je voorbereidingstijd/ gepuzzel en heb je t helemaal onder de knie!
Door miik
#1281826
Ik zou voor het kleine hondje toch wat minder aanhouden.
Ze is gesteriliseed en daardoor worden ze toch wat sneller dik, en dan is het lastig om er weer af te krijgen. Ik zou dus voor haar op 2,5 procent gaan zitten.  Mijn hondje Mickey weegt 8 kilo en krijgt 130-150 gram per dag en blijft daarbij mooi op gewicht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door