Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#1279766
Heb net weer een bestelling van Herby weggewerkt in de vriezer. Zoals gewoonlijk heb ik bij het proportioneren alle vette stukken eraf gehaald ( staarten en vel van parelhoen, fazant, eend etc.) Bij een vorige bestelling ook het vet wat aan de niertjes zit.

Nu vraag ik me eigenlijk af of dat niet in strijd is met de gedachte achter Barf? In de natuur zullen wolven ook niet eerst de staarten er af bijten en uitspugen ::) ! Zitten er in dat vet niet juist  noodzakelijke voedingsstoffen?

Nu ben ik niet bang dat Milik tekorten op doet hoor,maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe jullie hier over denken? Halen jullie het vet er ook af?
Door Happy Tail
#1279769
dat verschilt hier; onze vent krijg wat meer vetjes, want die moet er nog van groeien, Madam krijgt "slechts" 500 gram en als ik daar wat vaker vet bij doen dan moet ze op minder. 
Van de eend haal ik meestal wel het vet eraf voor haar, maar niet voor meneer. Geiten snippers en ribben verdeel ik zo ook op. De vettere voor Semir en de andere voor Baya
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1279771
Een beetje vet kan geen kwaad, maar overdreven veel gaat hier ook richting kliko. Ik bekijk het per hond, is die wat aan de schrale kant dan gaat er gerust wat vet bij en anders gaat het meeste toch gewoon weg. Vet van niertjes vind ik niet zo veel, dus dat laat ik zitten, maar aan de pens en de runderstrotten kunnen flinke brokken vet hangen en die gaan eraf en weg.

In de natuur zijn de prooidieren in de regel niet supervet en de jager verbrand ook veel meer caloriën dan onze hondjes die het zo voorgeschoteld krijgen.
Door bedaan
#1279784
Voor Daan haal ik zoveel mogelijk vet eraf, voor Bedan alleen de grotere brokken vet. Daan moet nog steeds een beetje afvallen van mij en veel vet zal daar vast niet bij helpen. Het vel bij gevogelte haal ik er ook zoveelmogelijk van af. Ik ga alleen niet moeilijk doen, dus trekken en wat niet wil dat eten ze maar op.
Door millyckk
#1279800
Angelique schreef: Een beetje vet kan geen kwaad, maar overdreven veel gaat hier ook richting kliko. Ik bekijk het per hond, is die wat aan de schrale kant dan gaat er gerust wat vet bij en anders gaat het meeste toch gewoon weg. Vet van niertjes vind ik niet zo veel, dus dat laat ik zitten, maar aan de pens en de runderstrotten kunnen flinke brokken vet hangen en die gaan eraf en weg.

In de natuur zijn de prooidieren in de regel niet supervet en de jager verbrand ook veel meer caloriën dan onze hondjes die het zo voorgeschoteld krijgen.
Dat vind ik heel plausibel klinken! Had ik nog niet zo bekeken maar dat klopt natuurlijk wel. Eigenlijk gaat dit ook voor de mens op: mijn opa was boer en als ik wel eens hoor wat daar destijds werd gegeten dan draait mijn maag zich om. Maar lichamelijk was dat  natuurlijk wel heel zwaar werk  dus eigenlijk wel logisch.
Door Fynn
#1280028
De eens zit best veel vet aan de kont en dat haal ik eraf want dat hebben ze niet nodig er zit voor de rest nog genoeg op.
Gisteren kopvlees gehaald bij de slager en dan krijg ik het mee in een zak en snij het zelf dan haal ik de grote stukken vet eraf en het mooie vlees met een klein beetje vet vries ik in.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Lizzy
#1280059
Je hond heeft beslist ook vet nodig. Het bevat niet alleen voedingsstoffen, het is ook een belangrijk transportmiddel van voedingsstoffen. Ik zou dus zeker niet al het vet eraf halen, tenzij je een hond hebt met een alvleesklierprobleem. Ik heb eigenlijk maar zelden vlees met hompen vet. Het meeste laat ik er dus gewoon aan zitten en echt een teveel aan vet: die snijd ik eraf en gooi ik weg.
Door Anthraciet
#1280089
In principe geef ik het gewoon met het vet wat eraan zit, de ene dag is het eten voor ze dus gewoon wat vetter als de andere dag.
Wel geef ik de wat 'schralere' honden wat meer van dat vet als degenen die al snel dik worden, maar eigenlijk gooi ik nooit wat weg en ze doen het er prima op 8)
Door dogsunlimited
#1280194
Teveel aan vet en vetvel van runderpens, tam eend en tam konijn gaat in de kliko. Van geit en lam geef ik geen snippers, maar spiervlees of dik bevleesde RMB's die weinig vet bevatten. Ik voer voornamelijk wildkarkassen van gevogelte en klein wild en daar haal ik niets vanaf. Ze kunnen dat goed gebruiken.
Gebruikersavatar
Door kira
#1280201
Ik geef eigenlijk alles. Heb alleen één keer een partij van het IC gehad dat was meer vet als vlees, toen heb ik gesneden. Nou zijn de beren allemaal keurig op gewicht of te dun, dus kan het geen kwaad.
Door Nynke
#1280256
dat zachte vet laat ik meestal zitten, hoewel Gunnar daar meer van krijgt dan Jeppe, Jeppe is toch wat mollig  ::)  Als het om heel hard vet gaat, haal ik het er eerder af dan bijv. het zachte vet van parelhoen  :-\ :-\
Door millyckk
#1280274
Ik geef ook veel wildkarkas en als spiervlees paard, hert, kalkoen en wildafsnijdsel.
Als ik het goed begrijp kan ik dus de vette staarten van het gevogelte gewoon geven, mits de rest van de maaltijd niet te vet is?

Nog een vraag: wat is het verschil tussen "hard" en "zacht" vet wat voedingswaarde betreft?  Waar zit b.v. hard vet aan/in?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door