Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ayra
#12791
hoi allemaal,
Mijn hond Diesel is woensdag geopereerd, er is een teen van zijn linkervoorpoot geamputeerd. Nu vroeg ik me af of het OK was om op de wond (hechtingen) calendula zalf te smeren.
Door Lizzy
#12792
Hoi Jolanda, eerlijk gezegd smeer ik zelf liever geen zalf op operatiewonden, alhoewel de meningen daar zeer over verdeelt zijn. De een zegt: drie keer per dag calendula dun aanbrengen en de ander zegt: geen zalf smeren en de wond juist droog houden.

Calendula kan ook inwendig gebruikt worden, maar dan alleen in potentie: D2 (en dus NIET onverdunt oftewel D0)).

Overigens zou ik zelf wel hypericum D6 geven na een teenamputatie... Hypericum is namelijk zeer goed te gebruiken wanneer zenuwrijk weefsel beschadigd is (in dit geval door operatie). Het verzacht de pijn en hersteld beschadigingen. Dosis Hypericum: drie maal per dag 1 dosis gedurende 3 tot 6 weken.

Groetjes succes en sterkte met Diesel!!
Door Ayra
#12793
Overigens zou ik zelf wel hypericum D6 geven na een teenamputatie... Hypericum is namelijk zeer goed te gebruiken wanneer zenuwrijk weefsel beschadigd is (in dit geval door operatie). Het verzacht de pijn en hersteld beschadigingen. Dosis Hypericum: drie maal per dag 1 dosis gedurende 3 tot 6 weken.

Groetjes succes en sterkte met Diesel!!
waar kan ik dat vinden?
Door Lizzy
#12794
Bij een drogist, homeopatheek, apotheek en als ze het niet op voorraad hebben, dan zou je het moeten bestellen....

Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen is je dierenarts bellen en vragen of hij RECOVETSEM van VSM in huis heeft. Eventueel kun je dat ook bestellen bij www.puurnatuur.nl

Recovetsem bevat:

Per 100 gr: Arnica montana D6 20 gr, Calendula officinalis D2 20 gr, Echinacea angustifolia D2 20 gr, Hypericum perforatum D6 20 gr, Staphisagria D4 20 gr; alcoholgehalte 59% (v/v).

Indicaties:  
Bij verwondingen en operatieve ingrepen; ter bevordering van het algeheel herstel.


Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 18 apr 2003, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door wieke
#12796
Hoi,

Ik weet niet hoe het met honden zit, maar bij mensen werkt het als volgt:
Als het een operatie wond is, is het i.p een schone wond, en kun je die het beste droog aan de lucht laten genezen.
Smeer je calendula op de hechtingen, wordt de wond week en geneest langzamer.

Mocht de wond ontsteken zijn of wat dan ook, is het natuurlijk een ander verhaal.
Is de voedingstoestand etc. normaal, laat de natuur zijn gang gaan en laat de wond met rust.
Door sylvia
#12798
Hoi Lupa,als de wonden niet aan het ontsteken zijn en er schoon uitzien hoef je er niets op te smeren . Dan kan je het beter zo laten genezen.
Groetjes Sylvia
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door