Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door VeraNova
#1278117
Hallo!  :)

Wij, Allard en Linda, zijn de trotse baasjes van Vera, een shih tzu x maltezer (2 jaar) en over drie weken ook van een prachtige nova scotia duck tolling retriever van net 1 jaar.
We willen de honden dan samen over gaan zetten op barf. Waarschijnlijk half augustus, omdat we een proefperiode hebben afgesproken voor de herplaats toller. Na deze proefperiode willen we ze samen dus overzetten.

Wij hebben ook drie katten in huis. Die wil ik misschien met der tijd ook wel op barf over hebben, als het met de honden bevalt. De katten zijn 4 en 5 jaar. Een van hen heeft onlangs bijna al haar tanden en kiezen moeten inleveren  :-[ En dan denk je dat je goed doet met Royal canin oral care  ::)

Ik heb gisteren voor beide honden een weekmenu gemaakt m.b.v. de excel rekentool van hier.
Deze zou ik graag nog eens hier voorleggen. Ik ben momenteel op het werk, dus dat komt een andere keer.

Wel zou ik graag van jullie willen vragen of jullie in een of een paar zinnen de voordelen van barf kunnen noemen. Mijn man is namelijk nog niet heel erg enthousiast en denkt dat het alleen maar smerig is met al die in stukken gehakte dode beesten  :D

Ik heb nog wel meer vragen, maar ook die komen later wel. Als ik thuis achter de pc zit.

Gr. Linda
#1278180
Tja ik geloof dat de mannen overal hetzelfde zijn wat betreft rauwe voeding
Was hier ook zo
Ben toen langzaam begonnen met kvv en steeds meer barf dingetjes
De voordelen hier voor Astrid zijn
-Minder poep op de stoep
-Minder jeuk 
-Geen last meer van overvolle anaalklieren
-Bij AStrid geen stinkende vacht meer
-Geen last meer van hotspot
-Minder dierenarts -kosten
Zo zullen er nog wel meer voordelen zijn
Ook is het leuk om te doen en waar haal ik alles voordelig
Nu is Theo zelfs zo dat hij het vlees gaat halen als er een goede aanbieding is
Hij heeft nog met mensen gepraat ,die een hond hebben met huidproblemen
Zo zie je maar dat er nog hoop is voor jou
Het enigste wat je nodig hebt is een flinke vriezer,die je vooral niet te klein moet nemen

Sucses met je man
Door Stef@nie
#1278346
Voordelen genoeg :D

Nog een paar:
- Schoon gebit
- Glanzende vacht
- Geen stinkende adem
- Veel meer plezier in het eten (er wordt geen maaltijd meer overgeslagen) en het eten is soms (hangt er beetje vanaf wat er op het menu staat) echt een activiteit op zich

Ik vond het idee van dode beesten in het begin ook verschrikkelijk en VIIIEEESSS!!! Maar dat went, echt :D !
In brokken zitten ook hele vieze dingen, alleen dan ondefinieerbaar ;)
Door sandrra
#1278911
Welkom op dit forum.

Voordelen:
Gezonde hond(en) en dus lagere DA kosten.
Geen jeuk (meer)
Glanzende vacht,
Schoon gebit,
Betere bespiering.
Plezier in het eten. Ook precies weten wat ze eten, en bij brokken weet je dat helemaal niet.
Minder poep en het ruikt ook stukken minder.

Mijn man had ook eerst zoiets van moet dit nu? En dan vooral de prijs hield hem tegen.
Maar nu is hij net zo enthousiast en praat er zelfs met andere over.
Wel heeft hij het nog wel eens over de prijs en ja dat bloed hè wat er weleens gemorst wordt.  Dan zeg ik dat zijn biefstukje net zoveel troep achter laat en we dit ook gewoon opruimen. :) En hij staat nu net zo vrolijk een konijn doormidden te hakken, terwijl ik daar in t begin nog ietwat moeite mee had.

Nadeel:

Je moet plek hebben voor een (enorme) vriezer. ( Dit enorm omdat je gewoon vaak te enthousiast gaat inslaan  ;))

Suc6
Door VeraNova
#1279074
Bedankt voor jullie reacties!

Ik moet zeggen dat mijn hond het prima doet op brokken (eukanuba).
Ze ruikt altijd heerlijk, heeft geen huidproblemen, geen spijsverteringsproblemen, geen gebitsproblemen. Vorige week weer helemaal goedgekeurd bij de DA.
Ook de Toller ziet er prima uit.
Dus mijn keuze voor barf komt niet voort uit een dergelijk gezondheidsprobleem bij mijn hond(en).
Mijn motivatie is juist dat ik de perfecte gezondheid van mijn hond juist zo wil houden naarmate ze ouder wordt.
En misschien zie ik na de overgang op barf wél ineens veranderingen waar ik van te voren niet aan had gedacht.

SandRRa: hoe zit dat met de prijs dan? Jij hebt grote honden. Onze Vera is 6,5 kilo en de nieuwe Toller zal uiteindelijk niet zwaarder dan 17 kilo worden (ze is nu 11, bij 1 jaar).
Ik verwacht zelf eigenlijk met barf goedkoper uit te zijn...of is dit nu een enorme illusie waar ik vanaf geholpen moet worden? Ik vond de prijzen bij Herby namelijk erg meevallen  :)

Nogmaals bedankt!

Gr. Linda
Door sandrra
#1279094
Ik ben wel wat duurder uit dan dat ik met de gemiddelde brok zou zijn. Maar aangezien Mazoe dus degene met een allergie is kreeg ik special brokken die toch een behoorlijk gat in je portemonnee slaat. En dat ik vaak bij de DA zat. Nu zie ik die goede man bijna nooit meer.  
Mazoe en Khami wegen zo'n 32 en 30 kg en ze eten samen 1200 gram per dag. Ik ben zo'n 1,40 per hond kwijt per dag. Meestal iets minder ligt, eraan wat je voert. En ik ben met BARF stukken goedkoper uit dan met KVV. Scheelt echt de helft.
Laatst gewijzigd door sandrra op wo 10 jun 2009, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ellenned
#1279099
Hallo Linda,

Welkom en wat leuk een Tollertje, zijn echt heel leuke honden..... ;D Waar komt ze vandaan en hoe heet ze?

Kyran had een chronische darmontsteking die is weggegaan toen ik eerst op KVV en daarna op Barf overging. Voor mij nooit meer iets anders. Ook Yilla, nu 6 maanden zit volledig op Barf en beiden genieten ze hier iedere dag van!
Ik weet de prijzen van brokken niet maar ik heb uitgerekend dat Barf goedkoper is als KVV, maar het belangrijkst vond en vind ik wat de honden het lekkerst ( ze gaan echt 6 keer terug om de bak leeg te likken en te kijken of er misschien toch niet 1 klein kruimeltje is blijven liggen...)vinden en waar ze gezond bij zijn en blijven.
Kyran weegt 19, 2 kg en krijgt zo'n 4 a 5 ons per dag. Yilla is 13,4kg dus wel wat zwaarder als jouw Tollermeisje van 1 jaar..) en krijgt zo'n 3 a 4 ons op een dag.

Veel plezier straks met je Toller!
Door VeraNova
#1279198
Ik heb net even zitten rekenen en ik geloof dat ik met barf, inclusief groente goedkoper uit ga komen dan wanneer ik ze beiden een 'goede' brok zou voeren.

:biggrin2:

Ellenned: Onze Toller heet Sierra en komt oorspronkelijk bij Red Fairytales vandaan, ze is pretty princess uit het Charles Perault nest. Helaas moeten haar huidige baasjes haar herplaatsen. Zondag 28 juni is het zover. We vinden het leuk en spannend. Hoe zal het gaan met twee dames in huis? We gaan haar in ieder geval een heel goed nieuw thuis geven! Sierra is inderdaad een kleintje, daar hebben ze op gefokt heb ik begrepen. Om het ras niet te groot te maken.
Waar komen jullie Tollers vandaan?

Gr. Linda
Door lindaw
#1280181
Hoi naamgenote,

Ten eerste welkom natuurlijk. En wat ontzettend leuk dat je ook een Tollertje krijgt....ze zijn zo geweldig!
Wij hebben ook twee tollers waarvan de jongste een broertje is van Yilla.
Ook ik ben bezig met het overgaan naar Barf en heb eerst KVV gevoerd.
Piper is een grote reu en weegt 25 kilo, en eet ongeveer 500 gram per dag.
Fellow is ruim 6 maanden en weegt 13,5 kilo en eet ongeveer 800 gram per dag.
Maar ik zie nu het verschil al, met sommige dingen. 
En ik ben met Barf ook nog eens echt goedkoper uit dan met KVV.
#1294459
heel veel succes straks als je je nieuwe gezinslid mag gaan halen, spannend hé!!

En het lijkt me idd iets mannelijk, de angst voor die rauwe botten, de mijne vind het ook nog altijd niet 100% veilig maar hij legt zich er stilletjes bij neer, dus het komt wel goed, gewoon in het begin veel zelf doen en dan zal hij zien dat het goed gaat en wel bijdraaien  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door