Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#1278373
heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb wel gezocht en kwam een topic uit 1996 tegen maar niet zozeer over dit onderwerp alleen.
Het is voor een klant van mij, die nogal met de handen in het haar zit met haar hondje :'(
Door 202Spots
#1278394
Ik heb geen persoonlijke ervaring,maar misschien heb je hier wat aan?

http://www.de-em.nl/PDF/Hondenhuiden%20 ... 2.pdf  kijk op pagina 75

Of in 't engels:
Pemphigus foliaceus is a severe skin disease that is characterized by pustules and blisters that rupture, causing damage to the skin of the face, ears, feet and eventually the entire skin.

This disease results when the animal recognizes a specific component of his own skin (desmoglein I) as foreign and makes antibodies against that component. Desmoglein I is important in attaching skin cells to each other. Lack of this component causes the outer layer of the skin to split apart and fill with fluid and cells leading to a blister or pustule. This abnormality of the immune system is an example of an autoimmune disorder.

Middle aged to older dogs are more prone to this disease. It is seen more commonly in akitas, Doberman pinschers, chows, dachshunds  Newfoundlands, bearded collies and schipperkes, but can be seen in other breeds.

This disease has a severe health impact on the animal and can be fatal if not treated aggressively.
http://www.petplace.com/dogs/pemphigus- ... page1.aspx
Door Lizzy
#1278420
Ik heb een kat gehad met deze aandoening. Mij is toen verteld dat het enige dat helpt/werkt: prednison. Ik duik wel even mijn boeken in.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1278425
Lizzy schreef: Ik heb een kat gehad met deze aandoening. Mij is toen verteld dat het enige dat helpt/werkt: prednison. Ik duik wel even mijn boeken in.
thanx en 202 spots natuurlijk ook bedankt voor je info.
Het hondje (gaat om een hollandse smoushond) staat dus nu ook op de prednison. Ze is er vorig jaar mee begonnen. Het leek een poosje goed te gaan maar is nu weer helemaal mis. Men dacht eerst aan demodex.
Door Lizzy
#1278452
Ja, het is dus een auto immuunziekte. Het lijkt inderdaad wel op demodex en het is inderdaad raadzaam om een heel diep huidafkrabsel te laten maken om demodex uit te sluiten. De behandeling is er op gericht om de klachten te onderdrukken en te zorgen dat het niet terug keert. Helaas, dat is dus bij deze hond niet gelukt. Maar, dat zegt niet dat het weer niet onder controle gekregen kan worden. Normaal gesproken gebruikt men inderdaad prednison.

Er worden in dit boek drie middelen genoemd (het is een Engeltalig boek, ik heb geen flets idee of de middelen hier te krijgen zijn) als alternatief voor prednison:

Azathioprine. Dit middel kan ook tegelijkertijd gegeven worden met prednison maar het doel van dit middel is dus om een zo laag mogelijke dosis pred. te kunnen geven. Het middel moet binnen 3 tot 5 weken een gunstig effect geven, anders valt er geen verbetering te verwachten door dit middel. Mag niet bij katten gebruikt worden.

Aurothioglucose (gold salt therapy). Werkt in 23% van de gevallen.

Sodium aurothiomalate.

Deze twee laatste zijn volgens mij bijna dezelfde middelen.

------------------------

Nou, op beide middelen even gegoogled. Azathioprine is hier verkrijgbaar onder de naam: Imuran. Het middel onderdrukt het afweersysteem. Een "fijn" middel kun je het niet noemen hoor... Het is een heftig middel met veel bijwerkingen.

Aurothioglucose is een middel dat ontstekingsreacties onderdrukt. Ook dit is beslist geen fijn middel met ernstige bijwerkingen....

Maar ja, de ziekte kan ook dermate ernstig zijn dat je er niet aan ontkomt om dit soort troep te gebruiken.... :-\

Ik kijk ook nog wel even in wat boeken of er ondersteunende middelen zijn.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1278457
Lizzy je bent een schat ;)
Zou ze ook nog iets in de richting van voeding kunnen proberen? Naar mijn weten krijgen ze brokjes. Ze heeft 2 smouzen
Door Lizzy
#1278458
Nee helaas. Ook mijn andere boek over huidproblemen geeft aan dat pemphigus foliaceus behandeld wordt met prednison en dat dit middel veelal niet voldoende is om blijvend de problemen te onderdrukken. Er staat ook dat het meestal nodig is om pred te combineren met chemo (imuran) of Aurothioglucose.

Bah. Dit zijn afschuwelijke ziektes. Ik zou willen dat ze daar nou eens een oplossing voor vonden, voor auto-immuunziektes :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1278461
Het is een autoimmuunziekte en lastig weg te krijgen. Versvlees helpt om het immuunsysteem weer op orde te krijgen, verder kun je met homeopathie en kruiden ook wel helpen, maar naar mijn bescheiden mening kun je niet zonder prednison.
Door jette
#1278836
Hallo ,mijn hond jette had ook pemphigus  maar dan de bulleus.Mij ervaring zijn dramatisch verlopen.ik had een teefje en die heeft bij de eerst volgende loopsheid een gesloten baarmoeder ontsteking ontwikkeld.Ze heeft in de loop van 36 uur koorts gekregen ,ziek geworden geopereerd en overleden.Het was mijn dierenarts niet bekend dat dit een bijkomend probleem zou kunnen worden.Bij navraag schijnt  dat heel zeldzaam te zijn maar ik ben er nog steeds niet van bijgekomen vooral omdat de uitwendige verschijnselen zo goed genezen waren.Ik hoop dat het voor die mensen beter afloopt.Dit is niet bedoeld om bang te maken maar als waarschuwing voor die mensen dat ze niet te vroeg stoppen met prednison want het is echt een verschrikkelijke ziekte. Drea
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door