Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1274786
Hallo,
Ik heb net een schapenlong met luchtpijp binnen gekregen wat kan je nou precies met doen met die luchtpijp en dat vieze spul wat er tussen zit, moet je dat nou weggooien of is dat ook te drogen zit volgens mij ook vet bij.
En heb ook gehoord als je een heteluchtoven heb dat je geen warmte hoeft te gebruiken maar gewoon op nul laten staan dus alleen de ventilator aanzetten, heb het nog nooit gedaan wie kan mij helpen.
Laatst gewijzigd door deja op vr 05 jun 2009, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#1274841
Ik snij de luchtpijp eruit, die geef ik als snack. Als er veel vet aan zit dan snij ik dat weg. De long vries ik vervolgens in. De bevroren long snijd ik dan in kleine stukjes en droog ik om ze daarna als trainingssnoepjes te gebruiken. Long is heel goed in bevroren toestand te snijden, ontdooid vind ik dat een ramp.
Ik heb geen ervaring met een heteluchtoven  ;)
#1274856
Ik zet gewoon de oven op 40-50 gr en dan het deurtje op een kiertje...

Verder heb ik met long nog geen ervaring. Maar tegenwoordig heb ik (nog) 1 droogmachine. Maar omdat ik zoveel droog....(met een shiba...maar ooooh ze vind het lekker) maar een 2de aangeschaft!
#1274878
[quote="pike"]
Ik snij de luchtpijp eruit, die geef ik als snack. Als er veel vet aan zit dan snij ik dat weg. De long vries ik vervolgens in. De bevroren long snijd ik dan in kleine stukjes en droog ik om ze daarna als trainingssnoepjes te gebruiken. Long is heel goed in bevroren toestand te snijden, ontdooid vind ik dat een ramp.
Ik heb geen ervaring met een heteluchtoven  ;)
[/quote
Hoe groot want het valt heel gauw door het rooster heen.
Door Bennie
#1274919
Met een fileermes snijdt de long hier het lekkerst, bij gebrek daaraan kun je stukjes knippen met een schaar.
De luchtpijp droog ik ook en knip er daarna beloningssnoepjes van. Het vettige gedeelte geef ik gewoon bij de maaltijden.
#1275790
pike schreef: Ik snij de luchtpijp eruit, die geef ik als snack. Als er veel vet aan zit dan snij ik dat weg. De long vries ik vervolgens in. De bevroren long snijd ik dan in kleine stukjes en droog ik om ze daarna als trainingssnoepjes te gebruiken. Long is heel goed in bevroren toestand te snijden, ontdooid vind ik dat een ramp.
Ik heb geen ervaring met een heteluchtoven  ;)
Hoe groot want het valt heel gauw door het rooster heen.
Weet niet hoe groot de mazen van je rooster zijn, maar hier vallen de stukjes er niet door. De stukjes meten ongeveer 1cm. En ik snijd de long met een goede kwaliteit vleesmes zonder problemen als het nog nagenoeg bevroren is.
#1276150
Nou de tweede lichting zit er in ik heb nou maar reepjes gemaakt dat valt er niet door.
Het duurt wel heel lang de oven staat hier al aan vanaf vrijdagavond, s'nachts niet hoor.
Ik weet nou niet of dat zo goedkoop is hij is wel niet heel heet maar gebruikt toch stroom.
Kan iemand mij vertellen of het zin heeft om die ventilator die achterin zit ook te laten werken.
Ik heb nl. een heteluchtoven maar kan hem ook gewoon als oven gebruiken.
#1276699
De stukjes long zijn bij mij in 8-9 uur gortdroog. Als je grote repen snijdt duurt het natuurlijk ook veel langer.
Als je in een oven droogt zonder rooster met fijne mazen,  kun je beter kleine stukjes op bakpapier op de plaat leggen ipv grote repen op een rooster. 1 of 2 keer keren en dan is het ook in 8-9 uur droog (althans dat was het in mijn gewone electrische oven).  ;)
#1277842
Ik heb nu een heel rek vol kleine stukjes liggen ze zitten er nu  3 1/2 uur in kan je gewoon morgenochtend de oven weer aanzetten ik kan hem wel aan laten staan maar kan mijn oven via een klok maar 99 min. achter elkaar laten werken dan gaat er een pieptoon en slaat hij af, ben niet van plan de wekker te zetten voor dat vlees dus moet hem als ik naar bed ga afzetten en morgen weer starten.
#1278214
Ik heb vorige week een runderlong gekregen in ruil voor zalm, daar zat een klein stukje luchtpijp aan. Dat hebben we in stukjes gesneden en gedroogd. Alba vind het heerlijk! Ze zijn wel hard en ze kauwt er wel lang op, dus als beloning voor tijdens de training is het niet zo handig. Volgende keer vraag ik om een hele luchtpijp en maak ik er pensstaafjes-formaat stukken van als tussen-door snacks.
#1278577
Ik heb de luchtpijp er helemaal bij gehad met vet en vellen ik heb op jullie advies alles gedroogd maar het vet bleef gewoon vet werd wel iets knapperig de luchtpijp is wel hard maar daar hebben ze bij mij geen moeite mee.
Ik had ong. krap 1,3 kilo de oven heeft het hele weekend overuren gedraaid.
Gisteravond ging de laatste lichting er in die was vanmorgen klaar maar klop het dat de stukjes soms toch nog wel een beetjes zacht van binnen aanvoelen als je er op drukt.
#1282520
Heb verleden weekend de het hele weekend de oven aan gehad zo wat dag en nacht tot maandagmorgen, de laatste lading long ging er zondagmiddag in.
Heb echt kleine stukjes gesneden hooguit 1 cm. in het vierkant en platte stukjes heb 9 1/2 uur op ong. 45 graden gestaan, ik dat dat het goed droog was maar het voelde nog wel een beetje kauwgom achtig aan.
Ze hebben er van de week heerlijk van gesnoept, maar wil net weer wat pakken en alles is beschimmeld.
Daar kan  je zeker niets meer mee?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door