Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#127369
Ik had al een berichtje gezet bij een bestaande topic, maar nu ik geen reacties krijg, open ik even een nieuwe.

Mijn schoonzus heeft een jack russel welke volgens de eerste dierenarts nierproblemen heeft. Zijn creatininewaarde zat toen op 96. (de gedragsdeskundige had een tijd geleden al gezegd dat hij wel eens last van zijn nieren zou kunnen hebben, nu ook overal aan likt en steeds jankt wanneer hij alleen is). Na een tijd van speciale nierbrokjes is de creatinine verhoogt naar 104 ipv beter geworden!! De tweede dierenarts zegt dat hij geen last van zijn nieren heeft en heeft aangeraden seniorbrokken te geven.

Ik las hier dat de normale waarde 90 is. Is 96 dan wel zo erg verhoogd? Is het dan niet meer waarschijnlijk dat het uitdroging, plasbuisverstopping of de ziekte van addsison o.i.d. is?

Het is echt heel zielig, dus ik hoop dat iemand een idee heeft. Ze willen niet over gaan op vers, dus dat is helaas geen optie..
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op do 15 jul 2004, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#127403
Ik heb hier absoluut geen verstand van, maar wil hem even beterschap wensen ;)
Ik hoop dat anderen hier meer over kunnen vertellen.
Door luca
#127407
Hallo Evelyne, mijn hondje heeft eveneens nierproblemen ( verhoogd ureum en cretininegehalte). Ze krijgt Duck als voer. Op advies van de DA inwendige geneeskunde wordt er binnen enkele dagen een echo genomen van de nieren. Ik houd jullie op de hoogte
Door Lizzy
#127410
Ik weet niet wat voor apparatuur de dierenarts heeft, maar kijk hier even naar:

http://dierenkliniek-de-toren.nl/Inrich ... orium.html

CREA 60-135 umol/l Creatinine

Te hoog: nierproblemen, uitdroging, plasbuisverstopping, Addsison

Te laag: overmatig drinken.

Het is dus de vraag of 96 werkelijk te hoog is. Volgens dit plaatje dus niet. Nogmaals, ik weet niet hoe gemeten is en van welke eenheden de DA is uitgegaan.

Dieetbrokken is altijd zooi, dus dat zou ik sowieso niet geven.
Door Eef+Stippels
#127415
Hartstikke bedankt, ik ga direct kijken!

Ik zou ook geen dieetbrokken geven, ook geen andere brokken trouwens, maar goed zij willen niet op vers over dus ik zoek naar andere oplossingen om dat hondje te ontlasten, ik vind het namelijk behoorlijk zielig.
Door Eef+Stippels
#127417
Ik heb het bekeken, en als die die waarden bekijkt lijkt 96 niet te hoog... Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het gemeten is.... Ze zijn nu wel gestopt met het voeren van dit dieetbrokken..

Lizzy, denk je dat het waarschijnlijk is dat het door uitdroging komt? Ze hebben op dit moment 6 honden met twee waterbakken, dan is het misschien moeilijk om in de gaten te houden wie hoeveel drink. Daarnaast hebben de honden in de bench ook geen water....

Daarnaast is het nog zo dat de hond overal aan likt en zo jankt... Waar zou dit dan op duiden?
Door Lizzy
#127419
Likken en janken zou zeer goed gedragsgerelateerd kunnen zijn. Ik denk dan voornamelijk aan stress.

Als de waarde 96 onder de normale waardes valt, dan is het ook geen uitdroging. Dan is de hond gewoon (qua nieren dan) in orde. Eigenlijk zou ze het papiertje moeten hebben waar de uitslag van het bloedonderzoek op staat. Meestal staat daar ook op wat normale waardes zijn en met welke eenheden is gewerkt.

Maar goed, als ook de 2de dierenarts zegt dat er geen problemen zijn met de nieren, dan denk ik dat ze het toch eerder in iets anders moeten gaan zoeken..... En met deze informatie is het erg moeilijk om te zeggen wAAr ze het moeten gaan zoeken. Je schrijft dat hij jankt wanneer hij alleen is? Alleen als hij alleen is? In dat geval heeft de hond misschien last van verlatingsangst. Het likken aan de vacht zou een vorm van stressuiting kunnen zijn.
Door Eef+Stippels
#127502
Hij likt niet aan zijn vacht (voor zover ik weet) maar vooral aan de bank... Het zou heel goed stress kunnen zijn, en aan verlatingsangst heb ik ook gedacht (hij jankt inderdaad alleen wanneer hij alleen is en dan vaak aan een stuk door)... Hij begon ook weer heel verwoed aan de bank te likken toen hij was gegrepen door een van de andere honden.

Ze hebben zo'n stekker met feromonen gekocht, maar dit helpt niet, hij blijft janken.

Ik had stiekem een beetje gehoopt dat het ergens mee op te lossen was, zodat ik dit bijvoorbeeld mee kon nemen voor de jack. Ze zijn zelf niet echt ongerust en wachten af tot hij doodgaat :-X. Dat kan ik echt niet begrijpen, maar goed...

In ieder geval bedankt voor de reacties!!
Door gonny
#127692
Evelyn schreef: Ja ze wachten maar af.... Ze denken dat hij erg ziek is, maar doen er verder niets mee..... :-\

:-X :-X >:( ::) :-X :-X
Door Francisca
#127800
gonny schreef: :-X :-X >:( ::) :-X :-X
Vreemd. >:( >:( :-X :-X Als je hond ziek is wil je toch weten wat er is? :-\ :-X
Blij dat jij in ieder geval probeert uit te zoeken wat het kan zijn,Evelyn. :)
Door Lizzy
#127936
Evelyn schreef: Ja ze wachten maar af.... Ze denken dat hij erg ziek is, maar doen er verder niets mee..... :-\
Oh. Lekker is dat. Dus vinden ze het wel best dat de hond of doodziek is of stijf staat van de stress?

Zijn het eigenlijk verder wel fijne bazen voor de hond of lijd hij gewoon aan chronische stress?

Misschien kunnen ze eens proberen om hem wat Rustcompositum Extra van de Groene Os te geven. Kijken of ie daar wat rustiger van wordt....

Verder weet ik het ook niet, maar ben ik geneigd te zeggen het misschien ook zinloos is om ontzettend je best te gaan zitten doen terwijl de eigenaren afwachten tot de hond dood gaat....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#129016
Is de bek van die hond wel eens goed bekeken, van de binnenkant? Soms zit er een ontsteking die pijn doet, dan kunnen ze oknog wel eens aan vreemde voorwerpen gaan likken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door