Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1276072
Wie heeft er ervaring mee??
Yuki had zo'n anderhalf jaar geleden ineens een vergrote bal en ook een wat verharde. In overleg met de dierenarts is toen besloten om hem te castreren (omdat het een goedaardige tumor zou kunnen zijn, die naar binnen kon overslaan en dan wel kwaadaardig zou zijn), maar ik koos er wel voor om alleen de vergrote bal te verwijderen. De hoofdreden daarvoor was dat hij dan nog wel hormonen aan kon blijven maken en dus de bespiering wat makkelijker zou kunnen handhaven.
Nu is de andere bal ook best groot geworden, maar gezien zijn leeftijd wil ik het eigenlijk maar zo laten.

Wat is jullie mening en ervaring???
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1276285
kira schreef: Geen ervaring, maar is die bal toen nog onderzocht en weet je wat het was?

Goeie vraag...moet ik even navragen. Dacht het wel en bleek een goedaardige tumor volgens mij.....
Door ~anna~
#1276314
balou is 12 jaar en ik check dat nooit zie ze wel hangen maar zie niks geks,maar nu zal ik wat beter opletten :-[
hopelijk is het bij Yuki niks bijzonders.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1276353
balou&crystal schreef: balou is 12 jaar en ik check dat nooit zie ze wel hangen maar zie niks geks,maar nu zal ik wat beter opletten :-[
hopelijk is het bij Yuki niks bijzonders.
In de zomer is het haar eromheen wat minder en dan zie ik het makkelijker als ie voor mij loopt bijvoorbeeld. Natuurlijk ook als ie op zijn rug ligt  :)
Anderhalf jaar geleden viel mij op dat 1 van de 2 ineens een stuk groter was geworden en het voelde ook wat harder, alsof er een soort verstening in zat.
Nu kan ik natuurlijk niet meer vergelijken, maar ik weet wel zeker dat de bal die ie nu nog heeft ook groter geworden is....
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1276387
ik vind t wel eng..
en vraag me af.. hebben die hormonen op zijn leeftijd nog wel zoveel invloed?
ik bedoel.. hoelang duurt het voordat het gebrek aan hormonen invloed gaat hebben op zijn bespiering..
hij is tenslotte al 11.. (bijna)
ik hoop natuurlijk dat hij minstens 15 wordt..  :biggrin2:
maar ik vraag me dus af.. hoelang duurt t eer je bij een hond gaat zien dat zijn bespiering verminderd door het gebrek aan hormonen die aangemaakt worden door een hond met 1 testikel..
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1276392
spreeuwtje schreef: ik vind t wel eng..
en vraag me af.. hebben die hormonen op zijn leeftijd nog wel zoveel invloed?
ik bedoel.. hoelang duurt het voordat het gebrek aan hormonen invloed gaat hebben op zijn bespiering..
hij is tenslotte al 11.. (bijna)
ik hoop natuurlijk dat hij minstens 15 wordt..   :biggrin2:
maar ik vraag me dus af.. hoelang duurt t eer je bij een hond gaat zien dat zijn bespiering verminderd door het gebrek aan hormonen die aangemaakt worden door een hond met 1 testikel..
Ook een goeie vraag. Ik ben altijd meer van; wat goed is, is goed en mag blijven, dus heb er destijds voor gekozen de goeie bal te laten zitten. In de hoop dat die goed zou blijven.
Nu sta ik opnieuw voor een dilemma...als ik zou willen, want ik neig tot nu toe tot negeren. Het zal onze tijd wel duren....zoiets...

Yuki nog weer onder narcose..??? Nee, liever niet. Niet preventief.
Door Eef+Stippels
#1276422
Lastig hoor, aan de ene kant zou ik zeggen laat het zo, hij is al op leeftijd, maar ja, het is wel eng.
Geen idee wat ik zou doen eigenlijk... Narcose op zijn leeftijd is ook niet prettig.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1276430
ik bedoel niet dat je gelijk moet rennen om hem preventief te verwijderen..
maar ik zou t wel na laten kijken of jouw gevoel wel klopt..
want stel dat de d.a. zelf ook aangeeft dat hij een verdikking voelt..
dan denk ik dat ik zelf wel zou gaan voor castratie..
maar als de d.a. zegt dat hij niks kan vinden.. ben je wellicht ook gelijk een stuk geruster..
ik hou niet van al dat onzekere.. :shy:
Door *loes*
#1276441
Kan het niet zo zijn, doordat die ene testikel verwijdert is, die andere meer hormonen aanmaakt en daardoor dus wat groter is geworden?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1276449
spreeuwtje schreef: ik bedoel niet dat je gelijk moet rennen om hem preventief te verwijderen..
maar ik zou t wel na laten kijken of jouw gevoel wel klopt..
want stel dat de d.a. zelf ook aangeeft dat hij een verdikking voelt..
dan denk ik dat ik zelf wel zou gaan voor castratie..
maar als de d.a. zegt dat hij niks kan vinden.. ben je wellicht ook gelijk een stuk geruster..
ik hou niet van al dat onzekere.. :shy:
Voor de da was het destijds al voldoende dat ie vergroot was....castratie was het advies. Dat zal dus nu weer zo zijn...
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1276451
vanaalst schreef: mmmm moeilijk...
heeft ie er pijn aan?
ik zou het na laten kijken..
Nee, hij heeft er geen pijn aan, althans niet direct, misschien indirect, maar dat is een gok dan...
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1276455
*loes* schreef: Kan het niet zo zijn, doordat die ene testikel verwijdert is, die andere meer hormonen aanmaakt en daardoor dus wat groter is geworden?
Zou ook kunnen, geen idee. Voor mij VOELT het niet zo zorgelijk, maar ja...de ratio hè :-\
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1276875
moeilijk hoor..
maar als die vorige verwijderd is omdat de kans er was dat er uitzaaiingen zouden kunnen komen die kwaadaardig zouden kunnen zijn..
zou ik toch eens gaan denken om deze ook te laten verwijderen..
mits yuki's hartje goed is..
hij is dan wel al bijna 11.. maar het zou toch fijn zijn als hij lekker nog wat jaartjes mee zou kunnen lopen..
en als er een kans in zit dat de duvel een omweg neemt dmv die laatste bal.. hm.. ik zou denk ik dat risico niet willen lopen..
narcoses zijn tegenwoordig toch een stuk veiliger.. oudere honden gaan bij een grotere kliniek toch aan de hartbewaking en worden geintubeerd..
en een castratie is geen hele zware operatie.. dat is binnen een kwartier gepiept..

om trauma's te voorkomen zou ik kiezen voor preventief behandelen met bach remedies.. en ook daarna nog even doorzetten met dat spul..

maar goed.. dat ben ik.. :)
:-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door