Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1276031
De vorige keer toen ik orgaanpakketjes samenstelde hebben we eigenlijk maar wat gedaan.
Van 3 verschillende dieren hart, en kippenmaag en lever. Zoiets was `t wel....

Nu ben ik van plan om `t weer te gaan doen maar vraag me een paar dingen af.
Van alles evenveel? Welke dieren zijn belangrijker dan andere in het pakket? Specifieke organen van een bepaalde dieren?
En dat soort dingen...

Wie deelt zijn kennis hierover?

Groet!!
Door Mevroi Kruim
#1277061
Ik probeer qua orgaan een beetje in de verhouding te geven zoals het in de prooi voorkomt. Harten zijn duidelijk kleiner dan levers dus ik geef minimaal 2x zoveel lever als hart, en ong. evenveel maag als hart.
Het verschil tussen haas (wild) en konijn (tam) is trouwens wel behoorlijk, die hazenharten zijn echt ENORM  :o terwijl de karkassen even groot zijn als die van de tamme knienen.
Door Mevroi Kruim
#1277398
[quote="ibbi"]
doe je er geen niertjes in?


[/quote]

Af en toe lamsnier of konijnennier, andere niertjes is moeilijk aan te komen. En die konijnennier van Herby is 3/4 vet dus er valt nogal wat af.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1277440
ik geef ook iets meer lever dan hart, maar ik denk geen 2x (ik denk eerder 1,5 ofzo). maag net zo veel als hart ongeveer. als ik lamsniertjes heb, krijgt sien lamsniertjes, anders niet (het menu wisselt dus tussen de 12,5 en 17,5 procent aan orgaan). ot krijgt geen nier, die is niet zo organerig.

ik weeg het trouwens niet helemaal meer af. sien krijgt 1 hele kippenlever per week. ik denk dat deze een gram of 40 zijn.
maag en hart gaan idealiter in porties van 25-30 gram (als ik rodi-burgers heb, dan 1/4 burger). lamsnieren gaan in 3 stukken.
Door IzMi
#1277872
Bedankt voor alle tips!

Ik kan aan het volgende komen: van de kip lever, maag en hart. Van de rund hart en lever. Van het lam hart en lever.
Niertjes verkoopt 'mijn leverancier' niet..

Misschien kan ik er nog elders aan komen..
Door ibbi
#1277884
misschien kun je ze ergens bij een slager bestellen?
dat konden wij ook - al was er maar 1 slager die dat wilde doen...
nu had ik herby de rundernier- ik wilde wel eens de konijn proberen maar die waren er niet.
ik had al gehoort dat ze wel erg vet zijn.

( Borre vind nier en levertjes trouwens errug lekker. de rest gaat meer voor hartjes als ze mogen kiezen)
Door IzMi
#1277888
[quote="ibbi"]
misschien kun je ze ergens bij een slager bestellen?
dat konden wij ook - al was er maar 1 slager die dat wilde doen...
nu had ik herby de rundernier- ik wilde wel eens de konijn proberen maar die waren er niet.
ik had al gehoort dat ze wel erg vet zijn.

( Borre vind nier en levertjes trouwens errug lekker. de rest gaat meer voor hartjes als ze mogen kiezen)


[/quote]

We hebben ook konijnkarkasjes waar een klein beetje orgaan in zit. Meestal rekenen we dat dan als een half keer van de 2x in totaal dat ze krijgen in de week.

Zal eens informeren bij de slager.
Door IzMi
#1279212
[quote="Too"]
Lamsniertjes koop ik bij de islamitische slager.. ligt gewoon in  de vitrine naast t hart ed.
[/quote]

Daar had ik vorige keer naar gevraagd. Maar hij kijk me zo schaapachtig  :biggrin2: aan en zei daarna dat `ie `t niet had.. Ga nog wel even rondkijken.
Door tommy_wood
#1279591
ik geef geen rundernier omdat er meer afvalstoffen in zitten.
verder eenden hartjes en lever, kippen maagjes, hartjes en levertjes, lamsnier enzo. Ik heb op de weegschaal gekeken bij de kippenorganen. Hart is ongeveer een halve lever en een lever is ongeveer net zo zwaar als een maagje. Dus ik voer ook ongeveer in die verhouding.
Het kan ook nog redelijk wat verschillen in de organen onderling 2 levers die lang niet even zwaar zijn. Zal met de grootte van het dier te maken hebben (of drankprobleem? ;D daar schijnen levers ook groot van te worden). Maar het gaat ook niet op de gram nauwkeurig.
Laatst gewijzigd door tommy_wood op wo 10 jun 2009, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door IzMi
#1279607
De vorige keer heb ik alles in een grote bak gekieperd en daarna in plastic zakjes geschept en ingevroren.
Dan weet je niet of elk zakje de goede verhouding bevat. In die zin.. in de bak zit van alles evenveel (tenminste de laatste keer, nu zal ik het orgaan van het prooidier wat meer in de gaten houden) Maar ik ga er vanuit dat dat niet heel erg is? Aangezien ze twee keer in de week krijgen dus hoop dat het elkaar compenseert. Anders moet ik alles apart in vriezen en ik denk dat ik dan overzicht een beetje kwijt raak..
Door flin
#1279895
als ze in de 3 weken aan hun ratio zitten, zit je ook goed?

dus stel: je koopt vanalles in redelijke verhouding, kiepert dat in zakjes, en na 3 weken ist op, dan is't toch ook goed?
Door IzMi
#1280109
Ja lijkt mij ook! Maar bij degene van wie wij het vlees kopen, kopen we vaak wel iets meer tegelijk.
Dus bv. 2 hele harten etc.. Dus dan maken we meestal paar kg klaar. En daar doen we dus geen 3 weken maar wel 1,5 of 2 maanden. Dus weet dan niet helemaal of ze in 3 weken aan hun ratio zitten zogezegd.
Door flin
#1281442
[quote="IzMi"]
Ja lijkt mij ook! Maar bij degene van wie wij het vlees kopen, kopen we vaak wel iets meer tegelijk.
Dus bv. 2 hele harten etc.. Dus dan maken we meestal paar kg klaar. En daar doen we dus geen 3 weken maar wel 1,5 of 2 maanden. Dus weet dan niet helemaal of ze in 3 weken aan hun ratio zitten zogezegd.
[/quote]

wat je dan zou kunnen doen = inslaan in de 'goede' verhoudingen...goed mengen en hup! niet te moeilijk doen hoor!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door