Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door janne19
#1264278
Ik heb een (drachtige) hond en 4 katten en wil proberen om vers vlees te gaan voeren. Ze krijgen nu voor de lekker wel eens vers vlees of KVV maar dat is sporadisch. Ik voer nu Royal Canin. De katten vangen zelf ook nogal wat vers vlees ;) in de vorm van muizen, vogels....
Ze eten alleen lang niet alles op wat ze vangen
Ik heb eigenlijk geen klachten over de gezondheid van mijn hond en katten, de hond is 5 en de oudste kat 10, ze zijn allemaal gezond en tevreden maar ik wil vers vlees een kans geven om te kijken of ik verschil merk. En natuurlijk proberen of de dieren het wat vinden.

Voorbeeldmenu's e.d. heb ik al op internet gevonden, maar ik zit eigenlijk met wat andere vragen.

Kan ik mijn drachtige hond nu overschakelen of zal ik wachten?
Eten katten ook botten of moet je daar voor aan het malen?
Brok en vers vlees samen voeren, gaat dat?

Stel, ik bestel bij Herby. Ik heb een vriezer van een meter hoog met 3 lades, hoeveel kilo gaat daar ongeveer in?
En tja, dat is echt een vraag voor mij, maar ik voreg me af hoe de dieren worden doodgemaakt die je op de diverse websites tegenkomt, zoals konijntjes, woestijnratten en kwartels. Gaat dit een beetje met respect?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1265919
janne19 schreef: Ik heb een (drachtige) hond en 4 katten en wil proberen om vers vlees te gaan voeren. Ze krijgen nu voor de lekker wel eens vers vlees of KVV maar dat is sporadisch. Ik voer nu Royal Canin. De katten vangen zelf ook nogal wat vers vlees ;) in de vorm van muizen, vogels....
Ze eten alleen lang niet alles op wat ze vangen
Ik heb eigenlijk geen klachten over de gezondheid van mijn hond en katten, de hond is 5 en de oudste kat 10, ze zijn allemaal gezond en tevreden maar ik wil vers vlees een kans geven om te kijken of ik verschil merk. En natuurlijk proberen of de dieren het wat vinden.

Voorbeeldmenu's e.d. heb ik al op internet gevonden, maar ik zit eigenlijk met wat andere vragen.

Kan ik mijn drachtige hond nu overschakelen of zal ik wachten?
Eten katten ook botten of moet je daar voor aan het malen?
Brok en vers vlees samen voeren, gaat dat?

Stel, ik bestel bij Herby. Ik heb een vriezer van een meter hoog met 3 lades, hoeveel kilo gaat daar ongeveer in?
En tja, dat is echt een vraag voor mij, maar ik voreg me af hoe de dieren worden doodgemaakt die je op de diverse websites tegenkomt, zoals konijntjes, woestijnratten en kwartels. Gaat dit een beetje met respect?


Geen idee hoe ze dat doen, maar waarschijnlijk op dezelfde manier als de kippen of andere dieren die in de Royal Canin verwerkt zitten.

Wat de ruimte in je vriezer betreft, reken op de helft in kilo's wat je kast aan liters groot is. Houd daarbij rekening dat b.v. 1 kilo karkassen meer ruimte vraagt dan 1 kilo spiervlees.

Brok en vers gaat wel samen, het is alleen niet aan te raden om brok en bot in één maaltijd te geven. Voor de rest is het aanzien hoe je dieren er qua ontlasting op reageren.

Er zijn legio katten die gewoon fulltime BARF eten, maar sommigen krijg je niet verder dan gemalen bot. Ook hier, kwestie van uitproberen.

Wat je drachtige hond omzetten betreft is het even de vraag hoe ver ze heen is. Persoonlijk zou ik niet midden in een dracht een heftige voerwissel doorvoeren, aan de andere kant weet ik wel dat het voor moeder en pups 500x gezonder  is. Heeft je hond normaliter weinig problemen met voerwissels dan zou ik haar toch maar helemaal overzetten.
Door Boez
#1266585
Moeders eet af en toe al vers, dus wellicht zou ze een volledige overstap goed trekken.
Wil je de pupjes dan ook direct op vers gaan zetten? Zou wel erg leuk (en gezond!) zijn :D

Ook in versvoer-land zijn een aantal producten biologisch te verkrijgen, uiteraard hangt er wel een prijskaartje aan. Carnibest heeft bijvoorbeeld een bio variant, dat is dus compleet versvoer. Verder heeft Herby (leverancier met webwinkel) een aantal biologische producten toegevoegd aan het assortiment, weet alleen niet of zijn website inmiddels al is ge-update. Ook Gelukkig Dier heeft bio producten.
Verder is de islamitische slager ook een goeie optie als het dierenwelzijn en de manier van slachten je aan het hart gaat. De prijs zal wel hoger liggen dan de gemiddelde kiloprijs bij 'gewone' barfleveranciers, maar het voordeel is wel dat je in hoeveelheden kan kopen die je goed kwijt kan. Want internetleveranciers hanteren een minimum bestelbedrag.
Door janne19
#1273847
Bedankt voor de antwoorden. Er zijn inmiddels 4 hele leuke pups. Mams heeft 2 dagen niet gegeten voor en tijdens de bevalling maar heeft nu berehonger. Ik zal morgen eens naar onze eigen slager om te zien wat mogelijk is. Ze heeft nu biefstuk, lam, kip en KVV gehad en drinkt water en melkkefir. Rauwe eieren ziet ze niet zo zitten..
Het minimale bestelbedrag bij de webwinkels is wel een drempel ja, voor 100 euro heb je volgens mij 2 vrieskisten vol, dat kan ik niet bergen.

Angelique: ik leef met de (misschien naieve) gedachte dat merken als Royal Canin geen dieren slachten voor hun brokken, maar slachtafval van vlees voor menselijke consumptie gebruiken. Met vers voeren heeft dat in ieder geval mijn voorkeur, ik vind het raar om dieren zoals konijnen en kwartels te laten doden voor mijn hond, dan heb ik een beter geweten bij karkassen, pens e.d.
Misschien dat het een kromme denkwijze is, maar ik kan echt nergens wat vinden over het hoe en waarom van kleine prooidieren. Eigenlijk typisch, want ik zou denken dat er meer mensen met deze vragen zitten.

Van de 4 katten heb ik 1 die haar neus niet ophaalt voor een stukje vers vlees. Prima wat mij betreft. Ze vangen en eten genoeg muizen en vogeltjes, dan doen ze het voor de rest maar met brokken als ze te zinnig voor een stukje kip of notabene biefstuk zijn!
Door Laura2004
#1273850
Ik geef mijn honden alleen maar slachtafval, dus rundersnippers, karkassen (kip, kwartel, haas, kalkoen, eend, konijn, parelhoen), pens, runderkopvlees en orgaan. Die laatste twee zijn wat mij betreft niet echt slachtafval, maar hier in NL wel. In Spanje betaal je er rond de tien euro per kilo voor.

Heb je zo antwoord op je vraag?
Door janne19
#1273969
Eigenlijk niet. Ik was benieuwd hoe de hele konijnen, kippen, kwartels, cavia's e.d. aan hun einde kwamen.
En of deze diersoorten niet te vervangen zijn door slachtafval.
Door Too
#1273985
Hoe ze aan hun einde komen kan ik je niet vertellen, helaas

Maar oa kip, koe, schaap  geit  worden voor menselijke consumptie geslacht en dat wat voor de mens minder aantrekkelijk is is prima barf.
Parelhoenkarkas , eendenrug,-karkas, -nek ed daar geldt t zelfde voor, de 'bruikbare delen'/filets zijn eraf de rest is "afval"
Als je bv. ex-layerkwartels bekijkt... is dat net als een  'uitgelegde' kip, een ouder dier dat geen eieren meer legt en om die reden geslacht wordt

Met kip, koe, schaap, geit, af en toe een visje kom je een heel eind zolang je de percentages in de gaten houdt

Wat de katten betreft.. de mijne moeten t ook doen zonder kleine prooidieren en dat is prima te doen!
Gebruikersavatar
Door nova
#1274969

En tja, dat is echt een vraag voor mij, maar ik voreg me af hoe de dieren worden doodgemaakt die je op de diverse websites tegenkomt, zoals konijntjes, woestijnratten en kwartels. Gaat dit een beetje met respect?




Wil je weten hoe de dieren aan hun einde komen, dan zit er maar 1 manier op:
Naar het slachthuis gaan en daar een kijkje gaan nemen.
Ik hoef dat niet te zien, ik red me aardig zonder die aanblik  ;D
Verder heb ik niet het gevoel dat er dieren worden geslacht voor mijn honden. Er wordt geslacht voor menselijke consumptie. En aangezien daar de nodige restproducten van overblijven  die wel geschikt zijn voor dierlijke consumptie, vervullen barfende honden ook nog eens een nuttige functie in de vleesindustrie  :)  of afval verwerking. 'tis maar hoe je het wil noemen  ;)
Laatst gewijzigd door nova op za 06 jun 2009, 02:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door janne19
#1275371
Schijnbaar wordt mijn vraag nog steeds niet begrepen. Ik ben vanuit mijn agrarische achtergrond meermalen getuige geweest van het slachten van kippen en ook koeien/schapen. Met het restafval van menselijke consumptie heb ik geen probleem. Je gaat met respect met vlees om als je weet hoe het slachten gaat.

Maar op site's die ik via dit forum gevonden heb kwam ik plaatjes tegen van hele konijnen, cavia's, kwartels e.d. Die kan je zo heel  bestellen en dat lijkt mij dan geen 'afval van menselijke consumptie', komen denk ik ook niet in een slachthuis?
Vind het toch typisch dat ik me dan als schijnbaar de enige afvraag hoe ze die konijntjes, kuikens e.d. aan hun einde helpen...
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#1275381
janne19 schreef: Schijnbaar wordt mijn vraag nog steeds niet begrepen. Ik ben vanuit mijn agrarische achtergrond meermalen getuige geweest van het slachten van kippen en ook koeien/schapen. Met het restafval van menselijke consumptie heb ik geen probleem. Je gaat met respect met vlees om als je weet hoe het slachten gaat.

Maar op site's die ik via dit forum gevonden heb kwam ik plaatjes tegen van hele konijnen, cavia's, kwartels e.d. Die kan je zo heel  bestellen en dat lijkt mij dan geen 'afval van menselijke consumptie', komen denk ik ook niet in een slachthuis?
Vind het toch typisch dat ik me dan als schijnbaar de enige afvraag hoe ze die konijntjes, kuikens e.d. aan hun einde helpen...
Ik heb geen idee en voer die hele beestjes ook niet, maar misschien kun je zo'n prooidierleverancier opbellen en het vragen?
Door ulla
#1275405
In de meeste gevallen worden dieren geslacht in een slachthuis, en moeten van tevoren bedwelmd worden.
Dit is volgens de Europese wetgeving.

Ritueel slachten zal in een aantal gevallen niet in een slachthuis gebeuren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door