Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1274193
Onze Chakka van 14 jaar heeft al een paar jaar last dat zijn achterhand zwakker wordt, op zich niet onlogisch gezien zijn leeftijd wat voor dit ras best bijzonder is.
Hij krijgt daar nu al geruime tijd glucosamine voor door het eten, elke dag een half schepje.

Maar vanochtend had hij heel veel last van zijn achterhand, als hij rondliep, gleden zijn achterpoten uit elkaar en zakte hij dus door de poten.
Nadat we hem wat gemasseerd hadden en een beetje op gang geholpen, ging het al weer wat beter, maar je kan echt voelen dat zijn bespiering minder wordt.
Ik heb het idee data het voornamelijk in zijn rechter achterpoot zit, maar ook zijn linker is zwakker aan het worden.

Vanochtend hebben we hem maar een extra visolie capsule gegeven omdat dat ook voor soepele gewrichten en spieren helpt, maar wat kunnen we hem nu nog meer geven zodat hij daarin ondersteund wordt?
#1274309
ik zou ook gaan denken aan hydrotherapie..
voor paap heeft dat heel veel geholpen..
die had door zijn hernia's ook een verzwakte acherhand en gleed ook vaak in spagaat..
bij de fysio kreeg hij dus met magnetische velden een goede massage die ik zelf ook kon gaan geven..
en hij kreeg hydrotherapie in een bak met water.. wat ik zelf ook mocht doen in de sloot die net hoog genoeg was voor hem om te kunnen lopen..
zwemmen is niet voldoende.. door het water waden geeft heel veel spierversterking..

Afbeelding

Afbeelding
#1274328
*loes* schreef: Ik ben nog een leek hier maar lees veel over spiersuport , mss dat even intikken bij de zoekfunctie
ik, afin mijn vorige hond dan (spieratrofie en spondylose), had veel baat bij spiersupport en kreeg er duidelijk weer wat meer kracht in zijn achterhand mee
en eventueel combineren met hydrotherapie ja
#1274358
Met hydrotherapie zou ik Chakka niet echt een plezier doen geloof ik :-\

Als het niet hoeft, wordt hij liever niet nat en als hij een keer onverhoopt in het water terecht komt, zou hij bijna in paniek raken om er zo snel mogelijk weer uit te komen :-X


Maar dat spiersupport ga ik eens opzoeken, eens kijken waar ik dat kan bestellen.
En kan dat ook gewoon in combi met de glucosamine gegeven worden?
Hij krijgt overigens ook Wobenzym elke dag, o.a. voor de spijsvertering. Maar ik neem aan dat dat geen probleem zal zijn om erbij te geven....

Ik ga eens zoeken!

(mooie foto's overigens van Paapie zo in het water, dat verduidelijkt wel meteen heel veel!)
#1274403
Anthraciet schreef: Met hydrotherapie zou ik Chakka niet echt een plezier doen geloof ik :-\

Als het niet hoeft, wordt hij liever niet nat en als hij een keer onverhoopt in het water terecht komt, zou hij bijna in paniek raken om er zo snel mogelijk weer uit te komen :-X
heb ik toen ook niet gedaan, omdat Shiba een hekel had aan in een bad of iets dergelijks gezet te worden, ging hij ook echt van panikeren,
zwemmen in vijvers enzo deed hij wel graag, maar koud water is dan weer niet goed voor de spieren
En kan dat ook gewoon in combi met de glucosamine gegeven worden?
Hij krijgt overigens ook Wobenzym elke dag, o.a. voor de spijsvertering. Maar ik neem aan dat dat geen probleem zal zijn om erbij te geven....

Ik ga eens zoeken!
in de spiersupport zit ook glucosamine, al weet ik niet precies hoeveel, daarbij nog extra glucosamine bij geven lijkt me een beetje van het goede teveel.
Wobenzym is geen probleem denk ik.
#1274721
Anthraciet schreef: Ik heb een adres gevonden waar de spiersupport redelijk betaalbaar gekocht kan worden :D
Wil toevallig iemand in de regio Arnhem-Rheden-Duitse grens bij Dinxperlo/Doetinchem meedoen zodat we de verzendkosten kunnen delen?
wat betaal je voor een pot?
heb er net 1 aangeschaft. dus voorlopig hoef ik even niet. maar miss in de toekomst.
#1275157
Het lichaam heeft de hele dag door eiwitten nodig voor allerlei processen in het lichaam.
Het lichaam heeft geen reservepotje voor eiwitten dus tussen de maaltijden door haalt hij dat uit de spieren.
Bij de volgende maaltijd wordt het weer teruggestopt in de spieren, dit is een heel normaal proces.
Als honden ouder worden gaat het proces van terugstoppen in de spieren minder makkelijk.
Daarom is het belangrijk dat oudere honden vaker per dag eten(eiwitten) krijgen zodat de benodigde eiwitten uit de voeding gehaald kunnen worden en niet uit de spieren. Je kan wel gewoon 1 hoofdmaaltijd per dag aanhouden en bijv. 3 keer per dag een tussendoortje zoals een ei en zuivel.
#1275260
Hij krijg wel regelmatig wat eiwitpoeder over/door zijn eten en gedurende de dag wel lekkers waar vast ook wel wat aan eiwitten in zit (zal het eens nakijken).

Ik ga in ieder geval proberen hem wat vaker een eiwitshake te laten drinken, over het algemeen is hij toch al gek op zuivel dus dat moet wel lukken. Bedankt voor de tip!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door