Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ands
#1273713
Ik geef nu al een tijdje zowel duck(uitmuntend) en smuldier (vlees compleet en pens compleet) geef en de  degomeat (rood mager= gemalen kippenekken, rood+kip=versgemalen kippenvlees en mager rood, rood grof= puur gemalen rundsvlees (o.a. spiervlees, keelvleesvlees), pens, rood + pens= versgemalen kippennekken, lipvlees, spiervlees en rundermagen); dit met toevoeging van rijst en groente (kookrijst malva of vlokken van degomeat 30 g per kg zoals aangegeven). Hier voeg ik dan hokamix aan toe en calcium van beaphar voor vers voerders (als er geen botmaaltijd op het menu staat).
Afhankelijk van wat ik voer pas ik de nrv maaltijd er op aan. vb staat er 's avonds pens/rund op menu dan zie ik dat er 's morgens bvb geitenribben op het menu staan. Voor variatie van vleessoorten wordt ook gezorgd, Kip, eend, runds, kalfs, lams, kalkoen, geit, schaap, konijn worden gevarieerd. Ik geef nu 1/4 nrv en 3/4 kvv. ' s avonds kip, dan bvb 's morgens geit.  Krijgt op zondag een totale barfdag, waarin ik zowel vleesbot, orgaan als spiervlees steek (geen groenten) volgens de percentages van 50% vleebot, 15%orgaan en 25% spiervlees.  Het resterende laat ik open omdat hij dan op de training van alles reeds krijgt.  's Ochtends krijgt hij supplementair soms wat yoghurt of een eitje.
Op voer natuurlijk zijn groenten en rijst totaal uit den boze, hier kan dit dan weer wel; hierdoor begin ik natuurlijk te twijfelen.  Daar zeggen ze dat enkelvoudige voedingen enkel spiervlees zijn, terwijl ik er sommige heb met pens bij en ook met gemalen kippenekken.
De sprong naar zelf samenstellen durf ik niet helemaal maken. Ken de percentages wel, maar durf niet goed aan zo een menu beginnen.  Ik heb een energieke 1-jarige  Flatcoat die momenteel 31 kg weegt en die voor mij goed staat.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1273720
enkelvoudige voedingen zijn niet compleet en zou je dan zelf compleet moeten maken..
de percentages weet je, en de verschillende vleessoorten ook, spier/bot/orgaan ed. ook neem ik aan.
verder zou ik stoppen met het toevoegen van kookrijst(?)malva en vlokken, hokamix en calcium..
als je de percentages volgt, zorgt voor voldoende afwisseling in vleessoorten zit je toch goed!
dan hoef je geen extra toevoegingen te geven.
daarbij geef je duckcompleet en de smuldier compleet dus daarmee voer je al compleet..
Door ands
#1273747
[quote="vanaalst"]
enkelvoudige voedingen zijn niet compleet en zou je dan zelf compleet moeten maken..
[/quote]

Zoals ik nu dan doe, zit er geen bot in, nrv bot bijgeven, zit er geen orgaan in, nrv orgaan bij geven of een combinatie.

p.s. ben jij soms vanaalst van t.be? vroeger
Door ands
#1274068
[quote="Angelique"]
Wat is je vraag?
[/quote]

Hoe moet het nu eigenlijk, wel of geen groenten; want zit in een complete kvv wel telkens in? Hoe combineren mensen hier kvv en nrv zodat je hond toch geen tekorten ontwikkeld?  Hoe moet de verhouding tussen enkelvoudige kvv zijn en complete kvv?  Hoeveel vlees mag er nog aan een bot zitten om als verhouding 50/50 door te gaan?

Doe ik het goed?
Als ik Duck uitmuntend geef of smuldier compleet vlees of smuldier compleet pens, zorg ik voor een botmaaltijd omdat ik ervan uit ga dat er al veel orgaan in deze kvv zit.
Als ik van degomeat rood mager= gemalen kippenekken geef zorg ik voor iets van spiervlees en van orgaan.
Als ik van degomeat  rood grof= puur gemalen rundsvlees (o.a. spiervlees, keelvleesvlees) of rood+kip=versgemalen kippenvlees en mager rood geef zorg ik de ene keer voor een botmaaltijd en de andere keer voor orgaanvlees of een mengeling.
Als ik degomeat rood + pens= versgemalen kippennekken, lipvlees, spiervlees en rundermagen geef zorg ik voor een botmaaltijd.

Kan telkens van verschillende dieren zijn, maar zie dat 's morgens niet hetzelfde is dan 's avonds.  Ik geef nu 1/4 nrv en 3/4 kvv.
Door Too
#1274085
Je loopt nu tegen de onduidelijkheid van kvv aan...
je moet dan zo gaan violen met percentages ...

Om t overzichtelijk te houden zou je 50/50 kvv [compleet]/barf kunnen voeren...
en dan in t barfdeel diersoorten geven die niet in de kvv zitten.
Al die suplementen zou ik mooi laten voor wat ze zijn..
Door Juul
#1274175
Inderdaad, doordat je nu van alles door elkaar voert, heb je dus totaal geen overzicht meer wat je nu aan percentages voert.

Punt 1 ken je de percentages van de kvv niet, daarbij geef je nu dus eigenlijk maar lukraak wat supplementen om die ? percentages aan te vullen.

En het is zo makkelijk. De dagen dat je geen smuldier compleet en duck geeft, geef je dan gewoon barf volgens de percentages. Er vanuit gaande, dat daar wat meer orgaan als spiervlees inzit, geef je op de barfdagen iets meer vlees ipv orgaan, en het beste juist van diersoorten al die niet in de kvv zitten. Dus liever iets anders als kip en rund.

Van degomeat ken ik je geen verhoudingen?, dus dat zou ik zeker niet standaard heel veel voeren. Al die supplementen maken de zaak onnodig ingewikkeld en zou ik dus achterwege laten.

Ik zou dus kiezen voor hetzij een goed BARF menu of NRV in hoofdzaak, en dat op sommige dagen vervangen door een complete kvv, of een keertje degomeat.

50/50 vleesbot bestaat voor de helft uit bot en de andere helft uit vlees.
Laatst gewijzigd door Juul op vr 05 jun 2009, 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ands
#1274713
Heb de fabrikant een mailtje gestuurd om de verhoudingen te weten.

Maar zoals ik het nu begrijp, zou ik gewoon beter de kipvariant (hebben ook gewoon gemalen kippenvlees), vleesvariant, en pens geven, en niet de samenstellingen dan; dit als puur spiervlees tellen en dan aanvullen met de percentages van bot, spiervlees (in geval van pensdag) en orgaan om aan een complete voeding te komen.

Ga proberen eens een realiseerbaar menuke samen te stellen en hier voorstellen, volledig barfen is nier helmaal haalbaar.
Door Too
#1274755
K heb nog s gestudeerd op je eerste bericht, k vind m een beetje lastig te doorgronden  :-[
* de vlees versies.. zijn dus gewoon spiervlees
* compleet.. is compleet met al dan niet toegevoegd calciumpreparaat of natuurlijke calciumbron


Zoals ik t bekijk.. correct me if I'm wrong...

Net zoals je zelf schrijft:
je hebt je weektotaal-gewicht daar trek je t kvv-compleet-gewicht vanaf
Wat over blijft verdeel je volgens de percentages in bot, spiervlees en orgaan
Door ands
#1274883
Is er ergens een tabel van wat als vleesbot wordt gezien of vanaf wanneer het als puur bot wordt gezien.  Of is dat een beetje op gevoel.
Door Juul
#1275023
Das een beetje op gevoel, niet iedere slager laat evenveel vlees aan karkassen zitten. Je kunt er vanuit gaan dat bv kippennekken, kippenvleugels en eendennekken/vleugels bv 50/50 zijn. Dan heb je een beetje een idee.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1275230
als je niet volledig wilt gaan barfen, zeg een keer of 2 per week en je geeft de rest van de week de complete versie van duck en smuldier dan hoef je je om de percentages van die paar barf dagen niet zo nauw te kijken...
dan zou ik je hond lekker knaagwerk en spiervlees geven en geen orgaan, orgaan zit al zat in de complete versie!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door