Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nouchka
#1273809
Ik was wat aan het twijfelen waar ik dit ging zetten.  Kon ook bij gezondheid, maar past hier ook wel dacht ik zo. ;)

Sam is  mijn ierse setter teefje van 3 jaar oud.  Ik heb haar een jaar geleden van mensen overgenomen, vrij mager.  Je ziet de ribben en vooral haar knobbels van haar bekken.  Echt niet mooi.  Ik dacht dat het aan de brokken lag die ze kreeg.  Van een goedkoop merk en hoe meer je gaf hoe meer ze poepte.
Dus door haar en mijn andere setter Bailey , die een moeilijke eter is ben ik overgestapt op Smuldier.  Ze deden het hier zo goed op, maar barfen trok me nog meer aan.  Dus ben sinds januari aan het barfen.  Ze zijn beiden bijgekomen.  Bailey omdat ze nu gewoon elke keer met smaak eet.  En Sam omdat ze eet zoals steeds, maar meer opneemt (en dus minder poept).
Nu ben ik echter terug bij af.  Ze is weer super mager.  Ik geef haar 900 gr per dag en ze woog 26 kg (heb haar nu nog niet gewogen).  en ja, dan ga je weer oorzaken zoeken hé. 
Ik denk dat het begonnen is toe ik 2 weken geleden met hen naar de Ardennen ben geweest.  Elke dag 2 tot 3 uren gewandeld en Sam spurt berg op en berg af.  Heeft ze nu gedurende die week zoveel verbruikt dat ze zo is afgevallen???  Ik had hier geen idee van, dus had ook geen extra eten bij. 
Ook is ze weer serieus aan het ruien.  En dan heb ik het niet over wat haren hier en daar, maar over plukken die je zo kan uittrekken.  Dit is al 2 keer zo geweest, maar ik had dit nog nooit gezien daarvoor.  Dus vergt het ruien zoveel van haar dat ze vermagert?  Of ruit ze zo, omdat ze zo vermagert is?
Ik geef haar nu 1kg eten per dag.  Even ter vergelijking ; Bailey , zelfde ras dus, krijgt 700 gr per dag.

Nu weet ik dat jullie geen oplossing kunnen geven, maar wat is jullie mening?
Door Nyncke
#1273835
Heb niet direct een antwoord voor je....

Maar even ter vergelijk in mijn hele leven zijn er 3 ierse setters geweest.

1 - was een lekker vreetbeertje en was iets te dik.
1 -die at erg weinig en was mager maar daar kreeg je niks aan, al had je het graag. Maar die had zware hd en had zware heupoperatie gehad en VEEEL pijn.
1 -waar je goed aan kon merken hoe hij in zijn vel zat. Goed en op zijn gemak, dan werd hij snel iets te dik. Anders at hij zijn bak niet leeg en staken de botten eruit.

Ik zou naar de da gaan om uit te sluiten dat er iets lichamelijks is.

Als er niks lichamelijks is, zou ik kijken of je met Ttouch, reiki, dierenmassage of bachbloesems of jassen techniek wat rust in haar koppie kunt krijgen dan kan haar voer beklijven.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1273838
Ik heb vorige week toen we in het Sauerland waren en elke dag ook 2-4 uur wandelde de honden idd ruim meer gegeven dan anders en nog zijn ze dunner teruggekomen. Weet niet of het daar aan ligt, maar het zou natuurlijk kunnen. Jij hebt Sam niet meer gevoerd, maar ze heeft (denk ik) wel meer verbruikt, dan val je dus af.

Ik merkte trouwens heel goed dat de jongens ook meer nodig hadden. Ze bleven om eten vragen als ik ze hun normale portie gaf en op een gegeven moment ging Joris zelfs zover dat hij eten van Pleuntje stal! :o
#1273845
zo te horen verrek ze van de energie!
en ja, als ze veel beweging hebben moeten sommige ook meer eten, zeg sommige omdat ik hier ook zo'n magere heb die dus met meer beweging juist niet eet!
en ter vergelijking, een groenendaeler reu van goed 2 jr en weegt 19 kilo....
zal haar meer te eten geven en dan de wat vettere vleessoorten.
Door pallas
#1273852
Ik vind 900 gram perdag voor zo'n actieve hond echt niet zoveel hoor.

Hier een border(20 kilo)  die met van die actieve dagen wel ruim een kilo nodig heeft en dan valt ie waarschijnlijk ook nog af.

Ik zo eerst gewoon proberen hoe ze het doet op meer eten, als dat echt niet helpt dan naar de d.a om even te laten kijken.
Door Nouchka
#1274275
Ok, ik vond het zo veel omdat mijn andere setter het op 700 gr doet. 
Maar ben weer wat gerustgesteld, ik geef ze dus nog meer eten  :D
De verhoudingen die ik geef zijn 50 % vleesbot, 20 % orgaan, 15 % spiervlees en 15 % groenten.  Denk je dat ik misschien ook wat beter aan de verhoudingen doe?  Misschien dat ze minder uit de groenten haalt....? Ik weet niet hoor.
De vettere vleessoorten zijn toch eend, lam,..... en wat nog?
Door pallas
#1274418
[quote="Nouchka"]
Ok, ik vond het zo veel omdat mijn andere setter het op 700 gr doet. 
Maar ben weer wat gerustgesteld, ik geef ze dus nog meer eten  :D
De verhoudingen die ik geef zijn 50 % vleesbot, 20 % orgaan, 15 % spiervlees en 15 % groenten.  Denk je dat ik misschien ook wat beter aan de verhoudingen doe?  Misschien dat ze minder uit de groenten haalt....? Ik weet niet hoor.
De vettere vleessoorten zijn toch eend, lam,..... en wat nog?
[/quote]

Als ie het goed doet zou ik aan de verhoudingen niets veranderen.

Ietsje vetter (niet té vet) voeren kan met eend, lam , vette vis, geit, sommige stukken pens
niertjes met vet. Parelhoenkarkas kan ook wel vet zijn.
Kijk zelf maar wat je tegen komt.
Ik hou bijv wel eens een stuk vet over als het te veel vet was, dan gewoon bij een volgende magere maaltijd erbij geven. 
Laatst gewijzigd door pallas op vr 05 jun 2009, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door calimero_a
#1274420
Ik geef haar 900 gr per dag en ze woog 26 kg
alsof je het over Danka hebt.... die krijgt nu 1250 gram per dag... die heeft gewoon zoveel nodig, want ze poept ook heel netjes (dus een paar kleine, nette keuteltjes).  Dus het kan goed zijn dat ze gewoon meer nodig heeft.

:-*
cali
Door Juul
#1274432
Falco at voor zijn castratie 1600 gram per dag (36 kg), een van de rr van Fynn hier op het forum, ongeveer even oud en zwaar kreeg toen 700/800 gram. Dus per hond kan het erg verschillen. Als ze te mager wordt zou ik gewoon meer geven. Desnoods 2x per dag.
Als je denkt dat er iets mis is, kun je haar even laten checken door de da, maar als ik het zo hoor is het gewoon een hele energieke hond, die veel verbruikt.
Door Nouchka
#1274903
Ze krijgt zowiezo al 2 keer per dag eten.  Omdat ik zo al vind dat haar etensbak goed vol zit. :D
Ik denk eigenlijk ook niet dat ze iets mankeert, ze is idd éeeeerg energiek.  :dog:
Misschien moet ik gewoon niet meer met haar gaan wandelen. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door