Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door GB
#123865
ik ken Barf niet en ik wil het leren kennen....

Barf is mij wel bekend als naam... heb er al vaak over horen spreken.

op de hondenschool waar ik zit, denk ik niet dat de helft van de leden al ooit van Barf heeft gehoord.

ik maak het clubblad voor die hondenschool en ik zou graag Barf even toelichten in 1 à 2 A4 blz'n.

kunnen jullie mij helpen?

wat Barf precies is? wat houdt het in? wat zijn de voor-en nadelen aan Barf? Bij welke honden raad je het aan/niet aan?
en kan je eventueel een voorbeeld van een Barf-menu voorschotelen?
waar staat Barf voor?


kan je dit alles in een zo duidelijk mogelijk (dus geen al te moeilijke woorden) uitleggen?
Door Truus
#123866
Hoi GB,
Als je in de bibliotheek kijkt, kun je er heel veel over lezen. Daar staat alles in, wat je wilt weten ;).
Ik zie dat je hier voor het eerst bent dus....Van harte welkom!
Laatst gewijzigd door Truus op do 08 jul 2004, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sjakie
#123870
Hee GB,

Wat gaaf zeg dat jij een stuk over BARF (ook versvlees?) in het clubblad wilt schrijven. Welke hondenschool is dat?
Nou ook van deze kant van harte welkom, en als jij wilt, wil ik best een stukje schrijven over barf (wel met hulp van iedereen hier natuurlijk), lijkt me wel leuk, kan ik eindelijk ook mijn cursus "verhalen schrijven" eens in de praktijk brengen.
Door Audrina
#123874
GB brengt me wel op een idee. Ik train met Daisy ook bij een honden"school" en die zijn ook altijd op zoek naar intressante stukjes om het clubblad mee te vullen. ;)
Door Lizzy
#123900
Alma heeft er ook een stuk over geschreven en dit staat in de bieb. Mogelijk kun je met haar toestemming op dit te gebruiken aan de slag

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2503

Ikzelf heb een stukje voor een aantal rasverenigingen geschreven, maar da's veel algemener over voeding:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2398

Dit soort tekst mag gebruikt worden, op voorwaarde dat je toestemming van de eigenaar hebt en dat de bron wordt vermeld.
Groetjes, Lizzy
Door casangio
#126787
Lizzy schreef: Alma heeft er ook een stuk over geschreven en dit staat in de bieb. Mogelijk kun je met haar toestemming op dit te gebruiken aan de slag

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2503

Ikzelf heb een stukje voor een aantal rasverenigingen geschreven, maar da's veel algemener over voeding:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2398

Dit soort tekst mag gebruikt worden, op voorwaarde dat je toestemming van de eigenaar hebt en dat de bron wordt vermeld.
Groetjes, Lizzy
Hoi Lizzy,


Ja hoor, het artikel mag ALTIJD worden gebruikt. Alleen het menu dat er bij staat was wel voor een pup vanaf ongeveer 4 maanden oud.

groetjes, alma
Door Marion
#126929
Ik heb een keer een artikel over BARF geschreven voor een rasvereniging. Toen ik het artikel af had bleken ze het ondelring niet eens te zijn over plaatsing ervan, dus is het nooit geplaatst.
Als je het wil gebruken mag dat, onder vermelding van auteursnaam natuurlijk :p
Als je interesse hebt kun je me mailen.
Ik zal het artikel ook aan Lizzy sturen, dan kan zij het misschien in de bibliotheek plaatsen ;)
Door GB
#127293
hoi

"Wat gaaf zeg dat jij een stuk over BARF (ook versvlees?) in het clubblad wilt schrijven. Welke hondenschool is dat?"


de hondenschool heet 'De Gezellige Blaffers' uit Zwevezele (wvl)

bedankt alvast voor de vele reacties, ik ga zo meteen de linken eens van naderbij bekijken.

Marion, je mag het me gerust doorsturen ;)

het clubblad hoeft niet alleen te bestaan uit uitslagen van de leden op wedstrijden eh. Ik wil een volwaardig krantje met informatieve dingen over honden... met hulp van hondenvrienden.

vandaar de vraag... Voeding is nog nooit aan bod geweest. Na vier jaar clubblad mag dat weleens.


oja... ik noteer altijd van wie het afkomstig zijn, desnoods wil ik ook de link van dit forum er nog onder plaatsen.

ik heb dus dat van Alma (eerste link) in word opgeslagen... maar je moet het daarvoor niet laten om zelf ook wat door te zenden Sjakie en Marion...
Laatst gewijzigd door GB op do 15 jul 2004, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#127302
Ben jij wie ik denk dat jij bent? ;D

En idd hoor hie rin de bibliotheek ben je wel effe zoet :D
Door Marion
#128527
Mijn artikel staat hier in de bibliotheek; je mag het gebruiken, wel graag even melden waar en wanneer het geplaatst wordt ;)
Door leon
#129626
Hallo,

Ik heb deze site net gevonden en ben zelf met barf (Bioligically Adequate Raw Food) begonnen na het lezen van het boek van Morgens Eliasen. Ik zit nu in de overschakeling van brokken naar rauw voer. Wat me opvalt in deze artikelen hierboven over barf is dat er oa vitamine C wordt toegevoegd terwijl Eliasen hiervoor een waarschuwing afgeeft omdat dit de productie van vitamine D zou stagneren. Weet iemand hier een antwoord op?
Ook mis ik de filosofie van het werken voor VEEL voer/eten uit zijn boek en de methodiek van deze barf. Is dit wel dezelfde methodiek of is dit een andere kijk op voeding voor honden?
Ook ben ik benieuwt of er mensen zijn dit zelf zeewier toevoegen aan de voeding van de honden en dit zelf oogsten en drogen?

Ik weet het een boel vragen maar ik ben er ook nog maar net mee bezig. Met mijn twee mechelse herders van 2 en 3.

Graag een reactie.

Groeten
Leon
Door Lizzy
#129636
Hoi Leon, allereerst welkom op Barfplaats.

Ik denk dat de wel of een vitamine C toevoegen inderdaad een beetje een kwestie is van welke methode je volgt.

Sommige mensen (en dus ook Barfplaatsleden) voeren volgens de methode van Ian Billinghurst, andere volgens Tom Lonsdale, de volgende volgens Mogens Eliasen en weer een ander volgens Kymythy Schultze en weer een ander pakt van iedere methode datgeen dat hem/haar het meeste aanspreekt.

Zelf geef ik geen vitamine C (want ik voer groente en fruit en vind dat daar meer dan voldoende vitamine C in zit) en ik geef eigenlijk zelden supplementen. Ik geef wel eens zeewier, maar gewoon kant-en-klare zeewier uit de reformwinkel. Ik geef af en toe ook zeegroentes als zeeaster of zeekraal.

Groetjes, Lizzy
Door 202spots
#129676
leon schreef: Ook mis ik de filosofie van het werken voor VEEL voer/eten uit zijn boek en de methodiek van deze barf. Is dit wel dezelfde methodiek of is dit een andere kijk op voeding voor honden?
Sorry..maar dit begrijp ik niet helemaal geloof ik..
Bedoel je dat de hond wat moet doen voordat hij eten verdient?
Of hoe het voer te werk gaat tijdens de spijsvertering e.d?
Of heb je het over alle verschillende namen die de verschillende methodes hebben,maar die wanneer het er op aan komt allemaal RAUW vlees/botten of RAUW VOEDING betekenen ???
Ook ben ik benieuwt of er mensen zijn dit zelf zeewier toevoegen aan de voeding van de honden en dit zelf oogsten en drogen?
Ik geef ook de kelp in poedervorm,het is vrij goedkoop om zo kant en klaar te kopen.
Om zelf Kelp te oogsten..moet je eerst het juiste soort hebben en waar het voor jullie het dichtste bij voorkomt is in Noorwegen meen ik. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door