Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Furious_Olive
#1272056
Wie gebruikt er kruiden of ander soort toevoegingen bij de voeding?

Ik heb namelijk algen in poedervorm, rozenbottel in poedervorm, biergist en kiezelaarde staan, maar ik vraag me af wat de toegevoegde waarde hiervan precies is en óf er wel een toegevoegde waarde is. Heb op het forum gelezen over de geneeswijze van bepaalde kruiden, dus dan vind ik het logisch die alleen te gebruiken bij de klachten waar ze voor zijn. Of doet iemand juist wél bepaalde kruiden geven, meer als voorkoming van???

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon zo snel niet een heel duidelijk antwoord vinden.. Hoop dat iemand me kan helpen! :)
Door 202Spots
#1272291
Ik geef geen echte kruiden, maar wel altijd knoflook en kelp door 't eten,
omdat het zoveel goede eigenschappen heeft.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1272372
Bij mij krijgen ze geregeld brandnetel, paardenbloemblad, weegbree, tijm, rozemarijn, peterselie ed door de groentenmix. Gewoon wat ik tegenkom.
Door Lizzy
#1272677
[quote="Furious_Olive"]
Wie gebruikt er kruiden of ander soort toevoegingen bij de voeding?

Ik heb namelijk algen in poedervorm, rozenbottel in poedervorm, biergist en kiezelaarde staan, maar ik vraag me af wat de toegevoegde waarde hiervan precies is en óf er wel een toegevoegde waarde is. Heb op het forum gelezen over de geneeswijze van bepaalde kruiden, dus dan vind ik het logisch die alleen te gebruiken bij de klachten waar ze voor zijn. Of doet iemand juist wél bepaalde kruiden geven, meer als voorkoming van???

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kon zo snel niet een heel duidelijk antwoord vinden.. Hoop dat iemand me kan helpen! :)
[/quote]

Biergist en kiezelaarde kan ik geen kruiden noemen, dat zijn eerder supplementen. Die zou ik beide niet geven.

Ik geef mijn honden wel verse kruiden zoals munt, kamille, venkel, peterselie, selderij-blad, salie, etc. Wat in de tuin groeit. Ik kijk altijd wel eerst even op Internet of een kruid vervelende bijwerkingen kan hebben. En ik gebruik er dus nooit veel van (ik gooi het in de groentenmix en het is dus een onderdeel van de groentes).
Door Furious_Olive
#1272694
Geweldig, dank je!

Maar gebruik ik dan een mix van verschillende kruiden, of kies ik er 1?
En geef ik dat dan een periode, en als het goed gaat stop ik ermee?
Door Robert & Mirjan
#1272707
[quote="202Spots"]
Ik geef geen echte kruiden, maar wel altijd knoflook en kelp door 't eten,
omdat het zoveel goede eigenschappen heeft.
[/quote]
Even een vraag wat is kelp, ik heb hier werkelijk geen idee bij.
Door *Evie*
#1272709
[quote="Robert987"]
Even een vraag wat is kelp, ik heb hier werkelijk geen idee bij.
[/quote]

Kelp is een soort zeewier dat vele mineralen, vitaminen en spoorelementen bevat, maar kelp staat vooral bekend als een rijke bron van jodium.

Jodium is nodig voor een optimale werking van de schildklier. (bron google  ;) )
Door 202Spots
#1272867
Even een vraag wat is kelp, ik heb hier werkelijk geen idee bij.
Ja 't is dus idd 'n soort zeewier, en je hebt maar heel weinig nodig, 'n mespuntje door de bak is genoeg.
Hier meer info:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... ewier.html

Op de site die Lizzy aangeeft, staat ook de gemberwortel tegen misselijkheid,
dat doe ik eigenlijk ook altijd door de groentemix, 'n klein stukje ook rauw.

Venkel kan wel rauw door de groentemix gedaan, maar van de kamille (en veel ander kruiden) word meestal
eerst thee van gemaakt en niet als verse kruiden geven,
dus wel eerst opzoeken/google of het baat heeft omvers/ rauw te geven.

Ik ben er zo aan gewend dat ik er niet eens bij stil sta of het wel of geen kruiden zijn...
maar ik gebruik dus ook peterselie,selderie,en paardebloemblad.
Door Lizzy
#1272868
[quote="Furious_Olive"]
Geweldig, dank je!

Maar gebruik ik dan een mix van verschillende kruiden, of kies ik er 1?
En geef ik dat dan een periode, en als het goed gaat stop ik ermee?
[/quote]

Ik zou er 1, hooguit 2 kiezen. En dan niet teveel, in een mix met andere groenten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door